Dlaczego śruba pociągowa a nie pasek zębaty?

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Jaszuk88
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 724
Rejestracja: 14 gru 2007, 19:54
Lokalizacja: nasza galaktyka
Kontakt:

Dlaczego śruba pociągowa a nie pasek zębaty?

#1

Post napisał: Jaszuk88 » 16 lut 2008, 15:44

Witam
Dlaczego w większości maszyn cnc są stosowane śruby pociągowe?
Czytając wiele postów zauważyłem, że stosowanie śruby wiąże się z problemami jak np. usuwanie luzów nakrętki, mocowanie tej nakrętki itd.
Wydaje się, że pasek zębaty nie ma tych wad i jest łatwiejszy w montażu.
Proszę o opinie.



Tagi:


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#2

Post napisał: Leoo » 16 lut 2008, 16:03

Pasy mają wady. Podobnie jak długa śruba, wpadają w oscylacje od napędu lub wrzeciona. Przenoszą znacznie mniejsze obciążenia, zwykle wymagają przekładni dla uzyskania dużej rozdzielczości, wykazują sprężystość liniową, co przy dużej długości przeważnie jest szkodliwe.

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#3

Post napisał: triera » 16 lut 2008, 16:28

tam gdzie liczy się sztywność układu przeniesienia napędu (obróbka metali) - śruba;
dla obróbki tw. sztucznych, drewna - z powodzeniem stosowane są napędy cięgnowe,
np. z paskami zębatymi.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Jaszuk88
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 724
Rejestracja: 14 gru 2007, 19:54
Lokalizacja: nasza galaktyka
Kontakt:

#4

Post napisał: Jaszuk88 » 16 lut 2008, 17:08

Czy do frezarek małych -rozmiar stołu 200x300 mm i do najwyżej obróbki metali kolorowych paski się nadają? Czy lepiej nie zajmować się takim rozwiązaniem?


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5774
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#5

Post napisał: jasiu... » 16 lut 2008, 18:07

Oczywiście można o tym pomyśleć - przykład dość popularne frezareczki Brigdeport - napędy na osiach przenosi pasek zębaty. O na tym obrazku (pożyczone z ebaja) http://cgi.ebay.co.uk/Bridgeport-Intera ... otohosting możesz zaobserwować, poniżej stołu pionową osłonkę paska. Rozwiązanie wcale takie złe nie jest, chociaż maszynka z uwagi na swą moc raczej do szarpania materiału się nie nadaje.

Pasek zębaty odsuwa ci silnik w takie miejsce, które jest wygodne ze względów konstrukcyjnych, tak by przykładowo napęd wrzeciona nie kolidował z napędem osi "Z".

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#6

Post napisał: triera » 16 lut 2008, 23:37

- mówimy tutaj o napędzie bez śruby, wyłącznie pasku.
Np. OBRUSN z Torunia w swoim czasie produkował całą serię ploterów
z układem przeniesienia napędu na paskach zębatych.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Jaszuk88
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 724
Rejestracja: 14 gru 2007, 19:54
Lokalizacja: nasza galaktyka
Kontakt:

#7

Post napisał: Jaszuk88 » 19 lut 2008, 16:54

1)Jak w takim razie rozwiązać problem "spadającego" wrzeciona w dół po wyłączeniu zasilania silnika krokowego osi Z?
2)Czy lepiej stosować małe koło czy duże koło zębate na osi silnika?


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#8

Post napisał: Leoo » 19 lut 2008, 18:53

Podobny problem występuje przy silnikach liniowych.
Myślę, że listwa zębata i elektromagnes, który po wyłączeniu zasilania zwalnia kotwicę i blokuje ruch w dół. Oczywiście trzeba dorobić jakąś logikę, która np. na wypadek kolizji czy uszkodzenia uzwojenia silnika, a nie tylko przy odłączeniu zasilania, uruchomi blokadę.

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#9

Post napisał: triera » 19 lut 2008, 20:49

- w osi "Z" zwykle jednak pozostaje śruba...
- średnicę koła zębatego dobiera do założonego przełożenia, warunków pracy
i ... dostępności danych kół.
Np. popularny pasek T5 wersja otwarta (Megadyne), kord stalowy
- maksymalne obciążenie trakcyjne 355N/10mm(szerokości),
siła zrywająca 1425N/10mm(szerokości), wydłużenie przy maks.obc.trakc. 4mm/m,
minimalne średnice kół w.g. rysunku
Załączniki
T5.jpg
T5.jpg (18.95 KiB) Przejrzano 4477 razy


ali
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 146
Rejestracja: 28 wrz 2005, 14:30
Lokalizacja: Poznań

#10

Post napisał: ali » 19 lut 2008, 21:52

zeby wrzeciono nie spadalo to gdyby stosowac pas zamkniety mozna z drugiej strony zalozyc przeciwwage i nawet silnik mialby wtedy duzo lzej.
Wada oczywiscie, ze zwiekszyla by sie masa...
rozwiazanie "malo profi" ale zdecydowanie prostsze do realizacji, niz listwa zebata + elektromagnes + logika
pozdrawiam
Jakub Jędrzejczak

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”