Frezarka 1650/650/250
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 143
- Posty: 659
- Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
- Lokalizacja: Bolechowice/Kraków
Re: Frezarka 1650/650/250
No i łożyska rzeczywiście zostały przekierowane do Tajlandii, i tam już zostały
Załatwiłem kolejną parę i z dużym opóźnieniem zmontowałem bloki łożyskowe a następnie zamontowałem pierwszą śrubę. Druga wciąż czeka na swoją kolej. W zasadzie maszyna już powoli ożywa, potrafi się już bazować respektuje limity itp.
Teoretycznie wstępne strojenie napędów też już za mną, ale muszę jeszcze sporo posiedzieć żeby to miało ręce i nogi.
Najgorzej jest w osi Z gdzie też pojawia się dziwne zjawisko, po najechaniu na krańcówkę silnik wariuje i kręci w prawo i lewo o nie za duże wartości. Sądzę, że wynika to właśnie z złego dostrojenia i samej krańcówki która ma dużą precyzję i bardzo małą histerezę.
Dzisiaj na tapetę trafił falownik i jego podpięcie do elektrowrzeciona, jak na razie z marnym skutkiem.
Falownik to ABB ACH550, poustawiałem w nim już najważniejsze parametry takie jak maksymalne napięcie, częstotliwość itp, niestety jednak przy próbie uruchomienia wrzeciona wyskakuje mi błąd "ID RUN FAIL" i zupełnie nie wiem dla czego, dokumentacja wskazuje tylko, żeby sprawdzić podłączenie silnika, czy wszystko jest w porządku. Może miał ktoś styczność z tą serią falowników ABB i byłby wstanie coś podpowiedzieć?
Przy próbie uruchamiania, widzę na falowniku że częstotliwość rośnie od zera do ~1,3Hz i w tym momencie wyskakuje błąd, nie zaobserwowałem jednak, żeby wrzeciono obróciło się chociażby o ułamek obrotu.
Załatwiłem kolejną parę i z dużym opóźnieniem zmontowałem bloki łożyskowe a następnie zamontowałem pierwszą śrubę. Druga wciąż czeka na swoją kolej. W zasadzie maszyna już powoli ożywa, potrafi się już bazować respektuje limity itp.
Teoretycznie wstępne strojenie napędów też już za mną, ale muszę jeszcze sporo posiedzieć żeby to miało ręce i nogi.
Najgorzej jest w osi Z gdzie też pojawia się dziwne zjawisko, po najechaniu na krańcówkę silnik wariuje i kręci w prawo i lewo o nie za duże wartości. Sądzę, że wynika to właśnie z złego dostrojenia i samej krańcówki która ma dużą precyzję i bardzo małą histerezę.
Dzisiaj na tapetę trafił falownik i jego podpięcie do elektrowrzeciona, jak na razie z marnym skutkiem.
Falownik to ABB ACH550, poustawiałem w nim już najważniejsze parametry takie jak maksymalne napięcie, częstotliwość itp, niestety jednak przy próbie uruchomienia wrzeciona wyskakuje mi błąd "ID RUN FAIL" i zupełnie nie wiem dla czego, dokumentacja wskazuje tylko, żeby sprawdzić podłączenie silnika, czy wszystko jest w porządku. Może miał ktoś styczność z tą serią falowników ABB i byłby wstanie coś podpowiedzieć?
Przy próbie uruchamiania, widzę na falowniku że częstotliwość rośnie od zera do ~1,3Hz i w tym momencie wyskakuje błąd, nie zaobserwowałem jednak, żeby wrzeciono obróciło się chociażby o ułamek obrotu.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 5562
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Frezarka 1650/650/250
Jeżeli faktycznie fizycznie kablą nic nie dolega i wszystko jest dobrze podłączone oraz falownik jest skonfigurowany to może Wrzeciono ma walnięte uzwojenia.
Robiłeś autotuning na falowniku?
Mozna jeszcze falownik sprawdzić na innym silniku a wrzeciono nia innym falowniku dla pewności
Robiłeś autotuning na falowniku?
Mozna jeszcze falownik sprawdzić na innym silniku a wrzeciono nia innym falowniku dla pewności
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 143
- Posty: 659
- Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
- Lokalizacja: Bolechowice/Kraków
Re: Frezarka 1650/650/250
Kable są na 100% ok, wrzeciono sprawdzałem miernikiem i oporność pomiędzy każdym uzwojeniem była taka sama, na poziomie 5Ohm, przebicia na obudowę też żadnego nie byłem wstanie wykryć.
