Kupiłem TR 45

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
Agent0700
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 30
Posty: 602
Rejestracja: 28 cze 2007, 14:39
Lokalizacja: Siedlce

Kupiłem TR 45

#1

Post napisał: Agent0700 » 03 mar 2011, 13:31

Witam

Kupiłem tokarkę TR45 :-)

2500 zł to dobra cena?

Dostałem 5 kompletów szczęk, kilka noży, 2 kły obrotowe, uchwyt 4-szczękowy niecentrujący.

Szukam kogoś kto ma taką i mógłby mi kilka rzeczy wyjaśnić, opowiedzieć na podstawowe pytania. Jak i co przełączać żeby nie uszkodzić maszyny. Jest w DTR taki zapis, że jeśli chce się coś tam robić to trzeba wyłączyć tamto bo jest możliwość uszkodzenia maszyny.

Chciałbym aby służyła mi i dlatego takie informacje o używaniu przydałyby mi się.

Czy jest taka osoba niedaleko Siedlec, może być Warszawa, do której mógłbym wpaść i dowiedzieć się conieco?

Oczywiście najpierw muszę posmarować ją tu i tam, sprawdzić oleje itp.

Dostałem DTR do niej i udostępniam chętnym na mail w formie JPG lub PDF. Jeśli ktoś chętny to proszę o mail: [email protected]. Oczywiście za friko.



Kupiłem też wiertarkę WKA 25 i mam z nią problem.

Górna skrzynia biegów tam gdzie jest założony silnik jest bez oleju - pompa jest na wierzchu. Czy tam jest jakiś uszczelniacz gdzieś gdzie wychodzi wałek wielowpustowy?

Olej wlałbym sobie jakiś przekładniowy, ale uszczelniacz profilaktycznie chciałbym wymienić, bo pewnie jest nieszczelny i szkoda oleju.

Odłamała mi się prawa dźwignia podczas zejmowania, ale z tym poradzę sobie.

Drugi uszczelniacz muszę wymienić na wrzecionie bo gdy opuszczam wiertło to leci tam olej - przynajmniej wiadomo, że jest olej :-)

Jak się dostać do tego uszczelniacza? Czy przez dekiel z prawej strony?

Jeśli tak to kupa rozbierania.

Od spodu niestety nic się nie odkręca.

Pomożecie?

Pozdrawiam

Jacek



Tagi:


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 29
Posty: 2382
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#2

Post napisał: Mariuszczs » 03 mar 2011, 13:45

W TR przełanczanie obrotów na włączonym silniku tylko musi byc dobrze wyregulowane sprzęgło - pisze w DTR jak.
Przełanczanie nortona to raczej na wyłączonych obrotach - obojętnie czy wyłączony silnik czy wysprzęglone wajhą od biegów ( ta przy samym wrzecienniku )
Przełanczanie tej wajhy 5 stopniowej od posuwów tylko do określonych obrotów albo na zatrzymanym - pisze w DTR


Autor tematu
Agent0700
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 30
Posty: 602
Rejestracja: 28 cze 2007, 14:39
Lokalizacja: Siedlce

#3

Post napisał: Agent0700 » 04 mar 2011, 10:45

Witam

Wystawiłem DTR na stronę, można sobie ściągnąć bez zawracania mi 4 liter.

http://vitis.prv.pl/dtr/dtr_tr45.pdf

Pozdrawiam

Jacek

[ Dodano: 2011-03-04, 11:20 ]
Acha, muszę kupić olej do tulei wrzeciona bo pusto.

Gdzie kupić i jaki olej?

Pozdrawiam

Jacek


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 29
Posty: 2382
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#4

Post napisał: Mariuszczs » 07 mar 2011, 09:43

No i jak tokarka wyprubowana ? Pokaż zdjęcie łoża w okolicy uchytu

co do tego oleju to ja wlałem kilka lat temu po prostu maszynowy LAN bo nikt nic nie wiedział ze znajomych - pamiętaj sa 3 zbiorniki tzn na środku od przekładni i dwa od panewek.

Awatar użytkownika

PIOTR 07
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 17
Rejestracja: 17 sty 2011, 20:16
Lokalizacja: łódź

#5

Post napisał: PIOTR 07 » 07 mar 2011, 15:19

witam jestem również posiadaczem tr-45 od kilkunastu miesięcy więc już ją trchę rozkminiłem i chętnie pomogę,jeśli chodzi o oleje to w środkowy wlew na wrzecienniku wlałem transol chyba 450 jest to dosyć gęsty olej przekładniowy co jak mi wyjaśnił znajomy fachowiec wycisza trochę koła zębate chałaśliwe z uwagi na ich proste zęby.Natomiast na łożyska wrzeciennika czyli tam gdzie są wzierniki kontroli poziomu oliwy wlałem mineralnego castrola który mi został po poprzednim aucie,nie wchodzi tego zbyt wiele(inaczej będzie rozpryskiwać)moje zdanie jest takie że jeżeli w silniku samochodowym taki olej się spisuje to w tokarce tym bardziej.jednakże moge sie mylić.


