Wciągarka Linowa

Zasada działania, w szczególności momentu, gdy opuszczamy ciężar

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
kalbarinho
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 7
Rejestracja: 31 sty 2021, 23:22

Wciągarka Linowa

#1

Post napisał: kalbarinho » 30 cze 2021, 21:19

Witam
Szukam osoby, która jest dobra z Pkm i która umiałaby dobrze wytłumaczyć zasadę działania samohamownej wciągarki linowej, jak na załączonym video: . W szczególności chiałbym wiedzieć, w jaki sposób odbywa się opuszczanie ciężaru, jak współpracują między sobą wówczas pojedyncze komponenty wciągarki. Będę mega wdzięczny za pomoc! :D



Tagi:


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4147
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wciągarka Linowa

#2

Post napisał: Steryd » 30 cze 2021, 22:12

To bardzo proste. Jak kręcisz w prawo dokręcasz gwintem te cierne podkladki i ciagniesz za sobą koło zapadkowe. Jest ono dokrecone, więc puszczenie korby nie spowoduje ucieczki liny. Jak kręcisz w drugą stronę to luzujesz gwint i podkładki odsuwają się od koła zapadkowego przez co możesz luzować line, a jak ona szarpnie, to nakrętka się zacznie dokręcać i zaciskać koło zapadkowe. Taki dynks był montowany w kombajnach ziemniaczanych ANNA do podnoszenia i opuszczania taśmy wysypu ziemniaków.
Można?
Morzna!!!


StudentIB
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 501
Rejestracja: 23 paź 2015, 00:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Wciągarka Linowa

#3

Post napisał: StudentIB » 30 cze 2021, 22:54

Gdybyś szukał informacji na temat projektowania mechanizmu zapadkowego to najlepiej zajrzyj do książki "Podnośniki i prasy śrubowe” Z. Skrzyszowskiego.


Autor tematu
kalbarinho
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 7
Rejestracja: 31 sty 2021, 23:22

Re: Wciągarka Linowa

#4

Post napisał: kalbarinho » 02 lip 2021, 16:42

Steryd pisze:
30 cze 2021, 22:12
To bardzo proste. Jak kręcisz w prawo dokręcasz gwintem te cierne podkladki i ciagniesz za sobą koło zapadkowe. Jest ono dokrecone, więc puszczenie korby nie spowoduje ucieczki liny. Jak kręcisz w drugą stronę to luzujesz gwint i podkładki odsuwają się od koła zapadkowego przez co możesz luzować line, a jak ona szarpnie, to nakrętka się zacznie dokręcać i zaciskać koło zapadkowe. Taki dynks był montowany w kombajnach ziemniaczanych ANNA do podnoszenia i opuszczania taśmy wysypu ziemniaków.
Mam pytanie: co jest tą nakrętką, która zacznie się dokręcać i zaciskać koło zapadkowe? Mógłbyś mi to jakoś lepiej zobrazować?


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4147
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wciągarka Linowa

#5

Post napisał: Steryd » 02 lip 2021, 18:27

Korba. Zobacz powoli i spokojnie film.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
kalbarinho
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 7
Rejestracja: 31 sty 2021, 23:22

Re: Wciągarka Linowa

#6

Post napisał: kalbarinho » 05 lip 2021, 14:45

Steryd pisze:
02 lip 2021, 18:27
Korba. Zobacz powoli i spokojnie film.
Dalej nie jestem w stanie całkowicie tego zrozumieć :/ Napisałem wiadomość priv, proszę zobacz :)


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4147
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wciągarka Linowa

#7

Post napisał: Steryd » 05 lip 2021, 16:07

masz śrubę, nakrętkę i podkładkę, podkładka ma wycięte ząbki dla zapadki, jak kręcisz w prawo (dokręcasz nakrętkę) to podkładka jest ściskana i idzie razem ze śrubą, jak kręcisz w lewo, to początkowo zapadka stawia opór, ale jak tylko zaczniesz na siłę kręcić, to nakrętka się poluzuje, i będziesz mógł kręcić, mimo że podkładka będzie się opierać o zapadkę.
Do śruby dalej podłączasz przekładnię z nawijarką, a do nakrętki spawasz korbę, i jeszcze żeby było bardziej fulprofeska dajesz między nakrętkę i podkładkę okładziny cierne.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
kalbarinho
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 7
Rejestracja: 31 sty 2021, 23:22

Re: Wciągarka Linowa

#8

Post napisał: kalbarinho » 08 lip 2021, 14:57

Steryd pisze:
05 lip 2021, 16:07
masz śrubę, nakrętkę i podkładkę, podkładka ma wycięte ząbki dla zapadki, jak kręcisz w prawo (dokręcasz nakrętkę) to podkładka jest ściskana i idzie razem ze śrubą, jak kręcisz w lewo, to początkowo zapadka stawia opór, ale jak tylko zaczniesz na siłę kręcić, to nakrętka się poluzuje, i będziesz mógł kręcić, mimo że podkładka będzie się opierać o zapadkę.
Do śruby dalej podłączasz przekładnię z nawijarką, a do nakrętki spawasz korbę, i jeszcze żeby było bardziej fulprofeska dajesz między nakrętkę i podkładkę okładziny cierne.
Okej, ale jeżeli już nieco odkręcę tą nakrętkę i poluzuję podkładkę, to wtedy co sprawia, że ten ciężar będzie hamował, a nie pójdzie z całym impetem na dół przy opuszczaniu. Co odpowiada za hamowanie? Mógłbyś to jakoś zobrazować?


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4147
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wciągarka Linowa

#9

Post napisał: Steryd » 08 lip 2021, 19:03

Właśnie to, ze będzie chciał lecieć z impetem na dół, więc będzie krecił śrubą, która będzie się wtedy wkrecać w nakrętkę. To też jest wyjaśnione w filmie
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
kalbarinho
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 7
Rejestracja: 31 sty 2021, 23:22

Re: Wciągarka Linowa

#10

Post napisał: kalbarinho » 09 lip 2021, 10:14

Steryd pisze:
08 lip 2021, 19:03
Właśnie to, ze będzie chciał lecieć z impetem na dół, więc będzie krecił śrubą, która będzie się wtedy wkrecać w nakrętkę. To też jest wyjaśnione w filmie
Czyli rozumiem, że śruba będzie się wtedy wkręcała w nakrętkę, tym samym dociskając hamulce i koło zapadkowe. Hamulce będą tarły o koło i o powierzchnie co sprawi, że lina będzie hamowała, a nie spadała z impetem, tak?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”