Jak zmierzyć moment siły?

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.
Awatar użytkownika

Autor tematu
markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

Jak zmierzyć moment siły?

#1

Post napisał: markcomp77 » 05 paź 2005, 16:01

Witam!

jak w praktyce podejść do zmierzenia momentu siły silnika?
(statycznego... i dynamicznego)

czekam na propozycje... mi przyszedł na myśl układ z zawieszonym na ramieniu odważnikiem.


SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Tagi:


wekar
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 73
Rejestracja: 10 paź 2004, 12:42
Lokalizacja: LEGNICA

#2

Post napisał: wekar » 05 paź 2005, 16:28

Witam.
Wydaje mi się że z odważnikiem i ramieniem możesz sprawdzić moment statyczny.
Dynamiczny natomiast podobnie ale trzeba zastosować koło na wale silnika o znanym promieniu (a nie ramię), na jego obwodzie przymocować linkę a na niej powiesić odważnik i zwijaćl inkę a tym samym podnosić odważnik.
Powinno w jakiś przybliżony sposób podać wartości momentu po przeliczeniu.

Pzdr

Awatar użytkownika

Autor tematu
markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#3

Post napisał: markcomp77 » 05 paź 2005, 16:43

wekar pisze:Wydaje mi się że z odważnikiem i ramieniem możesz sprawdzić moment statyczny.
Dynamiczny natomiast podobnie ale trzeba zastosować koło na wale silnika o znanym promieniu (a nie ramię), na jego obwodzie przymocować linkę a na niej powiesić odważnik i zwijaćl inkę a tym samym podnosić odważnik.
Powinno w jakiś przybliżony sposób podać wartości momentu po przeliczeniu.
przy danym obciążniku zwiększać szybkość - aż silnik zacznie tracić kroki...
a następnie zastosować kolejny odważnik... itd - tylko jak dużo musi być tej linki przy dużej szybkości ;)

:idea: chyba łatwiej byłoby (tylko jak wyskalować) - stworzyć hamulec - poprzez zwiększanie siły tarcia.... uzyskiwać moment hamujący

[ Dodano: 2005-10-05, 16:47 ]
a hamulec wyskalować za pomocą - układu z ramieniem ;)
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Awatar użytkownika

webserver
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 989
Rejestracja: 01 sty 2005, 17:48
Lokalizacja: Bełchatów
Kontakt:

#4

Post napisał: webserver » 05 paź 2005, 16:58

markcomp77 pisze:przy danym obciążniku zwiększać szybkość - aż silnik zacznie tracić kroki...
a następnie zastosować kolejny odważnik... itd - tylko jak dużo musi być tej linki przy dużej szybkości

chyba łatwiej byłoby (tylko jak wyskalować) - stworzyć hamulec - poprzez zwiększanie siły tarcia.... uzyskiwać moment hamujący

[ Dodano: 2005-10-05, 16:47 ]
a hamulec wyskalować za pomocą - układu z ramieniem
nie latwiej znalesc dokumentacje do slinka :wink:
Pozdrawiam PlotComplex.com

Awatar użytkownika

Autor tematu
markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#5

Post napisał: markcomp77 » 05 paź 2005, 17:00

webserver pisze:nie latwiej znalesc dokumentacje do slinka
dokumentacja jest znana - idzie o miarodajną kontrolę parametrów silników...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


anoda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 468
Rejestracja: 06 gru 2004, 10:17
Lokalizacja: P?ock

#6

Post napisał: anoda » 05 paź 2005, 17:42

może nawijać linkę na stożek. Im dalej od wierzchołka tym bardziej rośnie moment obciążenia. Należy jedynie uwzględnić siły bezwladności - masa obciąźżeniowa przyspiesza.
A może hamulec elektrodynamiczny? Ale on nie wywołuje momentu statycznego.
Pozdrawiam

Cokolwiek Byś nie zrobił i tak Będziesz żałować - BROMBEL Liczy się suma kosztów globalnych.

Awatar użytkownika

Autor tematu
markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#7

Post napisał: markcomp77 » 05 paź 2005, 17:50

a jak wygląda taki pomiar zgodnie z normami?
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7735
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#8

Post napisał: pukury » 05 paź 2005, 18:19

witam !! jak to wygląda zgodnie z normami ? tego niewiadomo !! to tajne jest pewnie ! :D :D :D . myślę że można by zbudowac coś na kształt hamowni - silnk prądu stałego ( będący w tej chwili prądnicą ) połączony z osią badanego silnika , i bciążany przez odpowiednio dobrane oporniki . przez pomiar prądu można ( pośrednio ) wywnioskować o momencie silnika . podobnie zrobiliśmy dawnymi czasy hamownie do silników modelarskich . pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares


senior
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 181
Rejestracja: 14 wrz 2004, 22:55
Lokalizacja: Poznan

#9

Post napisał: senior » 05 paź 2005, 19:48

Witam.

Myślę że do pomiaru momentu można zastosowac ramię mocowane z jednego końca tarciowo z osią silnika (docisk regulowany) .
Drugi koniec ramienia doczepić do sprężyny .
Zmieniając siłę zacisku na wałku zmieniać się będzie wydłużenie sprężyny .

pozdrawiam.
Senior


lisow1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 295
Rejestracja: 02 gru 2004, 23:51
Lokalizacja: polska

#10

Post napisał: lisow1 » 05 paź 2005, 22:32

np. kluczem dynamometrycznym jeżeli chodzi o opory na śrubie

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”