tue 40

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 10
Posty: 17
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#71

Post napisał: Czarnowidz » 11 cze 2020, 15:06

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Witam!
Tak jak obiecałem wrzuciłem zdjęcia wspornika śruby i wałka pociągowego. Na pierwszym zdjęciu długopisem wskazuję smarowniczkę doprowadzającą olej do łożyska wałka pociągowego.

Moje pytanie to jak smarować - widoczne na tych zdjęciach - łożysko śruby pociągowej (nad łożyskiem wałka pociągowego) i łożysko wałka włącznika obrotów (pod łożyskiem wałka pociągowego?




pitsky
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 219
Rejestracja: 06 maja 2005, 09:58
Lokalizacja: lublin

Re: tue 40

#72

Post napisał: pitsky » 11 cze 2020, 15:29

Wezwij serwis, sam tego nie ogarniesz :(


bear
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 327
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: tue 40

#73

Post napisał: bear » 11 cze 2020, 20:00

Czarnowidz pisze:Moje pytanie to jak smarować - widoczne na tych zdjęciach - łożysko śruby pociągowej (nad łożyskiem wałka pociągowego) i łożysko wałka włącznika obrotów (pod łożyskiem wałka pociągowego?

Wałek od włączania obrotów na pewno nie będzie miał smarowania. Wygląda na to że i śruba nie ma smarowania. To normalne w takich maszynach.


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 10
Posty: 17
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#74

Post napisał: Czarnowidz » 17 cze 2020, 19:48

pitsky pisze:
11 cze 2020, 15:29
Wezwij serwis, sam tego nie ogarniesz :(

:lol: :lol: :lol: Próbowałem ale w serwisie nikt nie podnosi słuchawki. Podobny problem miałem niedawno z serwisem telewizorów "Rubin". Normalnie dwie niepoważne firmy... :wink: :lol: :lol: :lol:
bear pisze:
11 cze 2020, 20:00
Wałek od włączania obrotów na pewno nie będzie miał smarowania. Wygląda na to że i śruba nie ma smarowania. To normalne w takich maszynach.


Hmmm, no cóż będę kombinował dalej. :roll:

Znalazłem kolejną nieścisłość z DTR-ką. W DTR napisane jest że by zdjąć pokrywę skrzynki posuwów wystarczy odkręcić 6 śrub imbusowych ją mocujących. Niestety nie da się tego tak zrobić gdyż przeszkadzać będzie dźwignia przekładni Nortona. Trzeba jeszcze odkręcić i zdjąć pokrywę przez którą leje się olej do skrzynki posówów (pokrywę zbiornika oleju) i wysunąć pokrywę do góry. Może komuś kto będzie rozbierał w przyszłości skrzynkę posówów w tej tokarce się przyda ta informacja. Pozdrawiam!


bear
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 327
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: tue 40

#75

Post napisał: bear » 17 cze 2020, 20:56

bear pisze:Wałek od włączania obrotów na pewno nie będzie miał smarowania. Wygląda na to że i śruba nie ma smarowania. To normalne w takich maszynach.

Muszę sam siebie poprawić. Śruba ułożyskowana jest łożyskiem w oprawie. Po zdjęciu tego broka po prawej stronie powinna być widoczne łożysko. Wałek prawdopodobnie zabezpieczony będzie jeszcze segrem.


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 10
Posty: 17
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#76

Post napisał: Czarnowidz » 19 cze 2020, 20:18

bear pisze:
17 cze 2020, 20:56
Śruba ułożyskowana jest łożyskiem w oprawie. Po zdjęciu tego broka po prawej stronie powinna być widoczne łożysko. Wałek prawdopodobnie zabezpieczony będzie jeszcze segrem.
O i to jest odpowiedź. Dziękuję bardzo! :D
Pozwól że dopytam o kilka szczegółów.
bear pisze:
17 cze 2020, 20:56
Śruba ułożyskowana jest łożyskiem w oprawie.
Czy to jest łożysko toczne czy ślizgowe?
bear pisze:
17 cze 2020, 20:56
Po zdjęciu tego broka po prawej stronie powinna być widoczne łożysko.
Oriętujesz się może jak się go zdejmuje? Jest wciskany? Wkręcany?
bear pisze:
17 cze 2020, 20:56
Wałek prawdopodobnie zabezpieczony będzie jeszcze segrem.
Masz na myśli wałek pociągowy czy wałek włącznika obrotów?

Za okazaną pomoc i cenne informacje bardzo dziękuję. :)


leszy
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 05 mar 2020, 11:02
Lokalizacja: Miechów
Kontakt:

Re: tue 40

#77

Post napisał: leszy » 01 lip 2020, 10:52

Hej, jest to mój pierwszy wpis więc wypada się przedstawić. Jestem amatorem hobbystą interesującym się różnymi sprawami z zakresu mechaniki, elektroniki i informatyki. Obecnie robię poważniejszy remont mojej tokarki TUE 40 więc sporo rzeczy jest rozebranych. Pomyślałem, że będę mógł nieco pomóc w tym wątku.
Czarnowidz pisze:
19 cze 2020, 20:18
Czy to jest łożysko toczne czy ślizgowe?
U mnie jest łożysko toczne oporowe.
Czarnowidz pisze:
19 cze 2020, 20:18
Oriętujesz się może jak się go zdejmuje? Jest wciskany? Wkręcany?
Łożysko jest dokręcone nakrętką.

Gdyby to miało jakoś pomóc to mogę wrzucić jakieś fotki.


Czarnowidz
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 10
Posty: 17
Rejestracja: 26 maja 2020, 10:27

Re: tue 40

#78

Post napisał: Czarnowidz » 05 lip 2020, 20:29

Dziękuję bardzo za cenne informacje i chęć pomocy Kolego Leszy. Punkcik oczywiście dodałem. :wink: Pozwól że dopytam jeszcze o kilka drobiazgów:
leszy pisze:
01 lip 2020, 10:52
Czarnowidz pisze:
19 cze 2020, 20:18
Czy to jest łożysko toczne czy ślizgowe?
U mnie jest łożysko toczne oporowe.

:shock: :shock: :shock: Śruba pociągowa w wsporniku jest podparta tocznym łożyskiem oporowy (wzdłóżnym)? Jeśli jest to jedyne tam łożysko to co przenosi siły poprzeczne pochodzące choćby od ciężaru samej śruby? Może to łożysko skośne (zdolne przenosić siły i poprzeczne i wzdłużne) lub jest tam jeszcze jedno łożysko poprzeczne?
leszy pisze:
01 lip 2020, 10:52
Czarnowidz pisze:
19 cze 2020, 20:18
Oriętujesz się może jak się go zdejmuje? Jest wciskany? Wkręcany?
Łożysko jest dokręcone nakrętką.


Dziękuję bardzo ale źle mnie zrozumiałeś. :oops: :)
Ja nie chcę tego rozbierać tylko zdjąć to co Kolega Bear nazywa "brokiem" (czyli ten metalowy "kapsel, kapturek, zaślepkę" - nie wiem jak to nazwać) by zyskać dostęp do tego łożyska by je nasmarować (nałożyć w nie smaru lub wlać oleju). Pytałem o to jak się zdejmuje tą zaślepkę ("brok")? :oops:

Za pomoc z góry gorąco dziękuję i pozdrawiam! :D

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”