Przeniesienie napedu na wrzeciono mini tokarki.
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 66
- Rejestracja: 30 mar 2011, 15:00
- Lokalizacja: Tarnów
Przeniesienie napedu na wrzeciono mini tokarki.
Witam.
Proszę o sugestie w jaki sposób przenieść napęd z silnika 3-faz. 0,55kW, 1428 obr/min, sterowanego falownikiem, na wrzeciono mini-tokarki (uchwyt tokarski fi 80). Myślałem o pasku zębatym, ale się kompletnie na tym nie znam, (jaki typ paska: metryczny czy calowy. jaka podziałka, jaka szerokość paska, jakie przełożenie itp).
Proszę o sugestie w jaki sposób przenieść napęd z silnika 3-faz. 0,55kW, 1428 obr/min, sterowanego falownikiem, na wrzeciono mini-tokarki (uchwyt tokarski fi 80). Myślałem o pasku zębatym, ale się kompletnie na tym nie znam, (jaki typ paska: metryczny czy calowy. jaka podziałka, jaka szerokość paska, jakie przełożenie itp).
Kaz_Kaz
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1592
- Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
- Lokalizacja: Lublin
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 3705
- Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
- Lokalizacja: Błonie
- Kontakt:
Istotne jest przełożenie - mam samoróbkę na silniku 0,75 KW 2900 obr. przez falownik - przy przełożeniu 1 do 6 pracuje ładnie - ale to trudno na raz osiągnąć - miałem koła pasowe o średnicach 60 mm na wałku silnika i 300 mm na wrzecionie. To pozwalało jechać w stali nawet na 2 mm i więcej. Przy przełożeniu 1 do 3 silnik nie ma siły nawet wystartować gdy falownik jest ustawiony na wyższe obroty.
Ale używam jak najbardziej pasków klinowych, i IMHO nie potrzeba nic więcej.
Ale używam jak najbardziej pasków klinowych, i IMHO nie potrzeba nic więcej.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 3705
- Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
- Lokalizacja: Błonie
- Kontakt:
Nie ma możliwości poślizgu na paskach - przy tej mocy silnika po zdławieniu falownikiem zatrzymasz wrzeciono trzymając w ręku uchwyt, albo zaciśnięty w nim przedmiot. Słowem - stanie silnik, a nie koło pasowe względem pasa.
A jak przedmówcy napisali - posuwy realizujesz kołami zębatymi napędzanymi jednym z nich, osadzonym na wrzecionie. Tylko taka metoda gwarantuje idealne zgranie obrotów z posuwem. Oczywiście mechanicznie, bo można i elektronicznie, ale to już zupełnie inna bajka.
I jeżeli tak właśnie planujesz to rozwiązać, to faktycznie pasek zębaty na przeniesienie napędu będzie całkiem niezłym rozwiązaniem - jest elastyczniejszy, można dać całkiem małe koło na wale silnika, przez co koło na wrzecionie nie musi być tak duże, jak w przypadku paska klinowego.
A rodzaj paska ma tu znaczenie pomijalne - byle wytrzymał występujące obciążenia. Podobnie z modułem uzębienia - wykorzystaj taki, jaki w ręce wpadnie i tyle.
A jak przedmówcy napisali - posuwy realizujesz kołami zębatymi napędzanymi jednym z nich, osadzonym na wrzecionie. Tylko taka metoda gwarantuje idealne zgranie obrotów z posuwem. Oczywiście mechanicznie, bo można i elektronicznie, ale to już zupełnie inna bajka.
I jeżeli tak właśnie planujesz to rozwiązać, to faktycznie pasek zębaty na przeniesienie napędu będzie całkiem niezłym rozwiązaniem - jest elastyczniejszy, można dać całkiem małe koło na wale silnika, przez co koło na wrzecionie nie musi być tak duże, jak w przypadku paska klinowego.
A rodzaj paska ma tu znaczenie pomijalne - byle wytrzymał występujące obciążenia. Podobnie z modułem uzębienia - wykorzystaj taki, jaki w ręce wpadnie i tyle.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 16281
- Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
- Lokalizacja: Kozienice
- Kontakt:
Dalej sposób napędu wrzeciona nijak się ma do gwintów, chyba że założyłeś " enkoder" na silnik a nie na wrzeciono , tylko po co.Kaz_Kaz pisze:Witam ponownie.
Ano, zapomniałem dodać że, posuw/y mam zrealizowane w formie CNC, całość sterowana z Mach3. Falownik jest sterowany PWM-em, a "enkoder" mam zrobiony z silnika magnetowidowego, z wykorzystaniem czujnika halotronowego (działa, liczy poprawnie).
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 66
- Rejestracja: 30 mar 2011, 15:00
- Lokalizacja: Tarnów

Ostatnio zmieniony 02 maja 2011, 06:31 przez Kaz_Kaz, łącznie zmieniany 1 raz.
Kaz_Kaz