Wpływ masy na przenoszenie momentu
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2
- Rejestracja: 24 sty 2021, 14:22
Wpływ masy na przenoszenie momentu
W jaki sposób można obliczyć wpływ masy na przenoszenie momentu przez sprzęgło w samochodzie? Na przykład podczas holowania innego pojazdu
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 365
- Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00
Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu
Możesz sprecyzować pytanie?
Sprzęgło przeniesie tyle momentu ile wytworzy silnik- zakładając brak poślizgu.
Masa holowanego auta nie na tu nic do znaczenia. Natomiast oczywiście wraz ze wzrostem masy pojazdu/ ciągnięciu przyczepy/ innego pojazdu potrzeba tego momentu więcej do przyspieszania, jak i do samej jazdy- dodatkowe opory ruchu
Sprzęgło przeniesie tyle momentu ile wytworzy silnik- zakładając brak poślizgu.
Masa holowanego auta nie na tu nic do znaczenia. Natomiast oczywiście wraz ze wzrostem masy pojazdu/ ciągnięciu przyczepy/ innego pojazdu potrzeba tego momentu więcej do przyspieszania, jak i do samej jazdy- dodatkowe opory ruchu
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 501
- Rejestracja: 23 paź 2015, 00:00
- Lokalizacja: Poznań
Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu
Jeśli interesuje Cię teoria pracy sprzęgieł i wzory to proponuję taką literaturę:
- "Sprzęgła mechaniczne" Markusik
- "Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe" Micknass, Popiol, Sprenger
- "Samochód: teoria, konstrukcja i obliczanie" Studziński
- "Sprzęgła i hamulce" Osiński
- "Sprzęgła mechaniczne" Markusik
- "Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe" Micknass, Popiol, Sprenger
- "Samochód: teoria, konstrukcja i obliczanie" Studziński
- "Sprzęgła i hamulce" Osiński
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2
- Rejestracja: 24 sty 2021, 14:22
Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu
Chodzi mi o to, że chcę zrobić analizę porównawczą sprzęgła bez holowania i z holowaniem i nie wiem gdzie uwzględnić właśnie te opory ruchu
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 365
- Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00
Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu
Po prostu liczysz odpowiednie siły dla tego auta holowanego - siła wymagana do przyspieszania, tarcie, opór powietrza i dodajesz to jako dodatkową siłę która działa na samochód ciągnący np przy 2 autach tej samej masie to siła potrzebna do przyspieszania (tu pomijam wszelkie opory) będzie F=2m*A
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 5774
- Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
- Lokalizacja: Westfalia
Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu
Moment obrotowy, to kiedyś (bo może się zmieniło?) była siła pomnożona przez ramię, na jakiej działała. Czyli jeśli siła wzrosła 2 razy, to tyle samo wzrósł moment. Podobnie jeśli wzrosło ramię, ale ty chyba sprzęgło nie spuchło, a więc nie musimy o tym mówić.
No właśnie, to o ile wzrosła siła, jaką musi pokonać sprzęgło?
I od tego trzeba wyjść.
No właśnie, to o ile wzrosła siła, jaką musi pokonać sprzęgło?
I od tego trzeba wyjść.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 365
- Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00
Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu
Jak najbardziej, przy czym należy przyjąć te same warunki- przyśpieszenie i predkość. W innym wypadku te rozważania nie mają sensu, bo przy spokojnym przyśpieszaniu z autem na holu (dla uproszczenia na płaskiej drodze) nie raz potrzeba będzie przekazać na koła mniej momentu, niż ruszając z pedałem w podłodze samochodem który nie holuje nic