Autor tematu
Agent0700
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 30
Posty: 602
Rejestracja: 28 cze 2007, 14:39
Lokalizacja: Siedlce

#6

Post napisał: Agent0700 » 07 mar 2011, 15:51

Witam

Tokarka nie wypróbowana :-(

Stoi biedactwo suche bez olejów.

Widziałem, że tam gdzie jest instalacja elektryczna na podłodze wewnątrz jest olej a chyba nie powinien być. Przed zalewaniem chcę postawić na czymś żeby obserwować czy kapie.

Z tego co ludzie mówią to zwykły mineralny leją i hula.

Piotrze 07 masz DTR? możesz pobrać ode mnie jest w super jakości.

Miałbym kilka pytań do Ciebie.

Powiedz mi w jakich pozycjach dźwignie są powyłączane, chodzi o te nortony i inne przekładnie do gwintów, posuwów itp.

Chodzi o to że jak będę toczył tulejkę, żeby nie kręciło się coś tam niepotrzebnie.

Okrągła dźwignia taka na samej górze nie chce się przełączyć wyciągnąć ani przekręcić.

Inne się przełączają - wyciągają lub przekręcają a ta stoi w miejscu. Też tak masz?

Dziś nie mam za bardzo czasu pisać bo pracuję.

Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedź.

Jacek


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 29
Posty: 2382
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#7

Post napisał: Mariuszczs » 07 mar 2011, 16:43

żeby nic nie ukręciło to masz dzwignię od posuwu i dźwignię od gwintów - w dtr jest to jasno opisane. Dźwignia od gwintów to ta wyżej i ona musi byc w lewo. Większośc TR ma zabezpieczenie że nie da się jednej i drugiej naraz załączyc tzn haczą o siebie żeby nie weszły obie. Tak swoją drogą to jeśli panewki były bez oleju to nieciekawie.

Norton zawsze ma byc na którymś kole. Okrągła dźwignia ma zabezpieczenie w postaci wkręconej śrubki i ona po przekręceniu powiela gwint 8 krotnie - też jest w DTR.

Jeszcze nie ściągłem tej DTR co podałes ale w tej co ja mam jest wszytko opisane.


Autor tematu
Agent0700
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 30
Posty: 602
Rejestracja: 28 cze 2007, 14:39
Lokalizacja: Siedlce

#8

Post napisał: Agent0700 » 07 mar 2011, 17:22

Wiem, że bez oleju nieciekawie, ale panewka przy uchwycie miała trochę oleju, bo wyciekał po odkręceniu śruby spustowej, a druga nie miała.

Wygląda jednak na to że żyją, a ja bez oleju nie będę odpalał.

Muszę ponownie przejrzeć DTR.

Zajrzyj w DTR na stonę 13 na samym dole jest ostrzeżenie.

Opowiesz mi coś więcej o tym?

J


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 29
Posty: 2382
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#9

Post napisał: Mariuszczs » 07 mar 2011, 17:56

nie dam rady ściągnąc tej DTR ( a w mojej tam nie ma ostrzeżenia) zacytuj albo wyślij mi DTR na maila ( mail na PW )
Ogólnie jeśli łoże masz dobre i panewki to jest super maszyna.

[ Dodano: 2011-03-07, 21:11 ]
Jednak ja mam tą samą DTR tylko że to ostrzeżenie ktoś dopisał ręcznie - kółko 0 jest właśnie od gwintu wielokrotnego czyli x8 to co w tabeli. Całkiem możliwe że komuś chodziło że będzie duży skok i ktoś się nie zorientuje zanim nóż lub imak zaryje w uchwyt ( tak to rozumiem że gośc nie umiał po polsku napisac o co chodzi :mrgreen: )

Ja tam przez kilka lat nie miałem okazji tego wykorzystac - tylko sprawdziłem czy działa i jest wyłączone.

Awatar użytkownika

PIOTR 07
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 17
Rejestracja: 17 sty 2011, 20:16
Lokalizacja: łódź

#10

Post napisał: PIOTR 07 » 08 mar 2011, 22:03

Czasami pokrętła i dwignie jest trudno przełączyć na postoju,ja to robie tak że przy przełanczaniu pokręcam uchwytem żeby to co mnie interesuje zatrybiło.Osobiście odradzam prełanczanie czegokolwiek w biegu tak jak to dopuszcza dtr-ka,szkoda żeby coś wyszło bokiem.Skutki mogą być niewspółmierne do zaoszczędzonego czasu.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”