Skaner 3D
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 100
- Rejestracja: 05 mar 2007, 20:24
- Lokalizacja: Czestochowa
Skaner 3D
Jak w temacie, chcialem napisac tutaj conieco na temat malutkiej aplikacji DAVID Laser scanner. link do strony
Co jest potrzebne do działania:
1) Laser z soczewką walcową (generujący linie), linia powinna być jaknajcieńsza i dość jasna.
2) Kamera. Może być to najzwyklejsza kamerka internetowa, ale wiadomo ze lepiej użyc lepszej np. fire-wire. Nie koniecznie kolorowa.
3) Sciana kalibracyjna. Sa to 2 powierzchnie ustawione do siebie prostopadle (90 stopni) z naklejonymi kartkami na których nadrukowane sa punkty kalibracyjne.
W zasadzie to wystarcza do rozpoczęcia pracy
Tutaj zamieszczam efekty moich działań:
render Cinema4D
screeny z Geomagic 9
zeskanowany model i podkręcony w Zbrushu(dopiero się ucze:))
zeskanowany model podkręceny w Zbrushu i pokolorowany(polypainting)
Galeria userów david Laser Scanner
modele do pobrania:
link do modelu .OBJ
link do modelu .igs
oczywiście w praktyce nie jest to takie proste. Jest sporo przeszkód z którymi trzeba się uporać, żeby efekty byly zadowajace. Dlamnie głównym mankamentem jest to, że przy tej metodzie skanowania ostre krawedzie wymagają poprawek. W zasadzie zależy to od grubości lini lasera. Ale jak widac na fotkach, które wyżej zamieściłem, odwzorowanie powieżchni jest całkiem niezłe ("łuskowatość" figurki, która w rzeczywistości wyląda identycznie, bo jest to góralska ręcznie strugana figurka )
Obecnie David Laser Scanner jest do pobrania za free w wersji 1.6. Dostępny jest też David Shape fusion (moduł do łaczenia zeskanowanych powieżchni w pełny model), ale jest już platny i z wlasnych doświadczen nie polecam. Cięzko się z nim pracuje i efekty marne. Osobiscie do postprocesu używam Geomagic. W nim skladam bryłę, oczyszczam z szumów, poprawiam ewentualne niedokladności i przerabiam na nurbsy dla Solidworks.
Ostatnio zaczynam równiez bawić sie skanami pod kątem grafiki, rewelacyjny program Zbrush do virtual sculptingu daje spore możliwości. Filozofia i interface programu jest troche pogmatwana, ale potrafi wycisnąc soki ze skanów
szybciutki tutek z geomagic. przepraszam za błędy ort.
video tutorial
Jesli kogoś zainteresuje ten temat to moge napisać troche o moim setupie i zrobić pare fotek. Mysle że warto spróbować, koszta niewielkie, a jakość skanów zalezy tylko od tego ile czasu poświecimy na zabawe z setupem
Jesli skany zaczna nam wychodzic wmiare na poziomie, mozna się pokusic o wykonanie ich na maszynce cnc. Przy dobrze wykonanej scianie kalibracyjnej, zeskanowane obiekty trzymaja dosyc dokladne wymiary.
rozwiązanie sprzętowe: stol i naped lasera- krokowce bipolarne 2,5A, sciany z tworzywa pomalowane na czarno, kamerka wit-com, skanuje zawsze w trybie B&W. na fotce widac 2 pc'ty, ale ten u gory to sterowanie w obudowie biurowej
tak wygląda u mnie rozwiązanie software'owe. napęd liniowy laserka i stół obrotowy sterowane z pod macha3.
Co jest potrzebne do działania:
1) Laser z soczewką walcową (generujący linie), linia powinna być jaknajcieńsza i dość jasna.
2) Kamera. Może być to najzwyklejsza kamerka internetowa, ale wiadomo ze lepiej użyc lepszej np. fire-wire. Nie koniecznie kolorowa.
3) Sciana kalibracyjna. Sa to 2 powierzchnie ustawione do siebie prostopadle (90 stopni) z naklejonymi kartkami na których nadrukowane sa punkty kalibracyjne.
W zasadzie to wystarcza do rozpoczęcia pracy
Tutaj zamieszczam efekty moich działań:
render Cinema4D
screeny z Geomagic 9
zeskanowany model i podkręcony w Zbrushu(dopiero się ucze:))
zeskanowany model podkręceny w Zbrushu i pokolorowany(polypainting)
Galeria userów david Laser Scanner
modele do pobrania:
link do modelu .OBJ
link do modelu .igs
oczywiście w praktyce nie jest to takie proste. Jest sporo przeszkód z którymi trzeba się uporać, żeby efekty byly zadowajace. Dlamnie głównym mankamentem jest to, że przy tej metodzie skanowania ostre krawedzie wymagają poprawek. W zasadzie zależy to od grubości lini lasera. Ale jak widac na fotkach, które wyżej zamieściłem, odwzorowanie powieżchni jest całkiem niezłe ("łuskowatość" figurki, która w rzeczywistości wyląda identycznie, bo jest to góralska ręcznie strugana figurka )
Obecnie David Laser Scanner jest do pobrania za free w wersji 1.6. Dostępny jest też David Shape fusion (moduł do łaczenia zeskanowanych powieżchni w pełny model), ale jest już platny i z wlasnych doświadczen nie polecam. Cięzko się z nim pracuje i efekty marne. Osobiscie do postprocesu używam Geomagic. W nim skladam bryłę, oczyszczam z szumów, poprawiam ewentualne niedokladności i przerabiam na nurbsy dla Solidworks.
