Strona 1 z 1

Sterowanie silnikiem krokowym 8 przewodów

: 21 kwie 2014, 19:12
autor: _Paweł_
Witam zacząłem zabawę z silnikami krokowymi i juz na samym początku mam problemy.
Posiadam silnik 8 przewodowy i chciał bym go wysterować . Czytałem o tym iż uzwojenia należy specjalnie połączyć - aby był wysoki moment łączymy je szeregowo. Niestety nadal nie wiem jak to zrobić.
za pomocą żarówki ustaliłem pary kabli i kolejność cewek i wygląda to następująco :
cewka 1 : czarny --- biało-czarny
cewka 2 : czerwony --- biało-czerwony
cewka 3 : pomarańczowy --- biało-pomarańczowy
cewka 4 : żółty --- biało-żółty

Czy połączenie polega na połączeniu takim że jedna parę cewek łączę

kabel biało-czarny łączę z kablem czerwonym i na to podaję masę
a na kable czarny i biało-czerwony podaję "+" (tak wiem nie mogę podać tylko na jeden z tych kabli)


A druga para cewek to:
kabel biało-pomarańczowy łączę z kablem żółtym i na to podaję masę
a na kable pomarańczowy i biało-żółty podaje +


i teraz mam pytanie jak tym sterować oraz co oznaczają symbole na schematach A A z kreską B i B z kreską


Z góry dziękuję za pomoc
Paweł

: 12 maja 2014, 21:29
autor: lukaszbioly3
Żeby wysterować silnik krokowy potrzebujesz do niego sterownik.
Sterowanie odbywa się poprzez podawanie sygnałów STEP/DIR (krok i kierunek)
Prędkość obrotowa zależy od częstotliwości podawanych sygnałów na styki sterownika (STEP)
A kąt obrotu jest zależny od ilości tychże impulsów. Dr służy do zamiany kierunku obrotów,
np. gdy dir=1 obroty prawe dir=0 lewe
Co do twojego silnika to każda z cewek ma oddzielny odczep co pozwala na połączenie ich szeregowo lub równolegle co daje możliwość w pierwszym przypadku uzyskania wysokiego momentu kosztem prędkości obrotowej oraz w drugim przypadku mniejszym momentem przy niskich prędkościach.
A oraz A z kreską B oraz B z kreska to właśnie styki na typowym sterowniki silnika krokowego tam włśnie podpina się odczepy cewek krokowca . Mam nadzieje że chodź trochę pomogłem.

: 16 lip 2014, 12:04
autor: rendejad
Nic nie pomogłeś.

: 16 lip 2014, 13:32
autor: diodas1
_Paweł_, Najpewniej Twój silnik zbliżony jest do silnika przedstawionego na rysunku 5 tutaj

Czarna kropka na schemacie uzwojeń oznacza początek uzwojenia. Według opisu na tej stronie uzwojenia połączyłeś nieprawidłowo. Należy zrobić tak jak na rysunku czyli szeregowo połączyć biało-czarny z pomarańczowym i biało czerwony z żółtym. Na razie nigdzie nie podawaj masy ani zasilania bo to zależeć będzie od rodzaju użytego sterownika. W opisach na podanej stronie skupiają się na sterowaniu unipolarnym gdzie z racji pokazanych układów sterownika na miejsca wykonanych jak wyżej połączeń uzwojeń akurat podaje się napięcie dodatnie a nie masę. Może się zdarzyć układ sterownika unipolarnego gdzie na miejsca połączenia uzwojeń podaje się masę a nawet ujemne napięcie. Silnik taki może też współpracować ze sterownikiem bipolarnym do którego doprowadza się tylko z silnika przewody przewody A+, A-, B+ i B- a środki uzwojeń zaizolowuje i nie łączy z niczym. Przykład takiego sterownika to SSK-B01. Zatem jeżeli jeszcze nie masz sterownika to zapoznaj się głębiej z teorią, zanim coś kupisz.
Jest tego trochę ale da Ci z grubsza rozeznanie w tematyce
W wątku https://www.cnc.info.pl/topics86/sterow ... htm#433825 wrzuciłem linki do cyklu artykułów ze strony elportal,pl

Symbole na schematach A A z kreską B i B z kreską, o które pytałeś, czy jak w tym przypadku A+,A- oraz B+,B- to są połączenia z zewnętrznymi końcami połączonych szeregowo uzwojeń, bądź z końcami danego uzwojenia w przypadku silnika czterowyprowadzeniowego. Zdarzają się różne symbole oznaczeń. Chodzi o to żeby zachować pewną logikę bo nie można dowolnie, na chybił-trafił łączyć silnika ze sterownikiem.

: 16 lip 2014, 15:09
autor: pitsa
Po znalezieniu cewek jest łatwy sposób rozpoznania które należy połączyć w szereg lub równolegle - łączy się przewody i bada opór ruchu.