Szanowni Koledzy i Koleżanki,
zwracam się z prośbą o krytyczno-konstruktywne uwagi dotyczące poniższego projektu frezarki.
Założenia:
- pierwsza konstrukcja edukacyjna
- przeznaczenie do frezowania i grawerowania miękkich materiałów (drewno, plexi, PCB)
- materiał ramy MDF 22mm
- silniki 1,26Nm
- śruby trapezowe 14x4
- mocowanie śrub: strona napędowa - łożyska skośne 3201, strona wolna - łożyska w oprawach UCF201 i UCFL201
- nakrętki IGUS 14x4 (bezluzowe, po jednej na oś)
- prowadnice liniowe fi20mm (X, Y: 500mm, Z: 250mm)
- łożyska liniowe LM 20 UU
- zakres roboczy 300x300x92mm
- łączenie elementów: śruby meblowe z nakrętkami wałeczkowymi
Proszę o Wasze uwagi głównie w temacie proporcji ramy i głowicy,
ew. sposobu (kierunku) łączenia poszczególnych elementów.
Projekt MDF - prośba o ocenę
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
Re: Projekt MDF - prośba o ocenę
zwracam się z prośbą o krytyczno-konstruktywne uwagi dotyczące poniższego projektu frezarki.
Założenia:
- śruby trapezowe 14x4
nie za duży skok jak na tak maleńskie silniki?
- mocowanie śrub: strona napędowa - łożyska skośne 3201, strona wolna - łożyska w oprawach UCF201 i UCFL201
Tak na przyszlość...lożysko skośne dobrze jest
'podeprzec" zwyklym kulowym w tej samej oprawie
skośne nawet 2 rzędowe jest bardzo nieodporne na "przekoszenia"
Przy mocowaniu do mdf, jest malo prawdopodobne uzyskanie wspólosiowości.
Założenia:
- śruby trapezowe 14x4
nie za duży skok jak na tak maleńskie silniki?
- mocowanie śrub: strona napędowa - łożyska skośne 3201, strona wolna - łożyska w oprawach UCF201 i UCFL201
Tak na przyszlość...lożysko skośne dobrze jest
'podeprzec" zwyklym kulowym w tej samej oprawie
skośne nawet 2 rzędowe jest bardzo nieodporne na "przekoszenia"
Przy mocowaniu do mdf, jest malo prawdopodobne uzyskanie wspólosiowości.
-
Autor tematu - Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 90
- Rejestracja: 08 sty 2008, 22:39
- Lokalizacja: Poznań
Mniejsze śruby nie mają wg. mnie wystarczającej ilości 'mięsa', żeby przetoczyć ich końcówki pod planowane łożyska.- śruby trapezowe 14x4
nie za duży skok jak na tak maleńskie silniki?
Czy skok śruby może być tutaj jakimkolwiek problemem?
Dzięki. Zastosujęlożysko skośne dobrze jest
'podeprzec" zwyklym kulowym w tej samej oprawie
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 732
- Rejestracja: 01 mar 2008, 18:08
- Lokalizacja: Warszawa
To by się zgadzało, ale zawsze można wytoczyć odpowiednie tulejki.mefiu pisze:Mniejsze śruby nie mają wg. mnie wystarczającej ilości 'mięsa', żeby przetoczyć ich końcówki pod planowane łożyska.
Chodzi o to, że przy wyższych prędkościach silnikom zabraknie momentu i będą gubić kroki.mefiu pisze:Czy skok śruby może być tutaj jakimkolwiek problemem?
Przy niskich prędkościach nie powinno być problemów.
Wiele także również zleży od samej budowy maszyny. Silniki muszą pokonać wszystkie opory, a dochodzą jeszcze niedokładności budowy, "przekoszenia", braki współosiowości itd - są to normalne sprawy, ale silniki muszą pokonać te opory, a przy większym skoku śruby opór się powiększa.
Silniki, które chcesz zastosować nie są 'demonami mocy' więc musisz się liczyć z tym, że przy śrubie 14x4 i próbie frezowania lub nawet przejazdów jałowych z większymi prędkościami silniki będą gubić kroki.
W dzień obchodź się z żoną jak z przyjacielem, w nocy jak z przyjaciółką.
-
Autor tematu - Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 90
- Rejestracja: 08 sty 2008, 22:39
- Lokalizacja: Poznań
Jak napisałem wcześniej, maszyna będzie edukacyjna i mam nadzieję, że ustalone w trakcie testów, maksymalne prędkości posuwu będą do takich (edukacyjnych) celów wystarczające.przy śrubie 14x4 i próbie frezowania lub nawet przejazdów jałowych z większymi prędkościami silniki będą gubić kroki
Dziękuję za Wasze cenne wskazówki.
Silniki i śruby są już kupione, więc moje główne pytanie dotyczy jednak samego projektu ramy i głowicy.
Zależy mi na Waszej opinii w następujących kwestiach m.in.:
- odpowiednie rozstawy wałków,
- odpowiednie kierunki łączenia elementów,
- potencjalne miejsca ugięć, niewystarczająco wzmocnione,
- itp.