koła do gitary
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 351
- Rejestracja: 11 sty 2009, 21:09
- Lokalizacja: lublin
koła do gitary
witam mam pytanko do szanownych forumowiczów czy moduł kół zmianowych ma znaczenie ,to znaczy jeżeli założę komplet kół z modułem 1.5 to będzie takie samo przełożenie jak by był to komplet z modułem 1 z góry dziękuję za odpowiedzi
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 4259
- Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Jeśli to będą koła z innym modułem, ale z taką samą ilością zębów to wszystko będzie poprawne z tym, że koła o innym module mają inne średnice a te już nie muszą pasować do istniejącej gitary. Jeśli jednak względy montażowe nie będą miały znaczenia to można tak zrobić.
Można też tworzyć rozmaite kombinacje kół z tych, który mamy na stanie ( z ilością zebów różną od typowych dla tokarki ) i tych, które dadzą się zamontować na gitarze, ale wynik naszych działań musimy sobie wyliczyć bo typowe tabliczki występujące przy tokarce nie będą miały zastosowania.
Można też tworzyć rozmaite kombinacje kół z tych, który mamy na stanie ( z ilością zebów różną od typowych dla tokarki ) i tych, które dadzą się zamontować na gitarze, ale wynik naszych działań musimy sobie wyliczyć bo typowe tabliczki występujące przy tokarce nie będą miały zastosowania.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 999
- Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
- Lokalizacja: ...
Moduł jest tylko wielkością określającą wymiary zębów i kół. Na przełożenie (i) przekładni zębatej wpływ ma stosunek liczby zębów (Z )koła napędzającego do
koła napędzanego . Przy obliczaniu przełożenia przekładni gitarowej w tokarce uwagę trzeba zwrócić na kierunek przekazywania ruchu : wrzeciono -> śruba pociągowa . Przekładnia gitarowa najczęściej możne pracować na trzech lub czterech kołach zmianowych. W przypadku czterech kół , z których a jest kołem napędzającym (od wrzeciona) a d jest kołem napędzanym (śrubę pociągową) a wygląda to tak:

W przypadku układu z trzema kołami zmianowymi ( napędzające + pośredniczące+napędzane ) koło pośredniczące nie wpływa na przełożenie , więc
i= Za/Zd.
Zakładając , że ten zestaw kół z modułem 1mm ma takie same liczby zębów jak ten o module 1,5 mm to po prostu trzeba było nieco zmienić geometrię ustawienia kół w gitarze bo koła będą miały rożne średnice i zmienią się odległości osi poszczegolnych par kół .
Jeśli masz koła o zupełnie innej liczbie zębów to wszystko zależy od liczby zębów jakimi dysponujesz. Trzeba po prostu policzyć sobie przełożenie i pokombinować czy da się to jakoś ustawić żeby koła ze sobą współpracowały .
Kiedyś znalazłem taki programik do doboru liczby zębów przekładni gitarowych. Program wyświetla także zastępcze komplety kół zmianowych ,które nie zapewniają nominalnego przełożenia i podaje różnice przełożenia w stosunku do przełożenia nominalnego.
http://www.dobreprogramy.pl/Gitara,Prog ... 11751.html
A co do wytrzymałości kół zębatych to większy moduł koła = większe , masywniejsze zęby przez co większa wytrzymałość na zginanie i naciski powierzchniowe takich zębów. Oczywiście w grę wchodzi jeszcze szerokość koła zębatego i szereg innych aspektów o materiale już nie wspominając.
koła napędzanego . Przy obliczaniu przełożenia przekładni gitarowej w tokarce uwagę trzeba zwrócić na kierunek przekazywania ruchu : wrzeciono -> śruba pociągowa . Przekładnia gitarowa najczęściej możne pracować na trzech lub czterech kołach zmianowych. W przypadku czterech kół , z których a jest kołem napędzającym (od wrzeciona) a d jest kołem napędzanym (śrubę pociągową) a wygląda to tak:

W przypadku układu z trzema kołami zmianowymi ( napędzające + pośredniczące+napędzane ) koło pośredniczące nie wpływa na przełożenie , więc
i= Za/Zd.
Zakładając , że ten zestaw kół z modułem 1mm ma takie same liczby zębów jak ten o module 1,5 mm to po prostu trzeba było nieco zmienić geometrię ustawienia kół w gitarze bo koła będą miały rożne średnice i zmienią się odległości osi poszczegolnych par kół .
Jeśli masz koła o zupełnie innej liczbie zębów to wszystko zależy od liczby zębów jakimi dysponujesz. Trzeba po prostu policzyć sobie przełożenie i pokombinować czy da się to jakoś ustawić żeby koła ze sobą współpracowały .
Kiedyś znalazłem taki programik do doboru liczby zębów przekładni gitarowych. Program wyświetla także zastępcze komplety kół zmianowych ,które nie zapewniają nominalnego przełożenia i podaje różnice przełożenia w stosunku do przełożenia nominalnego.
http://www.dobreprogramy.pl/Gitara,Prog ... 11751.html
A co do wytrzymałości kół zębatych to większy moduł koła = większe , masywniejsze zęby przez co większa wytrzymałość na zginanie i naciski powierzchniowe takich zębów. Oczywiście w grę wchodzi jeszcze szerokość koła zębatego i szereg innych aspektów o materiale już nie wspominając.