zmiana kierunku obrotów silnika 3-fazowego
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 988
- Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
- Lokalizacja: lodz
wlasnie uwaga na 4 jesli istnieje ale zamien jak pisalem wczesniej jesli nie ma uzmienienia to moze obudowa za niego robic wtedy trzeba uziemienie przykrecic do obudowy aby obwod nie zamykal sie przez prowadnice liniowe
skutki przeplywu ew pradu przez lozyska sa dla niego destrukcyjne o ile silnik ma jakis uplyw do stojanu (uszkodzenie silnika przebicie na stojanie badz wirniku)
skutki przeplywu ew pradu przez lozyska sa dla niego destrukcyjne o ile silnik ma jakis uplyw do stojanu (uszkodzenie silnika przebicie na stojanie badz wirniku)
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 351
- Rejestracja: 23 lis 2005, 18:07
- Lokalizacja: Białystok
I należało by się upewnić czy jest dobrze skojarzony (gwiazda/trójkąt) ale skoro wcześniej ten silnik działał w jakiejś maszynie to powinien być dobrze skojarzony.
Ale dla pewności:
W 90% przypadków silnik powinien być skojarzony w gwiazdę

Po prawej to połączenie w gwiazdę (trochę odblask przeszkadza) ale myślę, że odczytasz.
Dobrze jest też użyć wyłącznika silnikowego jako zabezpieczenie
pierwszy lepszy obrazek:

I to chyba już wyczerpuje temat podłączenia silnika 3-fazowego i zmiana obrotów
Ale dla pewności:
W 90% przypadków silnik powinien być skojarzony w gwiazdę

Po prawej to połączenie w gwiazdę (trochę odblask przeszkadza) ale myślę, że odczytasz.
Dobrze jest też użyć wyłącznika silnikowego jako zabezpieczenie
pierwszy lepszy obrazek:

I to chyba już wyczerpuje temat podłączenia silnika 3-fazowego i zmiana obrotów

-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 13
- Rejestracja: 08 paź 2007, 17:35
- Lokalizacja: Spaceman
Witajcie. Mam pytanie odnośnie zmiany obrotów silnika w tue 35. Obecnie po lewej stronie mam przełącznik prawo - 0 - lewo. Irytuje mnie to troszkę i chcę wykonać 4 wałek tylko do załączania obrotów z suportu, mam krańcówki z pinami COM NO NC. W stanie spoczynku jest przejście pomiędzy COM a NC. Czy jest możliwość wykonania zmiany na 2 takich krańcówkach? Jedna odpowiadała by za prawe a druga za lewe. Oczywiście każda z krańcówek będzie posiadała własną "krzywkę".
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 759
- Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
- Lokalizacja: Braniewo
Witam 
Raczej coś takiego:
obrazek z elektrody
czyli będziesz potrzebował dwa styczniki trójfazowe na prąd większy niż pobiera tokarka z 1-dnym stykiem pomocniczym - opisanymi na rysunku jako ROZWIERNY ST1 i ST2, oraz 4 krańcówek - na rysunku jako P, L, OFF ALL. Styków opisanych jako ZWIERNY ST1 i ST2 nie potrzebujesz, na rysunku jest wersja na przyciski.
Wałek powinien mieć położenia L - krańcówka NO, 0 - krańcówka NC (OFF ALL), P - krańcówka NC. Położenie 0 jest po to abyś nie ugotował silnika przełączając kierunek obrotów bez zatrzymania.

Raczej coś takiego:

czyli będziesz potrzebował dwa styczniki trójfazowe na prąd większy niż pobiera tokarka z 1-dnym stykiem pomocniczym - opisanymi na rysunku jako ROZWIERNY ST1 i ST2, oraz 4 krańcówek - na rysunku jako P, L, OFF ALL. Styków opisanych jako ZWIERNY ST1 i ST2 nie potrzebujesz, na rysunku jest wersja na przyciski.
Wałek powinien mieć położenia L - krańcówka NO, 0 - krańcówka NC (OFF ALL), P - krańcówka NC. Położenie 0 jest po to abyś nie ugotował silnika przełączając kierunek obrotów bez zatrzymania.
Pozdrawiam
Krzysiek
Krzysiek
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 13
- Rejestracja: 08 paź 2007, 17:35
- Lokalizacja: Spaceman
strikexp, tak 3f.
Yogi_, dzięki za podpowiedź i rysunek. Szukałem po necie ale też chciałem mieć 100% pewności. Patrząc po rysunku to śmiało można sugerować się tym video?: https://youtu.be/TPaI6k5YgEg
Yogi_, dzięki za podpowiedź i rysunek. Szukałem po necie ale też chciałem mieć 100% pewności. Patrząc po rysunku to śmiało można sugerować się tym video?: https://youtu.be/TPaI6k5YgEg

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4688
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Nie do końca, jeśli jest duży silnik to mogą być problemy z odłączaniem silnika. Może utworzyć się łuk elektryczny podobnie jak przy wyciąganiu wtyczki z gniazdka podczas pracy np wiertarki.
Zalecałbym styczniki na sporo większy prąd. Tym bardziej że silnik pobiera duże prądy przy rozruchu, około 300-800% nominalnego. To takie prostrze i tańsze rozwiązanie, żeby zrobić lepiej to już nie tak łatwo i tanio.
Na wideo gość chyba używa przemysłowych styczników. Tam pewnie są dodatkowe układy zapobiegajace powstawaniu łuku elektrycznego. Należy to sprawdzić, i jeśli mam rację to brać śmiało. Tylko na większy prąd niż nominalny prąd silnika. Chyba że w dokumentacji stycznika jest podany dopuszczalny prąd chwilowy np 300-800% normalnej wartości.
Zalecałbym styczniki na sporo większy prąd. Tym bardziej że silnik pobiera duże prądy przy rozruchu, około 300-800% nominalnego. To takie prostrze i tańsze rozwiązanie, żeby zrobić lepiej to już nie tak łatwo i tanio.
Na wideo gość chyba używa przemysłowych styczników. Tam pewnie są dodatkowe układy zapobiegajace powstawaniu łuku elektrycznego. Należy to sprawdzić, i jeśli mam rację to brać śmiało. Tylko na większy prąd niż nominalny prąd silnika. Chyba że w dokumentacji stycznika jest podany dopuszczalny prąd chwilowy np 300-800% normalnej wartości.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4688
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Poszukaj w google karty katalogowej tych styczników. Wszystkie wyglądają podobnie, ale potrafią kosztować po kilka razy więcej. Zależy to od tego co maja w środku (pomijam moc).
Może to być zarówno chiński przekaźnik w obudowie. Jak i wyspecjalizowane styczniki do silników gdzie od razu są układy przeciwprzepięciowe i przeciw łukowe.
Prąd nominalny każdej fazy dla silnika 3-fazowego to około 2,5A. Stycznik 3x40A łyknie to bez problemu jesli o takim piszesz, liczy się prąd na jedną fazę.
Warto jednak sprawdzić czy jest przeznaczony do silników. No i musisz się liczyć z faktem że strasznie będzie szarpał napięciem podczas rozruchu. Może warto dodać za stycznikami przełącznik gwiazda-trójkąt aby mieć regulator mocy silnika.
Może to być zarówno chiński przekaźnik w obudowie. Jak i wyspecjalizowane styczniki do silników gdzie od razu są układy przeciwprzepięciowe i przeciw łukowe.
Prąd nominalny każdej fazy dla silnika 3-fazowego to około 2,5A. Stycznik 3x40A łyknie to bez problemu jesli o takim piszesz, liczy się prąd na jedną fazę.
Warto jednak sprawdzić czy jest przeznaczony do silników. No i musisz się liczyć z faktem że strasznie będzie szarpał napięciem podczas rozruchu. Może warto dodać za stycznikami przełącznik gwiazda-trójkąt aby mieć regulator mocy silnika.