Perske 4,8kW + falownik Encom

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających
Awatar użytkownika

Autor tematu
gaspar
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1714
Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
Lokalizacja: Stargard
Kontakt:

Perske 4,8kW + falownik Encom

#1

Post napisał: gaspar » 12 kwie 2013, 21:52

Mam problem ze startem wrzeciona perske.
Wrzeciono 165V, 17500 obr/min, 24A, 4,8 kW, 300hz

Posiadam chiński falownik wektorowy ENCOM Typ: EDS1000-4T0110G/0150P 11/15 kW. 25/33A.

Podłączyłem wrzeciono do falownika i falownik do sieci trójfazowej. Z sieci masę podałem na zacisk E. Samo wrzeciono uziemniłem do ziemi. Oczywiście silnik podpięty w trójkąt.

korzystając z manuala do falownika
ustawiłem w falowniku wszystkie podstawowe parametry (jeszcze bez szczegółowych ustawień ramp itp...) tj.

(strona 45)
1. F0.00 - 1 - ustawianie częstotliwości za pomocą panelu
2. F0.01 - Freq. digit setting (Lower limit Freq ~ upper limit freq. - 50hz
3. F0.02 - Run command - 1 (keypad)
4. F0.04 - Acce/dece mode selection (akceleracja i deakceleracja) - 0 (linear)
5. F0.08 - upper limit freq. (lower limit freq - 400hz) - ustawiłem na 300hz
6. F0.09 - lower limit freq. (0.00 - upper limit freq.) - ustawiłem na 10hz

(strona 59)
7. F8.00 - control mode - 1 (vector control)
8. F8.01 - motor rated voltage - 165V
9. F8.02 - motor rated current - 24A
10. F8.03 - motor rated frequency - 300hz
11. F8.04 - motor rated speed (1 - 9999r/min) - ustawiłem na maksa 9999 bo więcej nie można
12. F8.05 - motor pole - ustawiłem na 2 bieguny
13. F8.06 - motor rated power - 4,8 kW

Włączam wrzeciono i jest jak na filmiku poniżej. Po 1 sekundzie wyłącza się. Zgłasza błąd E001 (strona 114). Kombinowałem z akceleracją, różne ustawienia. Wrzeciono szybciej lub wolniej zakręcało ale zawsze po 1s falownik wyłączał.

Co o tym sądzicie? :)

[youtube][/youtube]
Załączniki
4_fm.jpg
4_fm.jpg (48.74 KiB) Przejrzano 1427 razy
fail.jpg
fail.jpg (30.21 KiB) Przejrzano 1326 razy


https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie

Tagi:


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#2

Post napisał: jacek-1210 » 12 kwie 2013, 22:45

Nie bardzo jarzę tabliczkę znamionową. Jest tam oznaczenie "trójkąt" 110/165 V 24A. Na ogół takie oznaczenia są dla "gwiazda/trójkąt". Nie wiem, czy dla trójkąta nie jest właściwe napięcie 110V a 165V to jest dla gwiazdy (?) Zauważ że prąd jest ten sam 24A, wydaje mi się że powinno być trójkąt/110V gwiazda/165V ale pewności nie mam. O ile zwykłe silniki załączamy na 400V w trójkącie żeby dawały większą moc, to w przypadku wrzeciona jest trochę inaczej, na wiekszym napięciu pracuje w gwieździe
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:

Awatar użytkownika

Autor tematu
gaspar
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1714
Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
Lokalizacja: Stargard
Kontakt:

#3

Post napisał: gaspar » 12 kwie 2013, 23:06

Próbowałem z ustawieniem prądu 110V i 200hz. Efekt ten sam :(
https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie

Awatar użytkownika

skrzat
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 887
Rejestracja: 02 maja 2007, 20:55
Lokalizacja: inąd

#4

Post napisał: skrzat » 13 kwie 2013, 00:55

a przy V/F kręci normalnie?
Choć nie jestem detektywem, zawsze znajdę budkę z piwem!


kond666
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 133
Rejestracja: 09 mar 2007, 12:27
Lokalizacja: częstochowa

#5

Post napisał: kond666 » 13 kwie 2013, 07:39

witam
Mam to samo wrzeciono.
Kiedyś we frezarce https://www.cnc.info.pl/topics60/frezar ... t11107.htm , obecnie w innej maszynie nie cnc.
Stary klamor z czasów kiedy nie było jeszcze falowników ale wg mnie bardzo fajna, pancerna konstrukcja. Moim rozwiązaniem na niestandardowe napięcie było przezwojenie silnika - kosztowało to 300zł i miałem spokój gdyż uprzednio zakupiony falonik lg 5,5kw miał za mały amperaż i również nie pozwalał poprawnie odpalić wrzeciona.

pozdrawiam
radek

Awatar użytkownika

wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#6

Post napisał: wood carver » 13 kwie 2013, 08:15

Str. 52- sprawdzanie parametrów przy których wystąpił błąd...
Str. 70- wykaz parametrów

przede wszystkim musisz znaleźć parametr zabezpieczenia "prądowego"/termicznego falownika lub silnika. Moim zdaniem wybija "bezpieczenik" zabezpieczenia falownika lub silnika Chociaz z reguły powinien być ustawiony nominalnie na maks.Bądź czas inicjacji zabezpieczenia.

stro.123 tabela 7.1- E001- overcurrent protecion during acceleration proces- "próg zabezpieczenia prądowego podczas rozpędzania silnika"...
Czyli musisz zmienić próg zabezpieczenia prądowego lub termicznego/czas zadziałania lub rampe przyspieszenia/ hamowania

parametr do ustawienia musisz poszukać sam.

