Przeniesienie napedu na wrzeciono mini tokarki.

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
Kaz_Kaz
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 66
Rejestracja: 30 mar 2011, 15:00
Lokalizacja: Tarnów

Przeniesienie napedu na wrzeciono mini tokarki.

#1

Post napisał: Kaz_Kaz » 30 kwie 2011, 12:10

Witam.
Proszę o sugestie w jaki sposób przenieść napęd z silnika 3-faz. 0,55kW, 1428 obr/min, sterowanego falownikiem, na wrzeciono mini-tokarki (uchwyt tokarski fi 80). Myślałem o pasku zębatym, ale się kompletnie na tym nie znam, (jaki typ paska: metryczny czy calowy. jaka podziałka, jaka szerokość paska, jakie przełożenie itp).


Kaz_Kaz

Tagi:


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1592
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#2

Post napisał: upadły_mnich » 30 kwie 2011, 13:47

a dlaczego nie po prostu pasek klinowy? W tego typu tokareczkach to standard.
Pasek jest tani. Kola pasowe aluminiowe za 24-30zł kupisz i to z wykonanym otworem z wpustem. Po co iść w paski zębate?
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej

Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3705
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#3

Post napisał: MlKl » 30 kwie 2011, 14:04

Istotne jest przełożenie - mam samoróbkę na silniku 0,75 KW 2900 obr. przez falownik - przy przełożeniu 1 do 6 pracuje ładnie - ale to trudno na raz osiągnąć - miałem koła pasowe o średnicach 60 mm na wałku silnika i 300 mm na wrzecionie. To pozwalało jechać w stali nawet na 2 mm i więcej. Przy przełożeniu 1 do 3 silnik nie ma siły nawet wystartować gdy falownik jest ustawiony na wyższe obroty.

Ale używam jak najbardziej pasków klinowych, i IMHO nie potrzeba nic więcej.


Autor tematu
Kaz_Kaz
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 66
Rejestracja: 30 mar 2011, 15:00
Lokalizacja: Tarnów

#4

Post napisał: Kaz_Kaz » 01 maja 2011, 06:31

Zakładam wykorzystanie paska zębatego, ponieważ zależy mi na możliwości toczenia gwintów, (czyli całkowity brak poślizgów). Zakładam także że obroty maksymalne wrzeciona to ok 2200RPM, a minimalne 100RPM
Kaz_Kaz


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 16281
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#5

Post napisał: kamar » 01 maja 2011, 08:22

Kaz_Kaz pisze:możliwości toczenia gwintów, (czyli całkowity brak poślizgów).
A co ma napęd wrzeciona do toczenia gwintów ? Masz związać posuwy z obrotami. No chyba że zamienisz silnik 3-fazowy na serwo z enkoderem.

Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3705
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#6

Post napisał: MlKl » 01 maja 2011, 15:48

Nie ma możliwości poślizgu na paskach - przy tej mocy silnika po zdławieniu falownikiem zatrzymasz wrzeciono trzymając w ręku uchwyt, albo zaciśnięty w nim przedmiot. Słowem - stanie silnik, a nie koło pasowe względem pasa.

A jak przedmówcy napisali - posuwy realizujesz kołami zębatymi napędzanymi jednym z nich, osadzonym na wrzecionie. Tylko taka metoda gwarantuje idealne zgranie obrotów z posuwem. Oczywiście mechanicznie, bo można i elektronicznie, ale to już zupełnie inna bajka.

I jeżeli tak właśnie planujesz to rozwiązać, to faktycznie pasek zębaty na przeniesienie napędu będzie całkiem niezłym rozwiązaniem - jest elastyczniejszy, można dać całkiem małe koło na wale silnika, przez co koło na wrzecionie nie musi być tak duże, jak w przypadku paska klinowego.

A rodzaj paska ma tu znaczenie pomijalne - byle wytrzymał występujące obciążenia. Podobnie z modułem uzębienia - wykorzystaj taki, jaki w ręce wpadnie i tyle.


Autor tematu
Kaz_Kaz
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 66
Rejestracja: 30 mar 2011, 15:00
Lokalizacja: Tarnów

#7

Post napisał: Kaz_Kaz » 01 maja 2011, 17:24

Witam ponownie.
Ano, zapomniałem dodać że, posuw/y mam zrealizowane w formie CNC, całość sterowana z Mach3. Falownik jest sterowany PWM-em, a "enkoder" mam zrobiony z silnika magnetowidowego, z wykorzystaniem czujnika halotronowego (działa, liczy poprawnie).
Kaz_Kaz

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 9323
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#8

Post napisał: tuxcnc » 01 maja 2011, 17:46

Kaz_Kaz pisze:"enkoder" mam zrobiony z silnika magnetowidowego, z wykorzystaniem czujnika halotronowego (działa, liczy poprawnie).
Ile to daje impulsów na obrót ?
Bo chyba powinno jeden ...

.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 16281
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#9

Post napisał: kamar » 01 maja 2011, 18:11

Kaz_Kaz pisze:Witam ponownie.
Ano, zapomniałem dodać że, posuw/y mam zrealizowane w formie CNC, całość sterowana z Mach3. Falownik jest sterowany PWM-em, a "enkoder" mam zrobiony z silnika magnetowidowego, z wykorzystaniem czujnika halotronowego (działa, liczy poprawnie).
Dalej sposób napędu wrzeciona nijak się ma do gwintów, chyba że założyłeś " enkoder" na silnik a nie na wrzeciono , tylko po co.


Autor tematu
Kaz_Kaz
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 66
Rejestracja: 30 mar 2011, 15:00
Lokalizacja: Tarnów

#10

Post napisał: Kaz_Kaz » 01 maja 2011, 21:34

:arrow: tuxcnc. Tak ten impulsator daje jeden impuls (właściwie, na oscyloskopie jest to "szpilka") na jeden obrót. Proszę powiedźcie mi - jak jest rozwiązana mechanicznie sprawa, toczenia gwintów w profesjonalnej tokarce CNC, kiedy ona nie ma skrzynki posuwów. Jak zrealizowano przeniesienie napędu na wrzeciono. Nie znam się na tym, nie jestem mechanikiem.
Ostatnio zmieniony 02 maja 2011, 06:31 przez Kaz_Kaz, łącznie zmieniany 1 raz.
Kaz_Kaz

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”