Czy ktoś używa podzielnicy UDG D160 ( prod. rosyjska) ?

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#11

Post napisał: BYDGOST » 08 mar 2009, 22:46

Ale dalej nie wiemy do czego służy ta krzywka i stożek na drugim końcu wrzeciona.



Tagi:

Awatar użytkownika

Autor tematu
clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#12

Post napisał: clipper7 » 08 mar 2009, 23:22

gaski pisze:według mnie to pokrętło z motylkirm to jest zacisk (hamulec) wrzeciona podzielnicy
Chyba nie, dokręcając lekko to pokrętło wyraźnie zmniejsza się luz na wrzecionie a opór rosnie dopiero po mocniejszym dokręceniu. Poza tym, po co taki prymitywny hamulec, skoro przekładnia i tak jest samohamowna ?
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#13

Post napisał: BYDGOST » 09 mar 2009, 00:01

clipper7 pisze:
gaski pisze:według mnie to pokrętło z motylkirm to jest zacisk (hamulec) wrzeciona podzielnicy
Chyba nie, dokręcając lekko to pokrętło wyraźnie zmniejsza się luz na wrzecionie a opór rosnie dopiero po mocniejszym dokręceniu. Poza tym, po co taki prymitywny hamulec, skoro przekładnia i tak jest samohamowna ?
Samohamowna jest, ale luz jakis musi być, żeby się obracało. Po ustawieniu podziału luz trzeba wykasować.


gaski
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 315
Rejestracja: 30 paź 2007, 16:25
Lokalizacja: łódzkie

#14

Post napisał: gaski » 09 mar 2009, 00:44

clipper7 pisze:Chyba nie, dokręcając lekko to pokrętło wyraźnie zmniejsza się luz na wrzecionie a opór rosnie dopiero po mocniejszym dokręceniu. Poza tym, po co taki prymitywny hamulec, skoro przekładnia i tak jest samohamowna ?

Do regu;acji luzu przekładni ślimakowej służy tuleja mimośrodowa, w której osadzony jest ślimak.
fen zacisk (hamulec) jest to przecięty pierścień osadzony na wrzecionie i tym pokrętłęm śrubą zaciskamy go na wrzecionie


Frantz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 281
Rejestracja: 14 lis 2007, 21:19
Lokalizacja: Śląsk

#15

Post napisał: Frantz » 09 mar 2009, 01:54

Fajna podzielnica ,sam szukam podzielnicy na frezarke narzedziową czeskiej produkcji FN-32.Starczy znac ile obrotow tarczy na jeden pelny obrót wrzeciona i sprawa jest oczywista według tablic.Gorzej jest jak sie zamierza spiąć naped stołu z podzielnica aby nacinac zęby skośne lub wykonać ślimak ,tu juz trzeba troche znac trygonometrie.Pozdrawiam

Awatar użytkownika

Autor tematu
clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#16

Post napisał: clipper7 » 09 mar 2009, 09:41

BYDGOST pisze:Po ustawieniu podziału luz trzeba wykasować.
Czyli, przed ustawieniem podziału luzujemy to pokrętło, ustawiamy podział i dokręcamy pokrętło ?
Pobawiłem się trochę i wychodzi na to, że mechanizm z krzywką po przeciwnej stronie korby służy do kasowania luzu a pokrętło z motylkiem to faktycznie hamulec.
Czy do podzielnicy można wlać Hipol ?
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#17

Post napisał: BYDGOST » 09 mar 2009, 13:14

clipper7 pisze: Czyli, przed ustawieniem podziału luzujemy to pokrętło, ustawiamy podział i dokręcamy pokrętło ?
Dokładnie tak robię u siebie. Mam małą podzielnicę z uchwytem 100 z Ciechanowa jako wyposażenie frezarki FWF16. Jest w niej mimośród do kasowania luzu pomiędzy ślimakiem a ślimacznicą, ale do końca nie można wykasować bo się zaklinuje. Ostateczne zablokowanie wrzeciona następuje pokrętłem, które powoduje zaciskanie się przeciętego pierścienia na wrzecionie. trochę upierdliwe jest kręcenie za każdym razem, ale nie ma na to sposobu przy takim wykonaniu podzielnicy.


