Dlaczego śruba pociągowa a nie pasek zębaty?
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 724
- Rejestracja: 14 gru 2007, 19:54
- Lokalizacja: nasza galaktyka
- Kontakt:
Dlaczego śruba pociągowa a nie pasek zębaty?
Witam
Dlaczego w większości maszyn cnc są stosowane śruby pociągowe?
Czytając wiele postów zauważyłem, że stosowanie śruby wiąże się z problemami jak np. usuwanie luzów nakrętki, mocowanie tej nakrętki itd.
Wydaje się, że pasek zębaty nie ma tych wad i jest łatwiejszy w montażu.
Proszę o opinie.
Dlaczego w większości maszyn cnc są stosowane śruby pociągowe?
Czytając wiele postów zauważyłem, że stosowanie śruby wiąże się z problemami jak np. usuwanie luzów nakrętki, mocowanie tej nakrętki itd.
Wydaje się, że pasek zębaty nie ma tych wad i jest łatwiejszy w montażu.
Proszę o opinie.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 5774
- Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
- Lokalizacja: Westfalia
Oczywiście można o tym pomyśleć - przykład dość popularne frezareczki Brigdeport - napędy na osiach przenosi pasek zębaty. O na tym obrazku (pożyczone z ebaja) http://cgi.ebay.co.uk/Bridgeport-Intera ... otohosting możesz zaobserwować, poniżej stołu pionową osłonkę paska. Rozwiązanie wcale takie złe nie jest, chociaż maszynka z uwagi na swą moc raczej do szarpania materiału się nie nadaje.
Pasek zębaty odsuwa ci silnik w takie miejsce, które jest wygodne ze względów konstrukcyjnych, tak by przykładowo napęd wrzeciona nie kolidował z napędem osi "Z".
Pasek zębaty odsuwa ci silnik w takie miejsce, które jest wygodne ze względów konstrukcyjnych, tak by przykładowo napęd wrzeciona nie kolidował z napędem osi "Z".
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Podobny problem występuje przy silnikach liniowych.
Myślę, że listwa zębata i elektromagnes, który po wyłączeniu zasilania zwalnia kotwicę i blokuje ruch w dół. Oczywiście trzeba dorobić jakąś logikę, która np. na wypadek kolizji czy uszkodzenia uzwojenia silnika, a nie tylko przy odłączeniu zasilania, uruchomi blokadę.
Myślę, że listwa zębata i elektromagnes, który po wyłączeniu zasilania zwalnia kotwicę i blokuje ruch w dół. Oczywiście trzeba dorobić jakąś logikę, która np. na wypadek kolizji czy uszkodzenia uzwojenia silnika, a nie tylko przy odłączeniu zasilania, uruchomi blokadę.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1454
- Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
- Lokalizacja: Świecie
- w osi "Z" zwykle jednak pozostaje śruba...
- średnicę koła zębatego dobiera do założonego przełożenia, warunków pracy
i ... dostępności danych kół.
Np. popularny pasek T5 wersja otwarta (Megadyne), kord stalowy
- maksymalne obciążenie trakcyjne 355N/10mm(szerokości),
siła zrywająca 1425N/10mm(szerokości), wydłużenie przy maks.obc.trakc. 4mm/m,
minimalne średnice kół w.g. rysunku
- średnicę koła zębatego dobiera do założonego przełożenia, warunków pracy
i ... dostępności danych kół.
Np. popularny pasek T5 wersja otwarta (Megadyne), kord stalowy
- maksymalne obciążenie trakcyjne 355N/10mm(szerokości),
siła zrywająca 1425N/10mm(szerokości), wydłużenie przy maks.obc.trakc. 4mm/m,
minimalne średnice kół w.g. rysunku
- Załączniki
-
- T5.jpg (18.95 KiB) Przejrzano 4477 razy
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 146
- Rejestracja: 28 wrz 2005, 14:30
- Lokalizacja: Poznań
zeby wrzeciono nie spadalo to gdyby stosowac pas zamkniety mozna z drugiej strony zalozyc przeciwwage i nawet silnik mialby wtedy duzo lzej.
Wada oczywiscie, ze zwiekszyla by sie masa...
rozwiazanie "malo profi" ale zdecydowanie prostsze do realizacji, niz listwa zebata + elektromagnes + logika
Wada oczywiscie, ze zwiekszyla by sie masa...
rozwiazanie "malo profi" ale zdecydowanie prostsze do realizacji, niz listwa zebata + elektromagnes + logika
pozdrawiam
Jakub Jędrzejczak
Jakub Jędrzejczak