Ostatnio zaczynam równiez bawić sie skanami pod kątem grafiki, rewelacyjny program Zbrush do virtual sculptingu daje spore możliwości. Filozofia i interface programu jest troche pogmatwana, ale potrafi wycisnąc soki ze skanów
szybciutki tutek z geomagic. przepraszam za błędy ort.
video tutorial
Jesli kogoś zainteresuje ten temat to moge napisać troche o moim setupie i zrobić pare fotek. Mysle że warto spróbować, koszta niewielkie, a jakość skanów zalezy tylko od tego ile czasu poświecimy na zabawe z setupem
Jesli skany zaczna nam wychodzic wmiare na poziomie, mozna się pokusic o wykonanie ich na maszynce cnc. Przy dobrze wykonanej scianie kalibracyjnej, zeskanowane obiekty trzymaja dosyc dokladne wymiary.
rozwiązanie sprzętowe: stol i naped lasera- krokowce bipolarne 2,5A, sciany z tworzywa pomalowane na czarno, kamerka wit-com, skanuje zawsze w trybie B&W. na fotce widac 2 pc'ty, ale ten u gory to sterowanie w obudowie biurowej
tak wygląda u mnie rozwiązanie software'owe. napęd liniowy laserka i stół obrotowy sterowane z pod macha3.
Ostatnio zmieniony 17 maja 2008, 15:38 przez wacek007, łącznie zmieniany 28 razy.
Tagi:
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 100
- Rejestracja: 05 mar 2007, 20:24
- Lokalizacja: Czestochowa
manual - tu jest wszystko. ja moge odpowiedziec na konkretne pytania, bo nie chce mi sie tego tlumaczyć z ang na polski
ewentualnie moge napisać tutka z geomagica, ale to dopiero jesli ktoś zdecyduje się budować skaner. chociaz w sumie geomagic nada się tez wysmienicie do obrobki skanów wykonanych maszynką cnc(digitizerem).
ewentualnie moge napisać tutka z geomagica, ale to dopiero jesli ktoś zdecyduje się budować skaner. chociaz w sumie geomagic nada się tez wysmienicie do obrobki skanów wykonanych maszynką cnc(digitizerem).
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 7608
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam !! swojego czasu myślałem nad czymś podobnym ( i nadal myślę ) . chodzi o przesówanie kamery w pionie a kreskę z lasera uzyskiwać miałem na podobnej zasadzie jak w drukarkach laserowych/ksero . sześcio ( lub więcej ) kątna powierzchnia obracająca się z odpowiednią prędkością daje kreskę . daje to zwiększenie ilości linii w zależności od ilości " kątów " - a więc ilości powierzchni odbicia . ale projekt ( jak większość ) gdzieś się zagubił w działaniach bieżących - zwanych walką o byt . coś podobnego znalazłem gdzieś w sieci . kamerę to warto by kupić normalną - takie gorsze są w cenie internetowych a jednak lepsze od nich . pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 100
- Rejestracja: 05 mar 2007, 20:24
- Lokalizacja: Czestochowa
no jest to metoda. ale w przypadku aplikacji o której pisze( david scanner) niebardzo by dzialalo. trzeba by pisac nowy soft, albo uzyc jakiegos komercyjnego (np. fringe app link ). kwestie wielu lini jednoczesnie mozna rowniez rozwiazac uzywając projektora zamiast lasera. Ale to wszystko sa koszta i to nie male, w porównaniu do kamerki i lasera za kilka $ z ebaya.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 100
- Rejestracja: 05 mar 2007, 20:24
- Lokalizacja: Czestochowa
jest tego troche w sieci, wystarczy poszukać
tak na szybko taki link mi się przypomina
o i nawet masz tam chyba (Step 4 pod grafiką), przykładowy program pod matlaba
i jeszcze jeden link
[ Dodano: 2007-12-17, 18:06 ]
kolejny skan. drewniana figurka pomalowana białą emulsją.
screeny z EDGEcama
tak na szybko taki link mi się przypomina
o i nawet masz tam chyba (Step 4 pod grafiką), przykładowy program pod matlaba
i jeszcze jeden link
[ Dodano: 2007-12-17, 18:06 ]
kolejny skan. drewniana figurka pomalowana białą emulsją.
screeny z EDGEcama
Ostatnio zmieniony 11 maja 2008, 11:06 przez wacek007, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 7608
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam !! widziałem gdzieś w sieci taki projekt - obiekt obracał się dokoła własnej osi ( jak by na talerzu gramofonu ) a kamerka " jechała " z góry na dół - może tak by było ok ? w sumie podobnie jak u Ciebie .
oczywiści sprawdziło by się to do małych obiektów . najważniejszy jest oczywiście soft . na elektrodzie jeden kol. zrobił scanner z matrycy od scannera płaskiego i zdaje się że osiągnął ciekawe wyniki - może by coś podpatrzeć . pozdrawiam![/hide]
oczywiści sprawdziło by się to do małych obiektów . najważniejszy jest oczywiście soft . na elektrodzie jeden kol. zrobił scanner z matrycy od scannera płaskiego i zdaje się że osiągnął ciekawe wyniki - może by coś podpatrzeć . pozdrawiam![/hide]
Mane Tekel Fares