Autotuning w tym falowniku mogę włączyć dopiero przy uruchomionym - kręcącym się silniku, chyba że coś źle rozumiem, od dzisiaj mam go w rękach. Swoją drogą kupiłem używany, może być nie sprawny.
Jest tu za to coś takiego jak "ID RUN", podczas tego trybu falownik kręcić silnikiem i robi pomiary charakterystyki. Trochę jest z nim dziwna sprawa, bo niezależnie czy go włączę poprzez parametr 9010 to i tak wyskakuje mi błąd "ID RUN FAIL" podczas próby uruchomienia wrzeciona. Jedyna różnica jest taka, że przy "on" miga mi wyświetlacz, że jest włączona ta funkcja.
Autotuning w tym falowniku mogę włączyć dopiero przy uruchomionym - kręcącym się silniku, chyba że coś źle rozumiem, od dzisiaj mam go w rękach. Swoją drogą kupiłem używany, może być nie sprawny.
Jest tu za to coś takiego jak "ID RUN", podczas tego trybu falownik kręcić silnikiem i robi pomiary charakterystyki. Trochę jest z nim dziwna sprawa, bo niezależnie czy go włączę poprzez parametr 9010 to i tak wyskakuje mi błąd "ID RUN FAIL" podczas próby uruchomienia wrzeciona. Jedyna różnica jest taka, że przy "on" miga mi wyświetlacz, że jest włączona ta funkcja.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 5562
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Frezarka 1650/650/250
hmmm
no to tu się to inaczej nazywa ale fakt chodziło o samo dostrojenie się falownika.
Widocznie falownik podczas pomiaru widzi przerwę dla tego nie idzie dalej.
a może uzwojenie ma przebicie podczas obciążenia...
zakładając dobre wrzeciono pozostaje sprawdzić falownik na dowolnym innym silniku
ja ABB co prawda inny miałem tylko raz ale po podaniu parametrów szybkiej konfiguracji silnik ruszał bez problemu
no to tu się to inaczej nazywa ale fakt chodziło o samo dostrojenie się falownika.
Widocznie falownik podczas pomiaru widzi przerwę dla tego nie idzie dalej.
a może uzwojenie ma przebicie podczas obciążenia...
zakładając dobre wrzeciono pozostaje sprawdzić falownik na dowolnym innym silniku
ja ABB co prawda inny miałem tylko raz ale po podaniu parametrów szybkiej konfiguracji silnik ruszał bez problemu
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 143
- Posty: 659
- Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
- Lokalizacja: Bolechowice/Kraków
Re: Frezarka 1650/650/250
Mała pomyłka, pisałem z pamięci a bywa zawodna. Rezystancja pomiędzy uzwojeniami wrzeciona to 0,6-0,7 Ohm. \
Rozwiązanie "ID RUN FAIL" sugeruje sprawdzenie podłączenia silnika oraz parametrów 9905-9909, obydwie te rzeczy są na 100% poprawne.
Zastanawia mnie jedna rzecz, wirnik w wrzecionie nie jest symetryczny, wygląda jakby był zaprojektowany do kręcenia się w jedną konkretną stronę. Funkcja ID RUN może szukać charakterystyki zasilanego silnika w pewnym zakresie i wyrzucać błąd jeśli coś się w nim nie mieści. Może przez tą budowę wirnika są problemy?
adam Fx, dzięki za wskazówki, właśnie pracuje nad podpięciem innego silnika pod falownik, niestety jedyny jaki mam to 0,55kW a w falowniku najmniejszy jaki da się ustawić to 1,1kW, spróbuję jakoś oszukać parametry żeby podbić moc silnika jednocześnie go nie spalając.
Mam też falownik 0,75kW do którego mógłbym spróbować podpiąć wrzeciono, jest trochę małe w stosunku do mocy wrzeciona - 4kW ale może uda mu się coś ruszyć ? Nie mogę w nim niestety zredukować napięcia wyjściowego do 220V ale dodatkowe 10V chyba nie uszkodzi mi wrzeciona.
Na razie jeszcze się nie poddaje
Dodane 27 minuty 57 sekundy:
Update, falownik ABB z zwykłym silnikiem trójfazowym zadziałał od kopa.
Wirnik:
Dodane 42 minuty 40 sekundy:
Update 2.
Przebicie na obudowę podczas obciążenia... Wspaniale.
