tum 25

łożyska wrzeciona tum 25

Dyskusje dotyczące budowy amatorskich tokarek CNC lub modernizacji maszyn konwencjonalnych.

Autor tematu
krzysiekStos1985
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 06 sty 2021, 16:01

tum 25

#1

Post napisał: krzysiekStos1985 » 03 kwie 2021, 23:13

Witam wszystkich. Mam prośbę aby ktoś opisał wymianę łożysk wrzeciona w tokarce tum 25 oraz opisał kasowanie luzów tych łożysk. Z góry dziękuję i pozdrawiam.




pavyan
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 629
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: tum 25

#2

Post napisał: pavyan » 04 kwie 2021, 18:35

Witaj, niestety nie piszesz jaki to TUM-25, typ A czy B.
A to podstawowa sprawa, są to różne maszyny.
DTR-kę (będzie na pewno przydatna, ponieważ są tam opisane montaż/demontaż niektórych zespołów i podstawowe regulacje, np. wrzeciona) znajdziesz na chomikuj, jest typ 25A i 25B.


Autor tematu
krzysiekStos1985
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 06 sty 2021, 16:01

Re: tum 25

#3

Post napisał: krzysiekStos1985 » 07 kwie 2021, 08:57

Witam kolego. Moja tokarka to tum 25A. Mam pobraną dtr- kę, ale w niej jest tylko opis regulacji , a odnośnie demontażu wrzeciona nic nie ma. Pod koniec tygodnia będę chciał zdemontować wrzeciono i wymienić łożyska, gdyż nie ma możliwości wyregulowania. Cały czas jest luz na wrzecionie gdy przyłoże siłę na dół tarczy zabieraka. Według czujnika zegarowego pokazuje 8 setek. Podczas toczenia materiał po prostu bije.


pavyan
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 629
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: tum 25

#4

Post napisał: pavyan » 07 kwie 2021, 13:50

Wymieniałem w swojej łożyska wrzeciona, ale kilka lat temu i szczegółów naprawdę już nie pamiętam.
Ja uszkodziłem odrzutnik oleju w masywnej dociskowej tarczy żeliwnej, tuż za uchwytem mocowanej ampulami - częściowo oderwał mi się pierścionek tworzący labirynt odrzutnika oleju (przez głupotę i chęć "oszczędzenia" czasu, a i z niewiedzy - naprawiłem to, oczywiście tracąc czas).
Trzeba na to uważać, zdjąć uchwyt, tarczę zabierakową i odkręcić/zdjąć ową tarczę z uszczelnieniem labiryntowym w pierwszej kolejności. Potem - z głową i myśląc - wyjąć wrzeciono do przodu, w odpowiedniej kolejności demontując założone nań koła zębate i łożysko tylne. Są tam chyba wkręty blokujące, a niektóre rzeczy są na wcisk - trzeba je ściągać "z pomysłem", ja używałem do demontażu i montażu ścisków stolarskich, i improwizowanych "przyrządów" pomocniczych ponieważ nie miałem żadnych rasowych "pomocy naukowych" typu remontowego (ani praktyki remontowej). Wszystko ostrożnie, by nie odłupać nic z odlewu wrzeciennika - jest tam np. dość delikatne mocowanie/oprawa łożyska tylnego.
Warto też obejrzeć luzy dźwigni odboczki (przymocowanych do nich elementów) i je zlikwidować, są tam kołki stożkowe, mogą być poluzowane. Też z głową, nic nie ukruszyć!
Jak napisałem, szczegółów nie pamiętam - przykro mi, ale w tym temacie opisywałem swoje boje remontowe, może coś tam znajdziesz:
tum-25a-t1377.html?hilit=tum%2025%20reduktor

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Amatorska Tokarka CNC”