Frezarka BF-20 Vario CNC Dobor przekladni zebatej

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
interria
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 20 lis 2007, 18:40
Lokalizacja: wrocław

Frezarka BF-20 Vario CNC Dobor przekladni zebatej

#1

Post napisał: interria » 05 lip 2013, 17:11

Witam.
Mam prosbe do kolegow majacych doswiadczenie z przekladniami.
Moja frezarka to Optimum BF 20L vario z odciążoną zetką za pomoca sprężyny gazowej.
Uzupełniam ją obecnie o napęd CNC.
Obrazek
Przeniesienie napędu ma byc identyczne jak w kicie CNC producenta, czyli poprzez paski zębate.
Gdyz jest to bardzo wygodne rozwiazanie.
Z tym ze zestawow kitow jest sporo roznych, gdzie stosowane są rozne silniki .]
Ja wzoruje sie na jednym o parametrch podanych ponizej.
A to dlatego ze ,do tego zestwu sa podane wszystkie niezbedne dane - silnikow, kół zebatych i paskow.

Pytanie jest takie :
Jakie przelożenie najlepiej zastosowac ?
Producent w swoim kicie stosuje takie przełożenia na paskach zębatych M3 ?
Z-2:1 - skok sruby 4 mm - czyli 2 mm/obrot
X-1,25:1 - skok sruby 2mm - czyli 1,6 mm/obrot
Y-1,25:1- skok sruby 2mm - czyli 1,6 mm/obrot
silniki 3 Nm
Podawane przez producenta predkosci wszystkich osi dla srub trapezowych to>14mm/s
( dla srub kulowych >25mm/s. Ale tych nie mam i narazie bedzie na trapezowych )

Czy takie przelozenia są jakoś optymalne z punktu widzenia programu np. Mach 3 , oraz samej szybkosci i dokladnosci obróbki ?
Czy nie lepiej bylo by zastosować w osiach X i Y np. przełożenie całkowite 2:1.dajace 1mm/obrot zamiast jakieś 1,6mm/obrot.
Oraz w osi Z 2:1 dajace 2mm/obrot lub 4:1 dajece tez 1mm/obrot -jak w osiach X i Y [/b]

maja sens takie zmiany ?

Pomierzylem u siebie i kazda os potrzbuje obecnie okolo 1 Nm na jej przemieszcznie - bez obciazenia !
Jakie znaczenie ma moduł zębów - producent stosuje M3
U nas na forum widze ze wiekszość stosuje M5.
Przynajmniej takie wrazenie odnioslem po przeczytaniu N x setek postow.

Planuje zakup odpowiednich kół zebatych i paskow.
Dlatego jest to dla mnie wazne czy stosowac tak jak producent w kicie , czy jednak zmienic i przelozenia i paski na M5.

Na zdjeciu widoczny kit producenta do tej frezarki.Obrazek

pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 06 lip 2013, 19:36 przez interria, łącznie zmieniany 3 razy.



Tagi:


Dagome
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 197
Rejestracja: 10 lis 2011, 16:03
Lokalizacja: Jeżograd

#2

Post napisał: Dagome » 05 lip 2013, 22:29

KIT anglosaski? Jeśli tak to 125 to prawie 127(no prawie) czyli przełożenie cale na milimetry albo na odwrót. Jak zrobisz przełożenia by było 2mm na obrót to powinno być dobrze. Wiesz można by policzyć teoretyczną sprawność śruby i siłę pociągową oraz największe siły skrawania im porównać te dwie wartości ale to jest trochę liczenia :razz: .
Co do szerokości paska to daj 15mm, będzie sztywniej.
Benjamin Franklin pisze:Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki.
Terry Pratchett pisze:Jest śmierć i podatki, ale podatki są gorsze, bo śmierć przynajmniej nie trafia się człowiekowi co roku.


Autor tematu
interria
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 20 lis 2007, 18:40
Lokalizacja: wrocław

#3

Post napisał: interria » 05 lip 2013, 23:07

witam
Sprawdzoiem opis i rysunki podpisane sa GB , masz racje ze anglosaski.
Ok paski bede zamawial szerokie 15 mm i kola tez pod te paski.
Tyllko z jakim modulem M3 czy M5 - jakie ma on zanczenie i jaki jest lepszy ?

W tym kicie byly podane dane koł i dlatego na nim sie wzoruje.
Troche mnie tez zastanowilo to przlozenie 1,25 na osiach X i Y
W kazdym razie dalej czekam na wszystkie podpowiedzi, tak by w przyszlosci nie miec komplikacji .
Nie mam setek kol zebatych nie mam do prób.
Niestety trzeba je kupic raz i to takie jak maja byc by było dobrze .

Chce zrobic to na zasadach kitu , czyli z paskiem zebatym, gdyz w dalszej przyszlosci planuje wymiane wszystkich srub na kulowe.
Wtedy latwo bedzie dobrac przelozenie do srub o skoku 5 mm lub 10 mm, poprzez zmiane koł zebatych.