Rozwiązanie "ID RUN FAIL" sugeruje sprawdzenie podłączenia silnika oraz parametrów 9905-9909, obydwie te rzeczy są na 100% poprawne.
Zastanawia mnie jedna rzecz, wirnik w wrzecionie nie jest symetryczny, wygląda jakby był zaprojektowany do kręcenia się w jedną konkretną stronę. Funkcja ID RUN może szukać charakterystyki zasilanego silnika w pewnym zakresie i wyrzucać błąd jeśli coś się w nim nie mieści. Może przez tą budowę wirnika są problemy?
adam Fx, dzięki za wskazówki, właśnie pracuje nad podpięciem innego silnika pod falownik, niestety jedyny jaki mam to 0,55kW a w falowniku najmniejszy jaki da się ustawić to 1,1kW, spróbuję jakoś oszukać parametry żeby podbić moc silnika jednocześnie go nie spalając.
Mam też falownik 0,75kW do którego mógłbym spróbować podpiąć wrzeciono, jest trochę małe w stosunku do mocy wrzeciona - 4kW ale może uda mu się coś ruszyć ? Nie mogę w nim niestety zredukować napięcia wyjściowego do 220V ale dodatkowe 10V chyba nie uszkodzi mi wrzeciona.
Na razie jeszcze się nie poddaje
Dodane 27 minuty 57 sekundy:
Update, falownik ABB z zwykłym silnikiem trójfazowym zadziałał od kopa.
Wirnik:
Dodane 42 minuty 40 sekundy:
Update 2.
Przebicie na obudowę podczas obciążenia... Wspaniale.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 123
- Rejestracja: 07 gru 2006, 23:04
- Lokalizacja: Skawina
Re: Frezarka 1650/650/250
Wyszło by ci to stosując zwykły induktor i mierząc uzwojenia, że masz przebicie.. Tak przyglądałem się tematowi i bardzo prawdopodobne jest to, że podczas obciążenia wrzeciono dostaje strzała do odbudowy a w tym czasie falownik glupieje.
Dodane 1 minuta 14 sekundy:
Jednym słowem, wrzeciono do przewinięcia..
Dodane 1 minuta 14 sekundy:
Jednym słowem, wrzeciono do przewinięcia..
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 143
- Posty: 659
- Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
- Lokalizacja: Bolechowice/Kraków
Re: Frezarka 1650/650/250
Zapamiętam na przyszłość, generalnie to mogłem bardziej zainteresować się tematem diagnostyki tego wrzeciona. Optymistycznie założyłem jednak, że skoro sprzedawca twierdził, że jest sprawne to raczej tak jest, jedynie zrobiłem powierzchowne testy multimetrem które nic nie wskazały.
Jakie w ogóle rzędy wielkości pojawić przy usłudze przewinięcia takiego ustrojstwa?
Jakie w ogóle rzędy wielkości pojawić przy usłudze przewinięcia takiego ustrojstwa?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 8458
- Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
- Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
- Kontakt:
Re: Frezarka 1650/650/250
Z przebiciem na obudowę to sie spotkałem chyba 2 tygodnie temu z mokrym chińczykiem 5 kW bodaj. Na wyjsciu przewodów do wtyczki tej 4 bolcowej. Po zlutowaniu przewodów na krótko, praca pod obciązeniem wróciła do normy. No a falownik ma się rozumieć wcześniej wywalał błędy.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 123
- Rejestracja: 07 gru 2006, 23:04
- Lokalizacja: Skawina
Re: Frezarka 1650/650/250
Możesz jeszcze spróbować zainwestować w lakier Uretanol i nim zalać uzwojenia.
Tylko pytanie czy to uszkodzenie jest wielkie i wleje się pomiędzy nie lakier.
Zawsze to taniej wyjdzie niż przewinięcie..a za próbę księdzu się nie płaci.
Tylko pytanie czy to uszkodzenie jest wielkie i wleje się pomiędzy nie lakier.
Zawsze to taniej wyjdzie niż przewinięcie..a za próbę księdzu się nie płaci.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 8458
- Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
- Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
- Kontakt:
Re: Frezarka 1650/650/250
jesli chodzi o przewinięcie nowego wrzecionka, to ja biore nowe wrzecionko zamiast sie pierdylić w jakies tam przewijanie, a ponieważ owe wrzecionko jest na gwarancji to probloemu nie ma, no chyba ze kupiłes kawalek szajsu na ebayu, no to sie martw jak ten szajs ugryźć, tak czy siak kwestia portfela.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign