Rozwiercenie otworu

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
andrzej___j
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 16 lip 2014, 23:08
Lokalizacja: Hrubieszów

Rozwiercenie otworu

#1

Post napisał: andrzej___j » 16 lip 2014, 23:12

Witam.
Sprawa wygląda tak, do motocykla 2T nie są dostępne korbowody odpowiedniej jakości, a cena oryginalnych przysparza bólu głowy.
Dostępne są korbowody firmy PROX które mają o 2mm większy sworzeń.
Nie chcę stopniować sworznia osłabiając go, więc jedyne co pozostaje to rozwiercanie przeciwwag.
Rękę dam sobie uciąć, że ich twardość to ponad 45hrc (tyle mają przeciwwagi simsona, który jest sporo mniej obciążony)
Otwór przy rozwiercaniu nie może przesunąć się ani o setkę w którąkolwiek stronę, czy też nie może stracić prostopadłości względem przeciwwagi.
Czy takie rozwiercenie jest w ogółe możliwe? Przy użyciu jakiego sprzętu?
Pozdrawiam i z góry dzięki.



Tagi:


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7612
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#2

Post napisał: pukury » 16 lip 2014, 23:29

witam.
osobiście wolałbym zrobić sworzeń stopniowy.
w wadze cieńszy - w korbowodzie większy.
przecież tak ma wiele motocykli - począwszy od junaka na ducati kończąc - to normalne rozwiązanie.
zresztą w dawnych czasach robiło się większy sworzeń i lekko szlifowało korbę .
na pewno prościej zrobić sworzeń niż rozwiercać wagi.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
andrzej___j
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 16 lip 2014, 23:08
Lokalizacja: Hrubieszów

#3

Post napisał: andrzej___j » 16 lip 2014, 23:41

Znajomy z forum miał w wsk175 założony korbowód z japońca 250 w 2t (czyli około 50km)
Sworzeń pękł w miejscu przejścia przy mocy kilkunastu km, i dlatego u siebie też obawiam się efektu karbu.
Co o tym myślisz?


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7612
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#4

Post napisał: pukury » 16 lip 2014, 23:54

witam.
myślę że był źle zrobiony - sworzeń .
albo źle poskładany wał .
odpowiedni materiał - nawęglanie - szlifowanie i po sprawie.
przecież to różnica 1mm na stronę .
tak miałem zrobione w ( np ) wymienionym ducati450 ( 1 garnek - 435 pojemności )
z efektem karbu to bym w tym momencie nie przesadzał - sworzeń podparty po 2 stronach .
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11580
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#5

Post napisał: RomanJ4 » 16 lip 2014, 23:56

andrzej___j pisze:Czy takie rozwiercenie jest w ogółe możliwe? Przy użyciu jakiego sprzętu?
jest możliwe np na sztywnej frezarce wytaczadłem (z nożem z węglikiem spiekanym).
Przedtem trzeba dokładnie ustawić głowicę prostopadle do stołu(jeśli jest obracana),
Obrazek by wytaczany otwór był prostopadły do stołu (i zamocowanej przeciwwagi)

potem dokładnie poziomo zamocować przeciwwagę,
Obrazek

dokładnie wycentrować wytaczany (później) otwór względem osi wrzeciona,
Obrazek

i wytaczać.
Obrazek
(zdjęcia tylko poglądowe)
Więcej przy tym będzie ustawiania niż samej roboty, ale jest możliwe.
Oczywiście Im czujnik dokładniejszy(w mikronach) tym lepiej wycentrujemy.
pozdrawiam,
Roman


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7612
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#6

Post napisał: pukury » 17 lip 2014, 00:09

witam.
dać się da - prawie wszystko :shock:
w tym przypadku trzeba by się ustawiać do czopa wału a nie do powierzchni wagi .
robiłem różne " akrobacje " - z robieniem wału od podstaw powiększanie skoku .
i właściwie tylko obróbka 2 wag z jednego zamocowania była skuteczna .
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


rykun
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 76
Rejestracja: 10 lip 2008, 14:55
Lokalizacja: Sochaczew

#7

Post napisał: rykun » 22 lip 2014, 17:07

Zna ktoś kogoś kto by się podjął takiej roboty i nie marudził? Wszystkich których pytałem to albo brak narzędzi albo niechęć do takiej roboty. Dodam że oba koła mam połączone ze sobą czopem więc nie ma problemu z ustawieniem otworu. Twardość raczej nie przekracza 35HRC bo ręczny rozwiertak to bierze.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”