gaski
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 315
Rejestracja: 30 paź 2007, 16:25
Lokalizacja: łódzkie

#18

Post napisał: gaski » 09 mar 2009, 14:36

Mała autopoprawka...
Tuleja mimośrodowa w podzielnicy służy tylko do wyzębiania i zazębiania przekładni ślimakowej i ma tylko dwa położenia, przeważnie zabezpieczona śrubą na dźwigni tulei. Jeżeli korzystamy z podzielnicy prostej (tarcza podziałowa zamocowana na wrzecionie tuż za uchwytem) to nie musimy kręcić korbą ileś tam razy, ale pokręcamy bezpośrednio uchwytem
Stożek z drugiej strony wrzeciona służy do zamocowania kół zmianowych na trzpieniu w celu sprzęgnięcia śruby pociągowej frezarki z wrzecionem (poprzez odpowiednie przełożenie kół zmianowych gitary) przy frezowaniu linii śrubowej (?)

Do smarowania wystarczy normalny smar stały

Awatar użytkownika

Autor tematu
clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#19

Post napisał: clipper7 » 09 mar 2009, 18:30

BYDGOST pisze:Mam małą podzielnicę z uchwytem 100
Do tej rosyjskiej D160 producent przewiduje też uchwyt 100, a trudno ją nazwać "małą", widać co kraj to obyczaj :mrgreen:
Początkowo chciałem do niej dać uchwyt 125, ale teraz się zastanawiam...
Luz mogę wykasować "do zera" bez problemu, trochę rosną opory, ale można znaleźć kompromis.
gaski pisze:służy tylko do wyzębiania i zazębiania przekładni ślimakowej i ma tylko dwa położenia
W D160 nie widzę czegoś takiego, pokrętło płynnie hamuje obrót wrzeciona.
gaski pisze:Stożek z drugiej strony wrzeciona służy do zamocowania kół zmianowych na trzpieniu
Chyba nie, podzielnica ma wyjście na napęd. Ale stożek jest.
gaski pisze:Do smarowania wystarczy normalny smar stały
W korpusie są korki sugerujące użycie oleju, nie bardzo wiem, jak mógłbym smarować smarem stałym obudowaną przekładnię ?
Mam jeszcze jedno pytanie, wrzeciono zakończone jest gwintem M33X2, czy tarcza zabierakowa (muszę ją dopiero zrobić) jest po prostu nakręcona na ten gwint i jak jest zabezpieczona przed odkręcaniem się ?
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#20

Post napisał: BYDGOST » 09 mar 2009, 18:32

W książce ros. "Poradnik frezera" pokazano wykorzystanie podzielnicy UDG. Podział różnicowy polega na sprzęgnięciu wałka korby z wrzecionem podzielnicy poprzez gitarę D. Napęd korby poprzez przekładnię zębatą stożkową ( nie pokazana, jest za kołem Z4), koło Z4, koła zębate gitary D - przenosi się na koło Z1 zamontowane na trzpieniu osadzonym w tylnym otworze wrzeciona ( stożek wg Clippera7). O tym pisze kol. gaski.
Natomiast drugi rysunek pokazuje sposób zamontowania podzielnicy do frezowania rowków śrubowych. Różnica polega na tym, że gitara osadzona jest na stole frezarki i przenosi napęd z czopa śruby pociągowej frezarki.
Załączniki
Podział różnicowy.jpg
Podział różnicowy.jpg (52.01 KiB) Przejrzano 1053 razy
Frezowanie rowków śrubowych.jpg
Frezowanie rowków śrubowych.jpg (64.83 KiB) Przejrzano 1055 razy

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”