![Wink :wink:](https://www.cnc.info.pl/images/smilies/icon_wink.gif)
Przymroziło nieco więc się wziąłem do tematu.
Uszkodzenia mamy takie.
Wrzeciono z niebieską tabliczką jest praktycznie nowe i ma uszkodzony gwint nakrętki ER25. Sprawa dziwna i podejrzewałem błąd operatora że dokręcił nakrętkę z wiórem na gwincie albo przesadził z siłą dokręcania lub nakrętka i gwint na wrzecionie były suche jak pieprz. Tylko że operator maszyny jest ten sam od lat i nigdy czegoś takiego mu się nie udało zrobić a na tej maszynie mają chyba czwarte wrzeciono już. Koniec końcem skończyło się na rozcięciu nakrętki na pół bo się zatarło i nie sposób było jej odkręcić bez użycia klucza i metrowej rury. Przy rozbieraniu na części zauważyłem podobne objawy na nakrętce dociskającej łożyska. Wychodzi na to że jest to problem wadliwego materiału/obróbki i po prostu gwint ma tendencje do zaciągania się. Pewnie problem z twardością. Nie będę tego sprawdzał. Próbowano oddać je na gwarancję ale zbyto klienta i zrzucono wine na operatora. Także dla firmy złom i nadaje się na dawce łożysk.
Wrzeciono z czarną tabliczką kręciło się kilka lat aż wykręciło łożyska do końca i mocno hałasuje i się grzeje więc też w sumie tak jakby dla firmy złom.
Czarne rozebrałem wcześniej i z niebieskim jeszcze calutkim prezentują się o tak:
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8067_27742_14937.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8068_27742_43341.jpg)
Tabliczki znamionowe:
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8069_27742_33451.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8070_27742_15291.jpg)
No to zaczynamy demontaż. Odkręcamy plastikowy dekielek pod którym znajduje się wentylatorek osadzony na osi silnika.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8072_27742_15304.jpg)
Pierwsza przeszkoda. Potrzebny odpowiedni klucz do nakrętki łożyskowej. Kupić? Gdzie? za ile? Nie ma czasu. Kawałek tulejki z tokarki, jakieś blaszki 4mm ze złomu, stara nakrętka od koła, spawarka. Klucz już zrobiony.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8074_27742_13509.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8075_27742_14789.jpg)
Co ciekawe sam aluminiowy wentylatorek ma gwintowany otwór i sam służy nako nakrętka na osi wirnika.
Druga przeszkoda. Potrzebny klucz kołeczkowy (czy jak to się tam nazywa) do odkręcenia następnej nakrętki. I tu podobnie. Tokarka, spawarka, jakieś śrubki, druty. Pyk i klucz jest. (Ta......klucz.....szumnie powiedziane)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8076_27742_14155.jpg)
Po odkręceniu nakrętki widać już dwa łożyska skośne. Sama ta nakrętka ma ciekawe uszczelniacze na obwodzie. Jest w niej wytoczony rowek w którym siedzą takie jak by 3 pierścienie tłokowe jeden nad drugim w jednym rowku. Ciekawe uszczelnienie labiryntowe. Fotki teraz nie mam ale mogę cyknąć dla ciekawskich.
Odkręcamy 4 imbusy i zdejmujemy oprawę łożysk. Sama oprawa tez jest ciekawa bo otwór w niej jest szlifowany na gładko bez żadnych powierzchni oporowych dla łożysk i siedzą one trochę jak tłok w cylindrze samochodu. Mogę się w nim swobodnie przemieszczać góra-dół dzięki czemu niweluje się termiczne wydłużanie lub skracanie się wrzeciona.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8077_27742_18696.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8078_27742_19396.jpg)
Górę mamy rozebrana to teraz zabieramy się za dół czyli łożyska główne.
Odkręcamy 8 śrub.... a nie.... czekaj..... co jest.... 8 dziur a śrub tylko 6?
Ktoś chyba źle zaprojektował otwory mocujące wrzeciona i wystąpiła kolizja z tymi od obudowy łożysk i poskręcali to na 6 śrub. Ja się nie czepiam ale jak widać i w fabrycznych urządzeniach zdarzają się małe wpadki
![Razz :razz:](https://www.cnc.info.pl/images/smilies/icon_razz.gif)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8082_27742_79492.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8080_27742_15160.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8081_27742_11396.jpg)
Po odkręceniu wyjmujemy dolny korpus z łożyskami i wrzecionem.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8083_27742_19242.jpg)
Teraz czas na nakrętki łożysk głównych. Trzecia przeszkoda. Znów potrzebujemy klucza specjalnego. Dalej dalej ręce Gadżeta..... jest klucz.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8087_27742_33512.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8088_27742_74444.jpg)
Żeby nie było tak łatwo to nie chciała się odkręcić kontra nakrętki. Podgrzanie do 70 stopni wystarczyło aby się ruszyła. dalej już poszło gładko.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8084_27742_10720.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8084_27742_10720.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8089_27742_44140.jpg)
Tym sposobem uwolniliśmy wrzeciono z łożysk. Oba wrzeciona są niemal identyczne i różnią się tylko nieznacznie inną wysokością osadzenia wirnika. Na jednym wirniku widać małe kuku które mi się zrobiło niechcący. Ale będzie żyło mimo to.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8090_27742_60707.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8091_27742_17302.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8092_27742_14555.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8093_27742_40782.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8094_27742_96258.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8095_27742_30354.jpg)
Dolny korpus. Siedzą tam łożyska hybrydowe precyzyjne parowane skośne.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8096_27742_59668.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8097_27742_80822.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8098_27742_20840.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8106_27742_19390.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8107_27742_70812.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8108_27742_11561.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8109_27742_19560.jpg)
Jeszcze kilka fotek górnego korpusu z łożyskami podpierającymi.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8103_27742_18281.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8104_27742_14028.jpg)
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8105_27742_66378.jpg)
Wrzeciono poskładałem i uruchomiłem najpierw na 100 Hz a po kilku minutach na 240 Hz bo na więcej mi nie pozwala falownik. Nawet działa. Pracuje cicho z leciutkimi mróweczkami na obudowie. Łożyska rozgrzewają się do 35 stopni. Nie jest źle.
![Obrazek](https://www.cnc.info.pl/pics/2016/12/IMG_8110_27742_37075.jpg)
Na dzisiaj koniec.
Tylko teraz naszły mnie wątpliwości. O ile na starych zdezelowanych łożyskach z czarnego wrzeciona były doskonale widoczne kreski parowania na zewnętrznych bieżniach łożysk i numerki na wewnętrznych to przy tych angielskich już oznaczenia były słabiej widoczne i te na zewnętrznych bieżniach odnalazłem ale na wewnętrznych nie mogłem się dopatrzeć i dopiero teraz przeglądając zdjęcia zauważyłem jakieś słabo widoczne kropki. Rozbierać to jeszcze raz i szukać/ustawiać wewnętrzne bieżnie oznaczeniami do siebie czy zostawić tak jak jest? Nie pamiętam czy wewnętrzne bieżnie tez są parowane i powinny być ustawiane znakami do siebie?