Opory bramy

Dyskusje na temat przesuwu liniowego stosowanego w maszynach

Autor tematu
qrba
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 197
Rejestracja: 09 lut 2010, 15:11
Lokalizacja: krakow

Opory bramy

#1

Post napisał: qrba » 02 mar 2014, 12:07

pytanie 1
-jak siła jest potrzebna do przesunięcia bramy - oczywiscie w zależności od masy i wielkości uzytych prowadnic i wózków
pytanie 2
-czy po pierwszym montażu napełniacie wózki smarem - wychodząc z założenia, że fabrycznie jest to tylko srodek konserwujący

dzieki za odpowiedz



Tagi:


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#2

Post napisał: Dudi1203 » 02 mar 2014, 13:06

1. Mała. Przy poprawnym montazu 150kg brame przesuwałem malym palcem. Wzory na obliczenie sily sa w katalogach wozkow, generalnie okolo 3-5N na zagarniacze kazdego wozka + okolo 0,001-0,002 ciezaru (w N) bramy.
2. Tak


Autor tematu
qrba
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 197
Rejestracja: 09 lut 2010, 15:11
Lokalizacja: krakow

#3

Post napisał: qrba » 02 mar 2014, 13:16

dzieki za opdpwiedz
moja wazy ponad 400kg i musze ja przesywac pchając ręką - wiec chyba nie jest źle
co uzywasz do smarowania - "towotnica" czy centralne?


Malaxis
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 659
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

#4

Post napisał: Malaxis » 02 mar 2014, 13:39

Opór zależy też w dużym stopniu od naprężenia wstępnego wózków. Z tego co pamiętam
to kolega ma prowadnice w rozmiarze 35, jeśli wózki mają średnie naprężenie wstępne (przyjmuję 0.06c)
to każdy wózek jest tak jakby obciążony ciężarem 300kg co razy 4 daje Ci już znacznie
więcej niż masa bramy.
(Lub 600kg na wózek, nie mogę sobie przypomnieć czy brało się max obciążenia statycznego czy dynamicznego)

[ Dodano: 2014-03-02, 13:41 ]
Chyba że mi się to już w ogóle poplątało, jak będę miał chwilę czasu to sprawdzę jak jest dokładnie.
W każdym razie naprężeni w istotny sposób wpływa na opór ruchu.


Autor tematu
qrba
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 197
Rejestracja: 09 lut 2010, 15:11
Lokalizacja: krakow

#5

Post napisał: qrba » 02 mar 2014, 14:29

tak mam hgw35cc - jesli dobrze pamietam
ale naprezenie podstawowe zo
musze jakos pomierzyc siłe potrzebna do przesuniecia przed i po smarowaniu
z czystej ciekawości
brama troche wazy i trudno żeby reagowała napodmuch wiatru - a do tego uszczelnienia -w mojej wersjipodwojne - najwazniejsze ze na calej dlugosci opor jest rownomierny,
Jesli przesuwam brame pchajac nie na srodku - tylko z boku - ne zauwazylem żadnej roznicy


Malaxis
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 659
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

#6

Post napisał: Malaxis » 03 mar 2014, 23:09

Sprawdziłem, naprężenie wstępne liczy się od nośności dynamicznej.
W Twoim wypadku - 49520 x 0.02 x 4 = 3961N czyli praktycznie taki sam
nacisk na wózki daje masa bramy.


Autor tematu
qrba
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 197
Rejestracja: 09 lut 2010, 15:11
Lokalizacja: krakow

#7

Post napisał: qrba » 03 mar 2014, 23:24

teraz to mnie zaszokowałeś
a tak na prawde o co chodzi
nie za bardzo zrozumiałem
czyli - wracajac do mojego pytania - jaki jest wg ciebie teoretyczny opor bramy przy przesuwaniu?


Malaxis
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 659
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

#8

Post napisał: Malaxis » 03 mar 2014, 23:36

Pytałeś się jaka powinna być potrzebna siła do przesunięcia bramy w zależności od masy
i wielkości użytych prowadnic.

Chciałem dać do zrozumienia, że jest jeszcze inny istotny czynnik związany z oporem ruchu bramy czyli
naprężenie wstępne. Poprzez obliczenia z kolei chciałem pokazać, że naprężenie ma taki sam
lub nawet większy wpływ na opór przesuwu jak waga bramy.
Chyba za dużo dywaguje teoretycznie.

Szczerze mówiąc to nie wiem jaki powinny być opór ruchy, na pewno nieduży.

W każdym razie najlepiej będzie przeliczyć opór ruchu za pomocą wzorów zamieszczonych
w katalogu producenta prowadnic.


Autor tematu
qrba
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 197
Rejestracja: 09 lut 2010, 15:11
Lokalizacja: krakow

#9

Post napisał: qrba » 03 mar 2014, 23:48

spoko
dzieki za wyjasnienia - ale
- wydaje mi się że oprócz naprezenia wstepnego duze znaczenie maja uszczelki - czym więcej tym wiekszy opor
-jak na razie to pojawiły sie okreslenia - ze opor ma byc nieduzy - coby mozna przesunąć ręką - no dobrze ale reka ręce nierówna - Pudzianowskim nie jestem ale opor jst wyczowalny - i nie ukrywam nie mam zielonego pojecia jak wiarygodnie to policzyć
- jak wspomniałem - brama jeździ jednolicie na całej dlugości - nie ma zadnych przytarć czy nierównych oporów - wiec jest ok - nie miałem jednak do czynienia z tak cięzkim elementem -stad moje pytania


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#10

Post napisał: Dudi1203 » 03 mar 2014, 23:52

qrba, to co podal Malaxis musisz dodac do ciezaru bramy w rownaniu przeze mnie podanym (lub osobno przemnozyc przez wspolczynnik tarcia i dodac).

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Prowadnice - Technika Przesuwu Liniowego”