Wspolsrodkowosc otworów na maszynie 5x

Dyskusje dotyczące pomiarów, narzędzi pomiarowych stosowanych przy obróbce ręcznej i maszynowej.

Autor tematu
pawpolSP
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 12
Rejestracja: 01 cze 2018, 18:58

Wspolsrodkowosc otworów na maszynie 5x

#1

Post napisał: pawpolSP » 04 lip 2018, 15:39

Witam. Mam problem z osiągnięciem na maszynie 5 osiowej wspolsrodkowosci dwóch otworów. Obrobka zgrubna otworow frezowanie spiralne, wykańczajaca rozwiertak lub wytaczadlo. Wiercenie z jednej strony w pozycji kołyski A-90 , z drugiej strony A-90 C180 z wykorzystaniem funkcji plane w heidenhain. Mierząc sonda na maszynie wjeżdżając długim palcem współrzędne pierwszego otworu x,y=0 ,, drugiego x+0.035, y+0.006 czyli jest lekkie przesunięcie. Natomiast po wrzuceniu do izby pomiarowej wychodzi wspolsrodkowosc na kilkanaście setek, gdzie tolerancję mam 0.08. Kompletnie tego nie rozumiem.
1. Dlaczego współrzędne są przesuniete
2. Dlaczego z takiego małego przesunięcia współrzędnych jest tak duży błąd wspolsrodkowosci

Dodam, że przed obrobka była robiona kinematyka maszyny a sama maszyna ma 2 lata
Sam przyrzad i mocowanie na pewno nie wywiera żadnych naprężeń (detal to odlew zeliwny z wbita wkładka mosiężna i w niej jest robiony otwor)

Problem rozwiąże prawdopodobnie przez oszukanie wspolrzednych. Chciałbym jednak wyjaśnić powód gdyz tego typu detali i historii mamy sporo




zibi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1029
Rejestracja: 24 lut 2007, 15:20
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Wspolsrodkowosc otworów na maszynie 5x

#2

Post napisał: zibi » 04 lip 2018, 16:49

Kłania się przygotowanie maszyny do pracy 5 AX. Kinematyczny środek obrotu w parametrach maszynowych nie pokrywa się z mechanicznym. Temperatura na hali ma wpływ na korpus maszyny.
NX CAD, NX CAM, FREZOWANIE 5AX, ELEKTRODRĄŻARKI WGŁĘBNE I DRUTOWE. PEPS, VERICUT. Pomagam w NX przez Team Viewer. Postprocesory NX.


Autor tematu
pawpolSP
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 12
Rejestracja: 01 cze 2018, 18:58

Re: Wspolsrodkowosc otworów na maszynie 5x

#3

Post napisał: pawpolSP » 04 lip 2018, 17:07

Temperatura na hali 23 st takżebyło ok (robota robiona w nocy), jak Twoim zdaniem można by było lepiej maszynę przygotować? Szkoda mi trochę ze nie mamy otworu bazowego na środku stołu żeby od środka bazować przyrzad


zibi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1029
Rejestracja: 24 lut 2007, 15:20
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Wspolsrodkowosc otworów na maszynie 5x

#4

Post napisał: zibi » 04 lip 2018, 20:27

Wyfrezuj w dodatkowej kostce otwór albo czop w środku stołu. Sprawdź zegarem ten otwór kręcąc stołem ile ma bicia. Potem splanuj górną powierzchnię, wbij sondą Z0, wychyl A+90 daj 3D ROT i sprawdź sondą na tej powierzchni w Y czy masz Y0, potem A-90 i tak samo sondą zmierz w Y czy masz Y0. Robiąc otwór w dwóch wychyleniach stołu można łatwo przenieść bazę z jednego do drugiego wychylenia.
NX CAD, NX CAM, FREZOWANIE 5AX, ELEKTRODRĄŻARKI WGŁĘBNE I DRUTOWE. PEPS, VERICUT. Pomagam w NX przez Team Viewer. Postprocesory NX.


capt.d.
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 283
Rejestracja: 25 lut 2016, 19:23
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Wspolsrodkowosc otworów na maszynie 5x

#5

Post napisał: capt.d. » 04 lip 2018, 21:05

Aloha

Pierwszy krok to kalibracja sondy detalu, drugi to kalibracja kinematyki. Im dłuższy palec i/lub większe posuwy przy pomiarach tym większe błędy pomiaru. Zwróć uwagę czy cykl kinematyki zapisuje do pamięci maszyny. Co z kompensacją temperaturową? Czy są znaczne różnice w temperaturach dzień/noc na hali?
Jeśli maszyna nie jest rozklekotana, wszystko powinno być ok - bez względu na to gdzie jest detal na stole.

Awatar użytkownika

rafalxfiles
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 624
Rejestracja: 28 sie 2006, 17:55
Lokalizacja: dolnyśląsk
Kontakt:

Re: Wspolsrodkowosc otworów na maszynie 5x

#6

Post napisał: rafalxfiles » 05 lip 2018, 08:32

A jak mierzone jest w izbie pomiarowej - może tam jest błąd a nie u Ciebie na maszynie..


zibi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1029
Rejestracja: 24 lut 2007, 15:20
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Wspolsrodkowosc otworów na maszynie 5x

#7

Post napisał: zibi » 05 lip 2018, 20:13

Bliżej środka stołu - mniejszy promień obrotu, dalej od środka promień większy, więc ta sama podziałka w osi C daje większy uchyb na krawędzi stołu.
NX CAD, NX CAM, FREZOWANIE 5AX, ELEKTRODRĄŻARKI WGŁĘBNE I DRUTOWE. PEPS, VERICUT. Pomagam w NX przez Team Viewer. Postprocesory NX.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Pomiary, Kalibracja, Narzędzia Pomiarowe”