Nowa konstrukcja 3000x2000x300
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 8363
- Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
- Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
- Kontakt:
Koleś pyta o masło a oni mu o kiełbasie.
Wibracje biorą się przede wszystkim od konfiguracji napędów - ich przełożeń mechanicznych i elektronicznych, a cała maszynka nie wygląda na tragikomicznie wiotką.
Nie dośc że nie uzyskalem odpowiedzi na swoje pytanie, to widze tylko samo pier_dolenie od rzeczy.
Wibracje biorą się przede wszystkim od konfiguracji napędów - ich przełożeń mechanicznych i elektronicznych, a cała maszynka nie wygląda na tragikomicznie wiotką.
Nie dośc że nie uzyskalem odpowiedzi na swoje pytanie, to widze tylko samo pier_dolenie od rzeczy.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 693
- Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
- Lokalizacja: Świdnik
bartuss1 pisze:Koleś pyta o masło a oni mu o kiełbasie...
Duże znaczenie w mojej opinii będzie miała informacja czy owe wibracje występują już podczas suchych przejazdów czy podczas frezowania? Maszyna na wiotką nie wyglada, z drugiej strony długa belka, dość cienka Z-ka w połączeniu z napędami i ich skłonnością do rezonansu może dawać w efekcie wibracje. Wiem, że to "tylko" do MDF-u jednak i MDF swojej sztywności potrzebuje.
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 58
- Rejestracja: 12 lis 2014, 21:51
- Lokalizacja: Gdansk
Witam
Już dopisuje.
[/code]
a na napędach podłuznym i poprzecznym jakie masz przełozenia? i jaki podzial impulsu? najlepiej wynikowa ilośc impulsów na 1mm[/quote]
bartuss1 sorki, że tak długo nie odpisywałem ale musiałem podjechać do maszyny bo nie pamiętałem dokładnie i chciałem wam jeszcze fotki popstrykać sposobu montażu napędów.
na dłuższej osi y na której jest problem mam 122,42 per mm
na krótszej tu chyba drgań nie ma a jak są to znacznie mniejsze 489.68
Poniżej wklejam fotki sposobu podłączenia napędów do maszyny po zmianach (wprowadziłem sobie coś ala mechanizm wybierania luzu międzyzębnego).
Listwy są proste nie helikalne.
Nie chce dociążać bramy maszyny bo to rodzi inne problemy, wolałbym usunąć wymuszenie drgań.
Zetka jest "zastrzelona" ale nie widać tego dobrze na zdjęciach.
Wibracje są wyczuwalne przy suchych przejazdach.

Już dopisuje.
[/code]
a na napędach podłuznym i poprzecznym jakie masz przełozenia? i jaki podzial impulsu? najlepiej wynikowa ilośc impulsów na 1mm[/quote]
bartuss1 sorki, że tak długo nie odpisywałem ale musiałem podjechać do maszyny bo nie pamiętałem dokładnie i chciałem wam jeszcze fotki popstrykać sposobu montażu napędów.
na dłuższej osi y na której jest problem mam 122,42 per mm
na krótszej tu chyba drgań nie ma a jak są to znacznie mniejsze 489.68
Poniżej wklejam fotki sposobu podłączenia napędów do maszyny po zmianach (wprowadziłem sobie coś ala mechanizm wybierania luzu międzyzębnego).
Listwy są proste nie helikalne.
Nie chce dociążać bramy maszyny bo to rodzi inne problemy, wolałbym usunąć wymuszenie drgań.
Zetka jest "zastrzelona" ale nie widać tego dobrze na zdjęciach.
Wibracje są wyczuwalne przy suchych przejazdach.

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 8363
- Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
- Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
- Kontakt:
Koło zebate nie powinno byc bezposrednio na silniku a na przełozeniu conajmniej 1:3, a to dlatego, że pomijając już sam podział impulsów na wyjsciu wykorzystasz wiekszy zakres prędkości obrotowej silnika, jakbyś na osi podłuznej miał podobnie jak na x około 400 imp/1mm to przy łagodnej rampie przyspieszeń całośc poruszałaby się bez wibracji, lub też minimalizowała drgania freza w materiale - to widać.
Tak na marginesie obciążając bezposrednio oś silnika sprężynami niszczysz silnik.
No ale skoro tylko taki układ rozwiązania napędu wchodzi w grę, to proponowałbym załozyc na oba silniki po przekładni obiegowej z przełozeniem np 1:5.
podobie z osia poprzeczna. Nawet najbardziej chamskie chinczyki mają przełozenie z silników na pasek i z niego dopiero ułozyskowane koło zebate ewolwentowe, nie wazne ze pasek to jakies t5 o szerokosci 10mm, grunt że taki układ jest płynny w działaniu i powiedzmy że trwały.
