Śruba trapezowa - dobór napędu
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 17
- Rejestracja: 14 lut 2012, 19:48
- Lokalizacja: Bryłówek
Śruba trapezowa - dobór napędu
Witam,
wykonuję konstrukcję która ma dźwigać ciężar o wadze maksymalnej 320kg. Napęd ma być oparty o śrubę trapezową 24x5 i nakrętkę stalową. Ile Nm musi mieć silnik, żeby pociągnął taki ciężar?
Z góry dzięki za odpowiedzi
wykonuję konstrukcję która ma dźwigać ciężar o wadze maksymalnej 320kg. Napęd ma być oparty o śrubę trapezową 24x5 i nakrętkę stalową. Ile Nm musi mieć silnik, żeby pociągnął taki ciężar?
Z góry dzięki za odpowiedzi
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 5598
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
przykład z "rozważania o CNC" link jest niestety blokowany przez forum.
Q-siła na śrubie
P-siła na ramieniu
R- dł. ramienia
h- skok
Q = P * 2 * Pi * R / h = 3*2.4N * 2 * 3.14 * 1000mm / 10mm = 4521,6N = 460kg
trzeba jeszcze uwzględnić niską sprawność .
Q-siła na śrubie
P-siła na ramieniu
R- dł. ramienia
h- skok
Q = P * 2 * Pi * R / h = 3*2.4N * 2 * 3.14 * 1000mm / 10mm = 4521,6N = 460kg
trzeba jeszcze uwzględnić niską sprawność .
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 126
- Rejestracja: 23 sty 2009, 19:21
- Lokalizacja: Radom
Pierwszy raz coś takiego liczę (chyba że na fizyce 35+ lat temu, ale nie pamiętam 
Śrubę o promieniu r i skoku s można traktować jak równię pochyłą o wysokości s i długości (w przybliżeniu) 2*pi*r.
F=320kG~=3140N.
Praca=siła*przesunięcie (dowolną drogą jest taka sama) czyli F*s=Fm*2*pi*r
Stąd siła, jaką należy wpychać po równi wynosi
Fm=(F*s) / (2*pi*r)
Silnik musi działać taką siłą na promieniu r, czyli moment będzie równy
M=Fm*r
r się skraca i dostajemy
M=(F*s) / (2*pi) = (3140N*0,005m) / (2*pi) ~=2,5Nm
Teraz pozostaje kwestia tarcia śruby o nakrętkę. Nie mam pojęcia, jaka część momentu pójdzie na to, ale zakładając, że prawie połowa, silnik 4,5Nm powinien wydolić
Uzupełnienie: tak sobie czytam teraz o sprawności napędu na śrubie trapezowej i znajduję sporą rozpiętość, zależnie od materiału i smarowania. Znalezione wartości to od 20 do 50%, więc zakładając najgorszy przypadek, czyli 20%, należy wziąć silnik 12,5Nm

Śrubę o promieniu r i skoku s można traktować jak równię pochyłą o wysokości s i długości (w przybliżeniu) 2*pi*r.
F=320kG~=3140N.
Praca=siła*przesunięcie (dowolną drogą jest taka sama) czyli F*s=Fm*2*pi*r
Stąd siła, jaką należy wpychać po równi wynosi
Fm=(F*s) / (2*pi*r)
Silnik musi działać taką siłą na promieniu r, czyli moment będzie równy
M=Fm*r
r się skraca i dostajemy
M=(F*s) / (2*pi) = (3140N*0,005m) / (2*pi) ~=2,5Nm
Teraz pozostaje kwestia tarcia śruby o nakrętkę. Nie mam pojęcia, jaka część momentu pójdzie na to, ale zakładając, że prawie połowa, silnik 4,5Nm powinien wydolić

Uzupełnienie: tak sobie czytam teraz o sprawności napędu na śrubie trapezowej i znajduję sporą rozpiętość, zależnie od materiału i smarowania. Znalezione wartości to od 20 do 50%, więc zakładając najgorszy przypadek, czyli 20%, należy wziąć silnik 12,5Nm

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
(1)Statycznie - siła potrzebna na osi równoważy opory(braki w efektywności) i ciężar (oś góra-dół)
(2)Dynamicznie - siła walcząca z bezwładnością musi być większa niż F=m*a zgodnie z IIZDN
Przyśpieszenie "a" dla uproszczenia obliczeń i wytworzenia zapasu może przyjąć wartość g=9.81m/(s*s)
(3) masa ciała jest "m" w "kg"
stąd => siła osi powinna byś w okolicy 2*"m" wyrażone w "kG"
braki w efektywności i tarcia mogą być pokryte w nadwyżce siły potrzebnej na zbyt duże przyśpieszenie "g"...
(2)Dynamicznie - siła walcząca z bezwładnością musi być większa niż F=m*a zgodnie z IIZDN
Przyśpieszenie "a" dla uproszczenia obliczeń i wytworzenia zapasu może przyjąć wartość g=9.81m/(s*s)
(3) masa ciała jest "m" w "kg"
stąd => siła osi powinna byś w okolicy 2*"m" wyrażone w "kG"
braki w efektywności i tarcia mogą być pokryte w nadwyżce siły potrzebnej na zbyt duże przyśpieszenie "g"...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 999
- Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
- Lokalizacja: ...
320kG podnoszone na zwykłym trapeziaku to na pewno nie 4,5Nmatom1477 pisze:A nie 4.5Nm?

a gdzie się podziało tarcie ?ajt pisze:r się skraca i dostajemy
M=(F*s) / (2*pi) = (3140N*0,005m) / (2*pi) ~=2,5Nm

Jak już chcecie to liczyć to trzeba by policzyć kąt wzniosu linii śrubowej, pozorny kąt tarcia, przyjąć współczynnik tarcia pary ciernej nakrętka- śruba, no i przydałoby uwzględnić moment tarcia na powierzchni oporowej o ile nie jest ułożyskowana tocznie .
http://www.pkm.edu.pl/index.php/polocen ... 4-01010104
Przerabiałem już ten temat. Moment z obliczeń potrafi wychodzić optymistycznie mały. Ale żeby to pewnie podnosiło trzeba doliczyć jeszcze spory zapas. Gwint trapezowy ma mizerną sprawność.
Przykładowo napęd takiego podnośnika na 330kg ze srubą Tr36x6 ma 50Nm :
https://www.ebmia.pl/dzwignik-srubowy-ds63-p-42561.html
Śruba Tr24x5 z racji mniejszej średnicy i mniejszego skoku nie będzie wymagać aż 50Nm. Ale na pewno nie będzie to 4,5 czy 2,5 Nm Panowie
