Tulejki i sworznie do koparki

Z czego zrobić najlepiej ?

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Zgłoszenia konkursowe


Autor tematu
ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 729
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

Tulejki i sworznie do koparki

#1

Post napisał: ak47 » 15 kwie 2019, 07:57

Witam.

Zgłosił się do mnie pewien klient z zapytaniem o wytulejowanie minikoparki czego nigdy nie robiłem wcześniej. Wszystko byłoby dobrze, mam czym i jak powytaczać wybite otwory (przedarło ze dwie tulejki na wylot), potoczyć wsio i gdzie pohartować wsio tylko zastanawiam się z czego dorobić nowe tuleje i sworznie i w jakiej tolerancji je zrobić. Skłaniam się ku 40H na tuleje i na sworznie przy czym hartować je powierzchniowo tylko. Czy może na tuleje użyć brązu np. B101 ? Co jest najlepszą opcją ?

Drugie pytanko dotyczy tolerancji. Tulejkę muszę zrobić na wcisk tylko ile tego wcisku ? mam chęć zrobić jakieś 0.05mm - 0.1mm tylko nie wiem czy to nie przesada ale z drugiej strony małe siły to tam raczej nie działają.
No i ile zrobić luzu między tuleją i sworzniem ? jakieś 0.15 - 0.2mm będzie w sam raz czy raczej za dużo ?



Zgłoszenia konkursowe


IMPULS3
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5074
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Tulejki i sworznie do koparki

#2

Post napisał: IMPULS3 » 15 kwie 2019, 08:27

Ja zazwyczaj robię wszystko nawęglane. Wszystko też w twardosci 60HRC. Jeśli masz możliwość tylko hartowania to najlepiiej byloby powierzchniowo zrobić sworznie a tulejki na wskroś. Wcisk robię do 0.1 i to wystarcza. Co do luzów to albo tak aby się obracało ale 0.1 to raczej nie przekraczać choć to jest trudne do trafienia bo do końca nie wiadomo ile dana tuleja się ściśnie. ale lepiej ją póżniej wybyc i przeszlifować niż zrobic za lużno. Co do brązu to nie ma on większego sensu w tym przypadku. Taniej nie wyjdzie a żywotnosć też większa nie będzie.Jedyny plus to wióry można sprzedać. :)
Zapytałam dziecko niosące świeczkę: Skąd pochodzi to światło? Chłopczyk natychmiast ją zdmuchnął. Powiedz mi, dokąd teraz odeszło odparł-wtedy ja powiem ci, skąd pochodzi.
/Jonathan Carroll/

Awatar użytkownika

Petroholic
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1724
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

Re: Tulejki i sworznie do koparki

#3

Post napisał: Petroholic » 15 kwie 2019, 08:56

Braz odpada. Nie stosuje sie go ze wzgledu na wszedobylski piach. Luz 0.1 wystarczy w zupelnosci. Co do mocowania to ja tuleje zawsze wspawywalem bo oryginalne byly mocno rozbite...


grzes_rupinski1
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 434
Rejestracja: 23 gru 2009, 17:11
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Tulejki i sworznie do koparki

#4

Post napisał: grzes_rupinski1 » 15 kwie 2019, 10:53

Mini koparki dobrze i dlugo pracuja na brazie. Jak dobrze przestrzelisz otwory to 0.05 jest w sam raz jak gorzej to 0.2 Stal napewno cenowo wyjdzie lepiej .
„Denerwować się to mścić się na własnym zdrowiu za głupotę innych.”
- Ernest Hemingway


mtryb14
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 63
Rejestracja: 23 lis 2012, 00:20
Lokalizacja: Itoja

Re: Tulejki i sworznie do koparki

#5

Post napisał: mtryb14 » 15 kwie 2019, 11:24

Wiatm.
Ja wypowiem sie w temacie jakie byly moje doświadczenia ze sworzniami koparek.
Tak jak kolega wcześniej wspomniał, faktycznie najlepiej tuleje na wskroś sworzeń powierzchniowo, wskrosne hartowanie powoduje czrsto pęknięcie sworznia. Dla przykladu jak byl sworzeń Φ 50 L350 to otwór tuleii szlifowany na Φ 50.30scianka tuleii 6mm gniazdo pod tuleje 62.15 po wbiciu tuleii pozostawało okolo 0.06-0.08 mm wyluzowania, tulejka długość L 50. Materiał z którego wykonasz tuleje też będzie inaczej sie obkurczal w gniezdzie. A w mini koparkach mozna stosowac tez lozyska kompozytowe http://m.pl.gerollte-gleitlager.com/composite-bearings/ tam sworznie w granicach do 35 mm. Pamiętaj tez o podkladkach slizgowych między ramionami.

Awatar użytkownika

Adam Domański
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 251
Rejestracja: 04 lut 2008, 20:26
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Tulejki i sworznie do koparki

#6

Post napisał: Adam Domański » 15 kwie 2019, 18:58

Witam
Po sąsiedzku mam zakład który produkuje taki rzeczy masowo i tulejki robią z 16HG nawęglane lub 40H hartowane na wskroś a sworznie z 45-ki hartowane indukcyjnie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”