Forma sylikonowa do odlewania aluminium

Dyskusje na tematy związane z przygotowywaniem form.

Autor tematu
HDMI123
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 22 sty 2016, 18:45
Lokalizacja: Dąbie

Forma sylikonowa do odlewania aluminium

#1

Post napisał: HDMI123 » 22 sty 2016, 19:04

Witam

Od jakiegoś czasu interesuje się odlewnictwem. Chciałby odlać szachy z aluminium próbowałem już w formie piaskowej lecz to nie do końca wychodzi wydaje mi się, że są po prostu zbyt małe. Czytałem o silikonach stosowanych do uszczelniania kominów, które wytrzymują temperaturę do 1200°C.

Nie robiłem nigdy wcześniej form silikonowych i nie wiem jak się do tego zabrać prosiłbym o jakieś rady i wskazówki.



Tagi:


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 3800
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#2

Post napisał: jasiu... » 22 sty 2016, 19:31

Jeśli interesujesz się odlewaniem aluminium, to wiesz, że odlewa się je w formach stalowych, pod niskim, albo wysokim ciśnieniem. Przyczyna jest prosta, aluminium nie lubi "zwilżać" formy, odpycha je od niej i dlatego musisz na siłę je w formę wcisnąć, bo inaczej krzepnąc zrobi to, co chce, a więc nie odda ci ani dokładnego kształtu, ani powierzchni.


Autor tematu
HDMI123
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 22 sty 2016, 18:45
Lokalizacja: Dąbie

#3

Post napisał: HDMI123 » 22 sty 2016, 19:48

Wykonanie formy stalowej jest dość kłopotliwe myślałem raczej aby wywierać ciśnienie słupem płynnego metalu nad formą. Nie będzie ono duże, ale chyba wystarczające.

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#4

Post napisał: ONATOS » 22 sty 2016, 20:06

Takie detale można wykonać ( najdokładniej ) metodą wytapianego wosku. Można także wykonać je w formach piaskowych lub mułkowych ale precyzja będzie daleka od doskonałości. Żadne wywieranie ciśnienia na metal, Koledze nie pomogą, nie mając do tego odpowiedniej formy. Żadne silikony nie przyjmą płynnego aluminium, powierzchnia wyjdzie porowata, już nie wspominając o zagazowaniu odlewu.


Autor tematu
HDMI123
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 22 sty 2016, 18:45
Lokalizacja: Dąbie

#5

Post napisał: HDMI123 » 22 sty 2016, 20:14

Czyli została tylko metoda na tzw. wosk tracony

Myślałem nad zrobieniem w jakiś sposób formy wielokrotnego użytku (nie ze stali)


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 3800
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#6

Post napisał: jasiu... » 22 sty 2016, 20:16

Na wosk, pod warunkiem, że zrezygnujesz z aluminium.

To nie w formie, ale w metalu jest problem.


Autor tematu
HDMI123
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 22 sty 2016, 18:45
Lokalizacja: Dąbie

#7

Post napisał: HDMI123 » 22 sty 2016, 20:21

To został mi chyba tylko ołów i mosiądz o ile uda mi się osiągnąć właściwą temperaturę.

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#8

Post napisał: ONATOS » 22 sty 2016, 20:43

jasiu...,
a dlaczego ma rezygnować z aluminium przy formach woskowych?


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 3800
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#9

Post napisał: jasiu... » 23 sty 2016, 11:56

Niektóre materiały, jak na przykład ołów, woda, jeśli odrobinę rozlejesz na płaską powierzchnię, rozleją się po niej i dobrze ją zwilżą. Inne będą pozostawać w kroplach, tak jest z niektórymi olejami, ale również z aluminium. Ono nie lubi dokładnie zwilżać powierzchni, na której się znajduje, jest odpychane od powierzchni, której dotyka, dlatego po pierwsze może niedokładnie odwzorować formę, a po drugie, podczas krzepnięcia będzie problem z jakością powierzchni, będzie "grudkowata", nierówna. Nie mówię o tym co w środku (dendryty, pustki), bo to co innego.

Właśnie dlatego, jeśli wykonuje się elementy aluminiowe, to stosuje się wtrysk aluminium pod ciśnieniem. Dużym, jeśli produkujemy np. klamki, mniejszym, jeśli wtryskujemy aluminium do formy na felgę. Ale za każdym razem trzeba pomóc, żeby aluminium wypełniło formę. Kombinowanie z wysokim układem wlewowym (aluminium pod wpływem ciężkości dokładnie wypełni formę) nie udaje się. Jest za lekkie.


ZiG
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 232
Rejestracja: 05 mar 2009, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

#10

Post napisał: ZiG » 23 sty 2016, 13:40

To może odlewać odśrodkowo w wirówce ?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wytwarzanie Form”