Michał
Wystarczy że użyjesz wywołania cyklu wymiany narzędzia aby ustawić wartość pod adresem #100 na 90 (lub 91 - w zależności od systemu wymiarowania z którego korzystasz).
Da się wpisać ile razy maszyna ma powtórzyć program. Wystarczy program główny wrzucić jako podprogram, czyli zamiast na końcu M30 musi być M99, i tworzysz krótki program nad głównym, który go będzie wywoływał. Przykładowo:
Kod: Zaznacz cały
O0001 (PROGRAM WYWOLUJACY PROGRAM GLOWNY W PETLI)
M98 P2 L10
M30
W powyższym przypadku Program główny, cokolwiek by tam nie było, zostanie wywołany 10 razy. Jest również możliwość zagnieżdżeń pętli, czyli jeśli program główny korzysta z podprogramów, to nic nie szkodzi, program powinien wykonać się poprawnie. O ile dobrze pamiętam to jest możliwość zagnieżdżenia podprogramów do trzech poziomów wgłąb - też dobrze jest się tego nauczyć i umieć wykorzystać, przydatna rzecz znacznie skracająca w niektórych przypadkach rozbudowane programy.
Zawsze możesz mieć wywołanie w programie jakiegoś narzędzia (korzystając z wymienionej funkcji M6), a zamiast pod zmienną #100, możesz wrzucić sobie licznik na przykład pod #101 (lub każdy inny wolny). Do tej pory nie spotkałem się jeszcze z sytuacją w której wbudowane cykle maszynowe korzystają z innej zmiennej niż #100.
PrzemoVW
Jeśli działa Ci #3901 i #3902, to masz problem rozwiązany. Do powyższego przykładowego kodu, wstawiasz dodatkowo do programu wywołującego program główny linijkę:
Kod: Zaznacz cały
#3901 = 0 (ZERUJESZ LICZNIK SZTUK)
#3902 = 10 (USTAWIASZ ZADANA ILOSC SZTUK DO WYKONANIA NA 10)
Następnie wywołujesz program, w którym na jego końcu (zaraz przed M99) wpisujesz instrukcję:
I w tym przypadku po osiągnięciu 10 sztuk wyświetli się komunikat, że wymagana ilość sztuk została osiągnięta.
Pozdrawiam
inż. Mateusz