Ale to kiedys w przyszlosci , a na dzis:
Sruby X i Y maja 2 mm na obrot, wiec jezeli tu jakies przełozenie dajace 2 mm na obrot to tylko przekladnia 1:1 ?
Myslalem nad tym zeby dac w X i Y przelozenia 2:1, a w Z 4:1
Lub wszedzie 2:1
Czyli albo na wszystkich osiach wyszlo by 1mm/obrot przy roznych przelozeniach .
Albo 1mm/obrot w XY oraz 2 mm/obrot w Z przy jednakowych przelożeniach 2:1

Tylko czy to maszyny nie spowolni za bardzo w XY ???

pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 20 lip 2013, 14:07 przez interria, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

M 52
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 420
Rejestracja: 29 gru 2007, 21:01
Lokalizacja: Warszawa

#4

Post napisał: M 52 » 06 lip 2013, 22:21

A jak sprawuje się Twoja maszyna? Jak daje sobie radę z obróbką metali? Pytam, bo przymierzam się do zakupu takiej maszyny.
pozdrawiam
Maciek
miłośnik maszyn parowych i silników GAD


Autor tematu
interria
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 20 lis 2007, 18:40
Lokalizacja: wrocław

#5

Post napisał: interria » 06 lip 2013, 23:15

Witam M52

Maszyne uzytkuje na wlasne potrzby- nie zarobkowo.
Nie narzekam ,rżnie wszystko, byle by bylo odpowiednie narzedzie i ostre .
I CHLODZENIE !!!.Na sucho wszystkie narzedzia tepia sie szybko lub "udają" wręcz tępe.
U mnie za chlodzenie robi pompka od spryskiwacza samochodowego,pompujac jakas tam emulsje :idea:
Luzy na stole daje sie kasowac-jaskolki. .Luzy na srubach tez . Do obrobki Alu, troche za male obroty max 3000 . Po zmianie kół silnika jest >5000 obr/min. i jest lepiej. :idea:
Byc moze z czasem przerobie to przelozenie, na paski zebate lub klinowe z pominieciem wbudowanej przekladni zebatej . Bedzie duzo ciszej. Najlepszym rozwiazaniem jest nowe oddzielne wrzeciono -20.000n/min co mam tez w planach np.:
Obrazek
Na razie przerobka na CNC jest najwazniejsza .
Maszyna jest wystrczajaco sztywna jak na moje potrzeby i wystarczajaco dokladna. Nie jest to tez tzw. ZOSIA - jednak jest to o klase wyzej , mam porownanie osobiscie.
Opisow modyfikacji i zmian jest duzo w sieci, wiec jest na czym sie wzorowac. Dla leniwych sa dostepne gotowe kity :wink:
Ostatnio zmieniony 20 lip 2013, 14:10 przez interria, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
interria
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 20 lis 2007, 18:40
Lokalizacja: wrocław

#6

Post napisał: interria » 10 lip 2013, 15:12

Witam
Ponawiam pytanie do kolegow:


Sruby X i Y maja 2 mm na obrot, wiec jezeli tu przełozenie dajace 2 mm na obrot to tylko przekladnia 1:1[/u]
W osi Z sruba ma skok 4mm, wiec by miec 2mm/obrot przekladnia musi byc 2:1
Wybralem taki zestaw :
Czy taki dobor kół bedzie odpowiedni ?
Oś " Z" silnika - z15 , sruba trapezowa z30 ( 2:1) 2mm/obrot
Oś "X i Y" os silnika - z24, os srub - z24 (1:1) 2mm/obrot

Moduł M5 ,koła HDT i paski HDT szer 15 mm ,silniki 3 Nm bipolarne (4 przew)
Sterowniki TB6600 U> 45V, I> 4,5 A , w pracy U=42V . I = 4A gdzy tyle udaje sie uzyskac z zasilacza.
Zasilacz z trafo 800VA bedzie miał docelowo 4 niezalezne kanaly ze stabilizacja
pradu w kazdym kanale na poziomie 5A.
Nie zaleznie od ustawien pradu w sterownikach na 4A.


Myslalem tez by dac w X i Y przelozenia 2:1, a w Z 4:1
Czyli na wszystkich osiach wyszlo by 1mm/obrot .
WOLNIEJ ,ALE PEWNIEJ ZE NIE ZGUBI KROKU.

Nie wiem jak to będzie duzo w rzeczywistosci te 3Nm?...........
Wlasciwie 2 Nm, gdyz obracanie śrub i przesów osi zjada około 1 Nm !

Czy to dobry pomysl , czy tez zly i 1mm/obrot spowolni mocno frezarke ?


pozdrawiam


Autor tematu
interria
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 20 lis 2007, 18:40
Lokalizacja: wrocław

#7

Post napisał: interria » 20 lip 2013, 14:43

odswieżam temat


Autor tematu
interria
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 20 lis 2007, 18:40
Lokalizacja: wrocław

#8

Post napisał: interria » 02 sie 2013, 13:58

:?:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”