Tuleje POM-C czy brąz ?

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

Autor tematu
prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 15
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Tuleje POM-C czy brąz ?

#1

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 04 sty 2021, 21:18

Witam mam pytanie jakie tuleje będą lepsze z POM-C czy brązu ???
POM-C
Obrazek
Wymiary w środku 35 mm z zewnątrz 37.70mm i 38,23mm
Ścianka coś około 1.35-1.6mm.

Chodzi mi o to czy tuleje z POM C nie będą się rozklepywały od środka?
Tulejom z brązu to nie grozi i w dodatku są tańsze.
https://alleg#$$#ro.pl/oferta/tuleja-sl ... e=facebook
https://alleg###@o.pl/oferta/tuleja-sli ... e=facebook


Nie rozklepują się ale jak ich rozwiercić w środku?
Oraz czy tuleje z brązu nie będą powodować zaciera się wału?




Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#2

Post napisał: Adi123 » 04 sty 2021, 23:05

Wszystko zależy od obciążeń jakie przewidujesz- prawdę mówiąc wszystko z czasem się zużyje.
Te tuleje wymagają smarowania- nawet w opisie (i na zdjęciu) masz "kieszonki" na smar.
Brązem który powinien dobrze znosić kiepskie smarowanie, i nie uszkadzać za szybko wałków jest B101. Wydaje mi się, że można ten brąz spotkać w niektórych siłownikach pneumatycznych (chociaż pewien nie jestem), gdzie wytrzymuje całe życie danego siłownika.
Tak naprawdę, jak byś chciał mieć w naprawdę bezobsługową tuleję, to musiałbyś się zainteresować tulejami spiekanymi, nasączonymi olejem

Awatar użytkownika

Autor tematu
prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 15
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#3

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 05 sty 2021, 11:23

Znajdę gdzie takie dane dla tulejek z POM?

Permissible load
Dynamic: 80 N/mm 2
Static: 250 N/mm 2


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#4

Post napisał: Adi123 » 05 sty 2021, 18:28

Aż tak dużo tulejek z tworzywa nie używałem- i chyba poza Igusem nie widziałem by ktoś jasno określał obciążenie statyczne i dynamiczne dla elementów z tworzyw. Nawet często dla różnych tulei kompozytowych (metal+ tworzywo), np TUP ciężko jest znaleźć jednoznaczne dane. Często ograniczają się one do podania naprężeń dopuszczalnych materiału, co dojść prosto na naprężenia statyczne da się przeliczyć.

Awatar użytkownika

Autor tematu
prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 15
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#5

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 06 sty 2021, 00:49

https://alle$$$ro.pl/oferta/tuleja-slizgowa-pom-lozysko-tulejka-ex-35x39x30-9752914556?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

W tej tulejce powyżej nie ma kanałów dla oleju, olej będzie przepływać?

Ogólnie wolał bym z POMu tylko mam obawy czy się szybko nie rozklepią.


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#6

Post napisał: Adi123 » 06 sty 2021, 10:00

Musiał byś dokładnie sprawdzić w katalogu, wydaje mi się że ta tuleja konkretna wymaga przesmarowamia przy montażu, a potem powinna działać bez smarowania. Na ich stronie www widzę mają trochę więcej info https://www.bimex.info/
Duże przewidujesz obciążenia? Na dole linku z allegro widzę że podają w tabelce obciążenia statyczne i dynamiczne- trzeba by dopytać, ale wydaje mi się że to są naprężenia dopuszczalne na docisk powierzchniowy. Warunek na docisk sprowadza się do wzoru sigma =F/A, gdzie A to będzie średnica wewnętrzna tulei x jej długość. Oczywiście sigma musi wyjść mniejszą od naprężeń dopuszczalnych
[Edycja]
Po przekształceniu tego wzoru będziesz miał wtedy wartości dopuszczalnych sił dynamicznych i statycznych

Awatar użytkownika

Autor tematu
prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 15
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#7

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 06 sty 2021, 21:42

Całość będzie w oleju. Ruch posuwisto zwrotny.
Jakie obciążenia nie mam zielonego pojęcia nie jestem fizykiem.


Adi123
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 365
Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#8

Post napisał: Adi123 » 06 sty 2021, 22:13

Jeśli to ma pracować w oleju, bym odradzał jednak tuleje spiekane, nasączone olejem- (bo to jednak będzie jakieś mieszanie 2, być może różnych olejów). Kwestia zacierania wału przez ewentualne tuleje brązowe raczej schodzi na dalszy plan (przy pracy w oleju, btw- co to za olej?)
Niestety bez znajomości obciążeń (chociaż przybliżonych), jakie występują w układzie, to trochę wróżenie z fusów wychodzi...
ZNam kilka aplikacji, gdzie takie tuleje z tworzyw pracuję praktycznie zupełnie bezawaryjnie- nikt tam przez kilka lat nie musi zaglądać, ale są i takie, ze co pół roku- rok trzeba je wymienić. Wszystko zależy od tych obciążeń


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 13
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#9

Post napisał: szopenn » 06 sty 2021, 22:36

dla ciebie po zniszczeniu oryginalnej panewki pozostaje wyłącznie eksperyment z POM, no nie będzie to znowuż wielkie ryzyko bo to bardzo dobry materiał - nie poprę tego Ci kalkulacjami, ale osobiście z POM wytaczałem tuleje redukcyjne w sztycach i wszystko ok, cienkościenne mocno a ja ważę 100kg więc jeśli martwisz się czy się będzie "rozklepywać" - wątpię. Co do b101 to nie odważyłbym się zastosować, rurka alu, tej powłoki też nie za wiele bo rower, gdyby te rury były na chromie technicznym ze stali to ok, ale znowuż lepiej byłoby użyć ołowiowego w tych warunkach lub załóż jeśli masz możliwość to co było fabrycznie czyli tuleje PTFE.

Awatar użytkownika

Autor tematu
prosteiszkuteczneWynalazki
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 15
Posty: 707
Rejestracja: 05 cze 2019, 17:00

Re: Tuleje POM-C czy brąz ?

#10

Post napisał: prosteiszkuteczneWynalazki » 06 sty 2021, 23:03

W sztycy jest zaciśnięte i się nie rusza to nie ma jak się rozklepywać.
Nie mogę nigdzie w internecie znaleść analizy MES dla przedniego uginacza w rowerze tak to by było wiadomo jakie siły tam działają.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”