domowe wiercenie w stalowej futrynie

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
kshysieq
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 24 paź 2009, 21:20
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

domowe wiercenie w stalowej futrynie

#1

Post napisał: kshysieq » 24 paź 2009, 21:32

Od kilku dni po amatorsku męczę się przy pomocy Celmy z wywierceniem 15 dziur (3mm x 20 mm) w stali (chyba...). Problem dotyczy futryny w drzwiach wewnętrznych. Niepozorny metal a na 5 dziur poświęciłem już 3 wiertła :evil: (złamane - wg mnie ze względu na niestabilne trzymanie wiertarki)

Pod ok 1mm warstwą stali jest beton - który wg. mnie dodatkowo tępi mi wiertło - ale też nie wiem co z tym fantem zrobić?

Używałem IRWIN HSS titanium - spiralne do stali i żelaza firmy Joran.

Czym najlepiej jest wykonać takie otwory? Mam wrażenie że brakuje mi tak teorii jak i sprzętu... :???:

Z góry dzięki za każdą pomoc.



Tagi:

Awatar użytkownika

Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#2

Post napisał: Rayford » 24 paź 2009, 21:58

kshysieq pisze:z wywierceniem 15 dziur
Tak z ciekawości po co ci tyle dziur i to 3mm w futrynie ?

Przez metal wierć wiertłem do metalu, a dalej wierć wiertłem do betonu... tylko nie wiem czy są 3mm do betonu...


Autor tematu
kshysieq
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 24 paź 2009, 21:20
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

#3

Post napisał: kshysieq » 24 paź 2009, 22:11

Dzięki, spróbuję z dodatkowym do betonu - jak tylko uda mi się je kupić.

15 dziur w futrynie to wtórny efekt pomysłu wstawienia przesuwanych drzwi - pewnie jakby było mniej tych dziur to prowadnice odstawały by zbyt mocno. Niby wystarczyłoby 2mm żeby wkręcić jakąś małą śrubkę ale tak cienkie wiertła sprawdzały mi się jeszcze słabiej :sad:

Awatar użytkownika

Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#4

Post napisał: Rayford » 24 paź 2009, 22:14

To wywierć większym np 5mm albo 6mm i wstaw kołeczki rozporowe...


Autor tematu
kshysieq
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 24 paź 2009, 21:20
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

#5

Post napisał: kshysieq » 24 paź 2009, 22:26

A czy to nie wymaga mocnego sprzętu? - bo jak wezmę wiertło 5-6 mm to pewnie będzie mi co najmniej 4x ciężej przebić się przez warstwę stali.

Do tej pory miałem doświadczenie w prl-owskim gazobetonie i kapitalistycznych cegłach. Przystawka udarowa radziła sobie z tym całkiem dobrze. Na ogół schodziłem jednak do 8mm przed wiertłami 12 mm - bo zwyczajnie brakowało mi pary żeby zaczynać od dużego kalibru... :grin: Stąd to moje przemyślenie dotyczące wiercenia w stali.

Z drugiej strony 5-6 mm to już grube wiertła które się nie będą wyginać i pękać...

Awatar użytkownika

skoti
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1743
Rejestracja: 28 gru 2004, 23:56
Lokalizacja: Rybnik

#6

Post napisał: skoti » 24 paź 2009, 22:32

Kolego choćbyś zastosował niewiadomo jak drogie wiertło do metalu to w betonie nie powiercisz . Praktycznie wiertło do metalu przyłożysz tylko do betonu czy nawet tynku na obrotach i już jest tępe . Beton po prostu działa jak kamień ścierny .
Najpierw przewierć stal uważając żeby przy przejściu wiertło nie weszło za gleboko w beton . Następnie zmiana na wiertło do betonu . Przed wierceniem nastopnego otworu koniecznie naostrz wiertło do stali bo na pewno się stępiło i nie nadaje się do wiercenia. Stosuj chłodzenie , albo niech ktoś ci je polewa na bierzaco lub maczaj je co chwila w pojemniku z woda lub olejem .

Awatar użytkownika

Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#7

Post napisał: Rayford » 24 paź 2009, 22:32

Ostre lub nowe wiertło przewierci metal grubości 0.5mm bez problemu, tylko jak przewiercasz się przez stal nie używaj udaru ...


Autor tematu
kshysieq
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 24 paź 2009, 21:20
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

#8

Post napisał: kshysieq » 24 paź 2009, 22:53

Jeszcze raz dzięki! Prawdę mówiąc nie miałem pojęcia, że beton szkodzi aż tak mocno.

Dziś rozejrzałem się po sieci za tematami - ostrzenie wierteł - a takiej czynności jeszcze nie praktykowałem. Przydałaby się szlifierka ale warsztatem nie dysponuję więc zostaje przekazanie wierteł komuś do ostrzenia lub zaopatrzenie się w coś bardziej poręcznego.

Jeśli można to tak przy okazji zapytam czy w ogóle myśleć o jakiś tanich ostrzałkach czy potrzebne jest do tego coś droższego (czyt. stabilnego). A więc czy w domowej praktyce najlepiej sprawdza zakup nowego wiertła?

http://www.allegro.pl/item788956596_ost ... tarke.html

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3372
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#9

Post napisał: ALZ » 24 paź 2009, 22:53

A czy nie możesz założyć na wiertło kołka z którego wystaje wiertło tylko na grubość blachy? Przy takim wierceniu jak do tej pory robisz to j otwór = jedno wiertło.


Autor tematu
kshysieq
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 24 paź 2009, 21:20
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

#10

Post napisał: kshysieq » 24 paź 2009, 23:17

ALZ pisze:A czy nie możesz założyć na wiertło kołka z którego wystaje wiertło tylko na grubość blachy? Przy takim wierceniu jak do tej pory robisz to j otwór = jedno wiertło.
No właśnie do tej pory jakoś sam nie wpadłem na to :???:
No i dopiero statystyka niszczenia wierteł doprowadziła mnie właśnie na CNC forum :razz:

Dzięki za pomoc.

PS
Dam znać po weekendzie o postępach...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”