Awatar użytkownika

Tomciowoj
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 662
Rejestracja: 14 kwie 2013, 21:35
Lokalizacja: Wielkopolska

#7

Post napisał: Tomciowoj » 14 kwie 2013, 22:22

Witam.
Spróbuj zmienić charakterystykę V/F w funkcji F0.15, aby przy częstotliwości przy której występuje błąd było niższe napięcie. Kiedyś przy zmianie z przetwornicy elektromagnetycznej na falowniki miałem podobny problem, jedynym wyjściem było nieznaczne obniżenie napięcia zasilania silnika.
Podczas próby uruchomienia sprawdź napięcie wyjściowe w funkcji C-03, lub miernikiem na zaciskach silnika (ostrożnie) czy falownik rzeczywiście je obniża. Ewentualnie można zaryzykować i w funkcji F9.12 wyłączyć nadzór nad przeciążeniem podczas przyspieszania i hamowania, ale nie polecam.
Co do tabliczki znamionowej jest ona jak najbardziej prawidłowa, uzwojenie jest obliczone na prąd 24A, w związku z tym, że mamy do czynienia z prądem przemiennym przy 300Hz induktancja (rezystancja przy danej częstotliwości) uzwojeń będzie mniejsza dlatego jest wyższe napięcie 165V, przy 200 Hz przy mniejszej induktancji aby nie przekroczyć prądu 24A należy zmniejszyć napięcie do 110V, stąd też spada moc wrzeciona.

Awatar użytkownika

Autor tematu
gaspar
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1714
Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
Lokalizacja: Stargard
Kontakt:

#8

Post napisał: gaspar » 15 kwie 2013, 20:13

Tomciowoj pisze:Spróbuj zmienić charakterystykę V/F w funkcji F0.15
Czuje, że już jesteśmy coraz bliżej. Dzięki za rady.
Czasami zakręci się dłużej (2s) zanim wywali błąd.

Parametry sprawdziłem i krzywą w F0.15 ustawiłem na 3.
FD06 (failure set frequency) - 50
FD07 (failure output frequency) - 3,17
FD08 - (failure current) - 36,3 (amper?! - o co tutaj chodzi)
FD09 - (failure output volt.) - 69
FD10 - (DC bus-bar voltage of previous failure) - 586

i parametr C-03 - 69.

Jakiś pomysł?
https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie

Awatar użytkownika

Tomciowoj
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 662
Rejestracja: 14 kwie 2013, 21:35
Lokalizacja: Wielkopolska

#9

Post napisał: Tomciowoj » 15 kwie 2013, 22:26

Z moich obliczeń wychodzi, że przy 50 Hz powinno być na zaciskach silnika około 27,5 V, a nie 69; przy 100 Hz odpowiednio 55 V. Proszę spróbować obniżyć napięcie na początek ze 165 na 90 V ( pozostawić częstotliwość bazową silnika na 300 Hz) i spróbować odpalić. Jeśli ruszy sprawdzić prąd i napięcie na silniku, piszę z telefonu i nie pamiętam które funkcje wyświetlają te dane C 0.ileś.
Można też spróbować ustawić napięcie 55 V, f bazową na 100 Hz i zobaczyć czy rusza.
Charakterystykę V/F można też ustawiać ręcznie, dla 50 Hz przy których występuje błąd dać niższe napięcie.

Awatar użytkownika

Autor tematu
gaspar
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1714
Rejestracja: 13 sty 2006, 16:41
Lokalizacja: Stargard
Kontakt:

#10

Post napisał: gaspar » 16 kwie 2013, 21:51

Tomciowoj pisze:Z moich obliczeń wychodzi, że przy 50 Hz powinno być na zaciskach silnika około 27,5 V, a nie 69
Próbowałem już chyba wszystkiego, dalej nie rusza na dłużej niż 2s. Zrobiłem tak jak napisałeś. Zmieniałem też charakterystykę V/F ręcznie. Ustawiałem dla 50hz napięcie 15V, też nie gada.

Jedyne czego nie robiłem, to F9.12 wyłączyć nadzór nad przeciążeniem podczas przyspieszania i hamowania. Traktuję to jako ostateczność.

Obawiam się, że to jakaś mała pierdoła, jeden parametr wszystko psuje...
https://www.instagram.com/cncworkshop.pl/
Obróbka CNC - frezowanie & toczenie

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”