Łożyskowanie śruby napędowej

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
Skrzydlaty
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 613
Rejestracja: 22 lis 2006, 15:41
Lokalizacja: Bochnia/Kraków

Łożyskowanie śruby napędowej

#1

Post napisał: Skrzydlaty » 15 sie 2010, 23:26

Wiem że zakładam kolejny temat z serii "jak powinno wyglądać prawidłowo...." ale wynika to z nie znalezienia uniwersalnej odpowiedzi albo czuje "niedosyt" wiedzy. Poza tym zauważyłem że ciągle przewijają się te same tematy bez uniwersalnych wskazówek. Tak wiec myśle że to nie tylko mi ale i innym pomoże przy projektowaniu "mashin" :wink:

Myślę nad ułożyskowaniem śruby trapezowej i zastosuje rozwiązanie jak w blokach łożyskujących czyli dwa łożyska kulkowe skośne w układzie "X", po nałożeniu łożysk na średnice fi12 ma sie z jednej strony oprzeć o gwint, między łożyskami podkładka (żeby nie było luzu bo wewnętrzne pierścienie są węższe niż zewnętrzne), następnie drugie łożysko i wszystko dokręcone nakrętką M12 (tą z plastikiem na gwincie przeciwko odkręceniu sie). I tu sie pojawia pytanie co do rozmiaru łożyska pod śrubę, ich zablokowanie itd... Mam nadzieje że wiadomo o co mi chodzi, jeśli nie to coś naszkicuje (wybaczcie, nie jestem jeszcze doświadczonym mechanikiem :wink: )

I tak:

Jakie łożysko do jakiej śruby? Mam Tr 18x4 i widze że "standardowe" zakończenie to fi12. No dobra, rdzeń ma 12,6 ale czy to wystarczy na oparcie łożyska wzdłużnie? Z jednej strony troche gwintu przytrzyma ale z drugiej gdzie go nie będzie łożysko nie będzie się miało o co oprzeć... tak mi sie wydaje... do tego dochodzi promień zaokrąglenia wewnętrznego pierścienia łożyska który sprawi że łożysko może krzywo siąść (tak mi promotor powiedział). A tak przy okazji - jakie ma być pasowanie na śrubie pod łożysko? (tzn. co powiedzieć tokarzowi? :mrgreen: )

To sie tyczy śruby Tr18x4 gdzie rdzeń to 12,6 a do Tr16 też standardowe zakończenie to fi12 a tam rdzeń ma przecież tylko 10,8. To ja już nie wiem jak to sie ma trzymać.... Dla Tr16 jest zakończenie z "wzorkiem" pod łozyska? :lol: chyba że coś mi umknęło w tym całym łożyskowaniu śruby.

Wzoruje się na zdjęciu:
Obrazek
ze strony:
łożyskowanie



Tagi:

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#2

Post napisał: ALZ » 15 sie 2010, 23:58

Nie ma potrzeby stosowania łożysk skośnych bo obroty są niewielkie. W zupełności wystarczą zwykłe łożyska (one także przenoszą obciążenia wzdłużne) albo kombinację łożysko zwykłe i oporowe. Najlepsze są łożyska specjalne do śrub dwurzędowe skośne z dzielonym pierścieniem wewnętrznym ale cena odrzuca :mrgreen:


Autor tematu
Skrzydlaty
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 613
Rejestracja: 22 lis 2006, 15:41
Lokalizacja: Bochnia/Kraków

#3

Post napisał: Skrzydlaty » 16 sie 2010, 09:26

Ale zwykłe łożyska mają jakiś tam luz a przez dorzucenie drugiego skutecznie się go likwiduje. Parę złotych i znacznie mniejsze luzy.

A jak jest z tymi średnicami, pasowaniem i tym o co ma się oprzeć łożysko po drugiej stronie nakrętki?

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#4

Post napisał: ALZ » 16 sie 2010, 09:40

Napisałem łożyska, pasowania standartowe z tym że między łożyska na pierścieniu zewnętrznym trzeba zastosować przekładkę. Obsada łożysk musi zapewnić zacisk pierścieni zewnętrznych np. dokręcany dekielek który dociska pierścienie zewnętrzne łożysk.


Autor tematu
Skrzydlaty
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 613
Rejestracja: 22 lis 2006, 15:41
Lokalizacja: Bochnia/Kraków

#5

Post napisał: Skrzydlaty » 16 sie 2010, 09:55

Czy koncepcja wg. załączonego rysunku jest dobra? Pierścienie zewnętrzne łożysk będą z jednej strony zablokowane obudową z drugiej dociskane do niej (nie narysowałem tego), tak samo śruba - pierścienie wewnętrzne łożysk będą ściśnięte przez śrubę od strony gwintu oraz nakrętkę M12 z drugiej strony.

Po co między zewnętrznymi pierścieniami przekładka? Jeśli mówimy o tej samej koncepcji co na rysunku....

[ Dodano: 2010-08-16, 10:01 ]
A! Jeszcze kwestia tego co zostanie z gwintem po przetoczeniu śruby na fi12 - z tego co widzę gwintu zostanie niewiele ponad pół obwodu - to wystarczy na oparcie się łożyska? :???:
Załączniki
Lozyskowanie_11.JPG
Lozyskowanie_11.JPG (14.62 KiB) Przejrzano 3530 razy

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#6

Post napisał: ALZ » 16 sie 2010, 10:11

No i tak to ma wyglądać. Przekładka między pierścieniami zewnętrznymi łożyska jest konieczna dla skasowania luzu nakrętką.


amnon
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 349
Rejestracja: 04 mar 2007, 20:36
Lokalizacja: Polska

#7

Post napisał: amnon » 22 maja 2011, 15:59

Witam,

Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć dlaczego w katalogu HIWIN wymiary zakończeń śrub są inne niż np. na stroniach WOBIT czy *. Rożnice nie są duże, ale nie wiem którą wersję zastosować.

Pozdrawiam
Amnon


Frantz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 281
Rejestracja: 14 lis 2007, 21:19
Lokalizacja: Śląsk

#8

Post napisał: Frantz » 22 maja 2011, 16:55

Kolego Alz prosze nie wprowadzać złych rozwiązań ponieważ pomiedzy łożyskami nie powinno być żadnych pierścieni dystansowych .Łozyska na rysunku założone poprawnie a luz pomiedzy łożyskami skasowany zostanie po dokreceniu nakrętki ( nie narysowane)na pierścieniu zewnetrzym .Natomiast nakretka M12 słuzy tylko do zamocowania śruby.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#9

Post napisał: ALZ » 22 maja 2011, 17:15

Poczytaj całość. Pisałem że nie ma konieczności stosowania łożysk skośnych i można je zastąpić łożyskami zwykłymi z naciągiem wstępnym, a w związku z tym że zespół dwóch zwykłych łożysk nie wykasuje luzu przez ścisk proponowałem pierścień dystansowy. Swoją drogą nie wszystkie łozyska skosne nieparowane mogą być zestawiane w układach x lub o i nalezy to sprawdzić w katalogach producenta.


Frantz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 281
Rejestracja: 14 lis 2007, 21:19
Lokalizacja: Śląsk

#10

Post napisał: Frantz » 22 maja 2011, 18:57

No tak ten ciagły brak czasu nie doczytałem łożyska na rysunku sugerowały co innego.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”