Wpływ masy na przenoszenie momentu

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
nupnafibi7
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 24 sty 2021, 14:22

Wpływ masy na przenoszenie momentu

#1

Post napisał: nupnafibi7 » 24 sty 2021, 14:25

W jaki sposób można obliczyć wpływ masy na przenoszenie momentu przez sprzęgło w samochodzie? Na przykład podczas holowania innego pojazdu




Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu

#2

Post napisał: Adi123 » 24 sty 2021, 14:41

Możesz sprecyzować pytanie?
Sprzęgło przeniesie tyle momentu ile wytworzy silnik- zakładając brak poślizgu.
Masa holowanego auta nie na tu nic do znaczenia. Natomiast oczywiście wraz ze wzrostem masy pojazdu/ ciągnięciu przyczepy/ innego pojazdu potrzeba tego momentu więcej do przyspieszania, jak i do samej jazdy- dodatkowe opory ruchu


StudentIB
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 501
Rejestracja: 23 paź 2015, 00:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu

#3

Post napisał: StudentIB » 24 sty 2021, 14:49

Jeśli interesuje Cię teoria pracy sprzęgieł i wzory to proponuję taką literaturę:
- "Sprzęgła mechaniczne" Markusik
- "Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe" Micknass, Popiol, Sprenger
- "Samochód: teoria, konstrukcja i obliczanie" Studziński
- "Sprzęgła i hamulce" Osiński


Autor tematu
nupnafibi7
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 24 sty 2021, 14:22

Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu

#4

Post napisał: nupnafibi7 » 24 sty 2021, 14:56

Chodzi mi o to, że chcę zrobić analizę porównawczą sprzęgła bez holowania i z holowaniem i nie wiem gdzie uwzględnić właśnie te opory ruchu


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu

#5

Post napisał: Adi123 » 24 sty 2021, 15:07

Po prostu liczysz odpowiednie siły dla tego auta holowanego - siła wymagana do przyspieszania, tarcie, opór powietrza i dodajesz to jako dodatkową siłę która działa na samochód ciągnący np przy 2 autach tej samej masie to siła potrzebna do przyspieszania (tu pomijam wszelkie opory) będzie F=2m*A


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5341
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu

#6

Post napisał: jasiu... » 24 sty 2021, 16:44

Moment obrotowy, to kiedyś (bo może się zmieniło?) była siła pomnożona przez ramię, na jakiej działała. Czyli jeśli siła wzrosła 2 razy, to tyle samo wzrósł moment. Podobnie jeśli wzrosło ramię, ale ty chyba sprzęgło nie spuchło, a więc nie musimy o tym mówić.

No właśnie, to o ile wzrosła siła, jaką musi pokonać sprzęgło?

I od tego trzeba wyjść.


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Wpływ masy na przenoszenie momentu

#7

Post napisał: Adi123 » 24 sty 2021, 21:55

Jak najbardziej, przy czym należy przyjąć te same warunki- przyśpieszenie i predkość. W innym wypadku te rozważania nie mają sensu, bo przy spokojnym przyśpieszaniu z autem na holu (dla uproszczenia na płaskiej drodze) nie raz potrzeba będzie przekazać na koła mniej momentu, niż ruszając z pedałem w podłodze samochodem który nie holuje nic

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”