Gwint M16 na CNC

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1706
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

Gwint M16 na CNC

#1

Post napisał: blasterpl » 15 paź 2017, 21:46

Gwintuje gwint M16x1.5 w S355 na tokarce CNC. Do tej pory robiłem jakąś bliżej nie znana mi płytką ale się skończyła :evil: . Założyłem nowa 16ER AG60 i gwint wygląda fatalnie :cry: ( matowy , w dotyku postrzępiony) , sprawdzian się wkręca jak trzeba wiec wada jak by tylko wizualna. Na poprzedniej płytce kilkadziesiąt pierwszych gwintów było b. ładnych (błyszczące....) . Potem , wraz ze zużyciem płytki , gwinty zrobiły się matowe ale nadal były gładkie. Wszystko wskazuje , ze to wina płytki ale tez mam pytanie do kolegów jakie obroty ustawiacie do nacinania gwintu M16x1.5 :?: . Ja mam 1000 obr i 6 przejść. Z tabeli wynika , ze obr min. to 1990 , jakoś tak dużo :???:
Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

rc36
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1861
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bydgoszcz

#2

Post napisał: rc36 » 15 paź 2017, 22:11

Przy tej średnicy śruby 1000obrotów daje prędkość skrawania 50m/min, zwiększ obroty i ewentualnie tocz cieńszym wiórem, widocznie akurat ta płytka wymaga większych obrotów.


Sieto
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 40
Rejestracja: 29 sie 2016, 19:37
Lokalizacja: Poznań

#3

Post napisał: Sieto » 15 paź 2017, 22:22

Ja nacinałem M30x1.5 na 1500 obrotów i chyba 10 przejść.. również wychodziło świetnie. :mrgreen:
Musisz pokombinować z obrotami, jak i wiórem. Może to też być sprawa płytki, sam też tak wiele razy miałem i po wymianie na płytkę innej firmy, z innymi pokryciem - był błysk.


sssTOMEKsss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 193
Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
Lokalizacja: Warszawa

#4

Post napisał: sssTOMEKsss » 16 paź 2017, 14:48

ja gwintuje narzynką na tokarce i w koniku za 1 zamachem, miałem jakiś stary zapieczony kieł, wybiłem pierścień z kłem, wrzuciłem do pieca żeby rozhartować, dorobiłem pierścień tak aby wchodził w kieł i aby wchodziła lekko narzynka, zaspawałem, porobiłem otwory jak w uchwycie do narzynki, przegwintowałem, dałem twarde śruby 12.9 aby mocno narzynka się trzymała i gwincik wychodzi jak talala, załamywać krawędzi też nie trzeba bo gwint wychodzi w 1 przejściu na gotowo

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 6922
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

#5

Post napisał: WZÓR » 16 paź 2017, 15:15

sssTOMEKsss pisze:ja gwintuje narzynką na tokarce i w koniku za 1 zamachem, miałem jakiś stary zapieczony kieł, wybiłem pierścień z kłem, wrzuciłem do pieca żeby rozhartować, dorobiłem pierścień tak aby wchodził w kieł i aby wchodziła lekko narzynka, zaspawałem, porobiłem otwory jak w uchwycie do narzynki, przegwintowałem, dałem twarde śruby 12.9 aby mocno narzynka się trzymała i gwincik wychodzi jak talala, załamywać krawędzi też nie trzeba bo gwint wychodzi w 1 przejściu na gotowo
Cena uwaga , ale nie na temat.
Rozmawiamy o płytkach do gwintowania.

Mariusz.


Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1706
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

#6

Post napisał: blasterpl » 16 paź 2017, 17:16

Wiec zgodnie z sugestiami kolegów podciągnąłem obroty najpierw do 1500 a potem do 1800 , gwint zaczął błyszczeć :mrgreen: jednak nadal przy dotyku czuć pod palcem chropowatość . Nacinam płytką uniwersalna AG60 , czy przy tej płytce tak będzie :?:


Sieto
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 40
Rejestracja: 29 sie 2016, 19:37
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: Sieto » 16 paź 2017, 20:40

Węglik węglikowi nie równy. Gdy robiłem podobne gwinty, wtedy brałem płytkę 16 ER 1,5 Fanara czy Sandvika z dobrym pokryciem i tyle. Najwidoczniej problem tkwi w Twojej płytce.
Może dopisz cykl wykańczający gwintu lub na koniec zrób kilka przejść jałowych. :wink:


Armstec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 482
Rejestracja: 02 maja 2014, 04:04
Lokalizacja: Wrocław

#8

Post napisał: Armstec » 16 paź 2017, 21:17

Jak wy to liczycie czy ja zle patrze bo mi wychodzi według twojej ściągawki 2000 - 3500 rpm
(Stal niskostopowa niehartowana -Vc 100-180 )

Natomiast na płytce ER16 AG60 do stali proszą o Vc 150 -250 (jeszcze więcej)

Jeśli maszyna pozwala to śmiało przynajmniej próbnie na 2500 a i nawet 3000rpm zobacz, na razie przecież zalecanego minimalnego Vc jeszcze nie osiągnąłeś.
A liczył bym że przy podkręceniu odpowiednio prędkości w pewnym momencie ten gwint zacznie wyglądać mniej więcej tak
Obrazek


Ktoś nawet wyżej pisał że świetnie wyszło z gwintem fi30 na 1500rpm (Vc-145)


Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1706
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

#9

Post napisał: blasterpl » 16 paź 2017, 22:43

Puki co detale z gwintem M16 skończyłem , teraz zabieram się za inne z gwintem M33 to spróbuje z wyższym Vc.

Dzis zacząłem detale z gwintem M33x2 , ta sama płytka , 1000obr i 9 przejść a gwint piękny. Wiec przy M16 trzeba powalczyć jeszcze z parametrami.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”