Pasek byłby lepszy , np htd 8M, takie przeniesienie napedu jest bezluzowe, przekładnie obiegowe, potocznie planetarne mają zwykle jakiś luz katowy podany w minutach i wsystko fajnie, ale takie 5 minut katowych to co innego na srubie a co innego na kole zebatym listwą, no i tu jest dygresja - bo im mniejszy luz katowy tym przekładnia droższa. Co prawda sa jeszcze harmoniczne, ale zwykle maja bardzo duże przełozenia przy swojej bezluzowości. Najtaniej wyszłoby zastosowanie przelozenia z paskiem a silnik umieszczasz na takiej hustawce dociąganej od strony koła spręzynami takimi jakie masz.
Tak na marginesie obciążając bezposrednio oś silnika sprężynami niszczysz silnik.
No ale skoro tylko taki układ rozwiązania napędu wchodzi w grę, to proponowałbym załozyc na oba silniki po przekładni obiegowej z przełozeniem np 1:5.
podobie z osia poprzeczna. Nawet najbardziej chamskie chinczyki mają przełozenie z silników na pasek i z niego dopiero ułozyskowane koło zebate ewolwentowe, nie wazne ze pasek to jakies t5 o szerokosci 10mm, grunt że taki układ jest płynny w działaniu i powiedzmy że trwały.
Pasek byłby lepszy , np htd 8M, takie przeniesienie napedu jest bezluzowe, przekładnie obiegowe, potocznie planetarne mają zwykle jakiś luz katowy podany w minutach i wsystko fajnie, ale takie 5 minut katowych to co innego na srubie a co innego na kole zebatym listwą, no i tu jest dygresja - bo im mniejszy luz katowy tym przekładnia droższa. Co prawda sa jeszcze harmoniczne, ale zwykle maja bardzo duże przełozenia przy swojej bezluzowości. Najtaniej wyszłoby zastosowanie przelozenia z paskiem a silnik umieszczasz na takiej hustawce dociąganej od strony koła spręzynami takimi jakie masz.
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 58
- Rejestracja: 12 lis 2014, 21:51
- Lokalizacja: Gdansk
bartuss1
Kumam ogólnie co napisałeś.
To zmienię podział impulsów i jeszcze raz sprawdzę.
Też myślę o przekładni, ale chciałem ją dać dopiero po modernizacji do serw stad ta konstrukcja po tym jak nie zdał egzaminu napęd na sztywno zamocowany do bramy. W tamtym układzie silniki jeszcze mocniej dostawały w dupę bo miejscami był luz międzyzębny a miejscami nie było go. Poczekam, aż maszyna zarobi sobie na nowe komplety serw z przekładniami.
Ogólnie to prześpię się z tematem i zobaczymy co dalej.
Dzięki wielkie za podpowiedz.
Kumam ogólnie co napisałeś.
To zmienię podział impulsów i jeszcze raz sprawdzę.
Też myślę o przekładni, ale chciałem ją dać dopiero po modernizacji do serw stad ta konstrukcja po tym jak nie zdał egzaminu napęd na sztywno zamocowany do bramy. W tamtym układzie silniki jeszcze mocniej dostawały w dupę bo miejscami był luz międzyzębny a miejscami nie było go. Poczekam, aż maszyna zarobi sobie na nowe komplety serw z przekładniami.
Ogólnie to prześpię się z tematem i zobaczymy co dalej.
Dzięki wielkie za podpowiedz.
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 58
- Rejestracja: 12 lis 2014, 21:51
- Lokalizacja: Gdansk
Ogólnie to jest lepiej ale dalej nie tak jak powinno być.
Mam pomysł jeszcze jeden.
Postaram się zmienić nastawy w sterownikach. Niestety musiałem kupić specjalne urządzenie do tego celu które ogólnie jest do du** w porównaniu z takim programem na kompa bo nie pokaże mi odpowiedzi układu (wykresu).
No i zakupię jeszcze przekładne... 5:1
Mam pomysł jeszcze jeden.
Postaram się zmienić nastawy w sterownikach. Niestety musiałem kupić specjalne urządzenie do tego celu które ogólnie jest do du** w porównaniu z takim programem na kompa bo nie pokaże mi odpowiedzi układu (wykresu).
No i zakupię jeszcze przekładne... 5:1