Detekcja materiału między kolejnymi przebiciami, jak?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 28
- Rejestracja: 27 cze 2015, 20:55
- Lokalizacja: ZG
Detekcja materiału między kolejnymi przebiciami, jak?
Witam,
ostatnią rzeczą jaka mi została to montaż palnika z jakimś systemem antykolizyjnym i rozważam kilka opcji ze względu na detekcję materiału.
Dokładnie chodzi o detekcję pomiędzy kolejnymi przebiciami.
Który sposób jest najlepszy? Podczas palenia palnikiem będzie sterować THC SD, czyli Mach3 zgubi się we współrzędnych.
Rozważam takie opcje:
- głowica palnika pływająca (prowadnice, sprężyny i mikro styk),
- pręcik, lub coś innego usytuowane niżej od dyszy palnika połączone z mikro stykiem,
- po każdym paleniu zerowanie osi Z (trwało by to wieki),
- wykorzystanie dotyku dyszy do blachy, jako zwarcie (coś w stylu omomierza, tylko jak do tego się ma napięcie między dyszą, a blachą podczas palenia).
Jak sobie z tym radzicie?
ostatnią rzeczą jaka mi została to montaż palnika z jakimś systemem antykolizyjnym i rozważam kilka opcji ze względu na detekcję materiału.
Dokładnie chodzi o detekcję pomiędzy kolejnymi przebiciami.
Który sposób jest najlepszy? Podczas palenia palnikiem będzie sterować THC SD, czyli Mach3 zgubi się we współrzędnych.
Rozważam takie opcje:
- głowica palnika pływająca (prowadnice, sprężyny i mikro styk),
- pręcik, lub coś innego usytuowane niżej od dyszy palnika połączone z mikro stykiem,
- po każdym paleniu zerowanie osi Z (trwało by to wieki),
- wykorzystanie dotyku dyszy do blachy, jako zwarcie (coś w stylu omomierza, tylko jak do tego się ma napięcie między dyszą, a blachą podczas palenia).
Jak sobie z tym radzicie?
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1454
- Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
- Lokalizacja: Świecie
1. Głowica pływająca - zastosowałem w swoim GALERNIKU3015P.
Działa poprawnie, wyłącznik służy mi jako pomocniczy limit dla "Z",
jeśli palnik zanurkuje w blachę. Niestety masa głowicy może powodować
uginanie cienkich blach i fałszowanie pomiaru.
(program uwzględnia histerezę na wyłącznikach, co trochę pomaga)
2. Pręcik może mieć krótkie życie po spotkaniu z wypalonym,
przekrzywionym, metalowym "maleństwem".
Gdzieś widziałem taki czujnik wysuwany automatycznie,
ale to już trochę zabawy z budową.
3. Zerowanie nic nie da, gdy blacha jest pofałdowana.
Palnik za każdym razem musi "znaleźć" blachę
i odpowiednio się ustawić.
4. Metody zwarciowe/oporowe mogą być niepewne
w przypadku brudnych, zardzewiałych blach.
A zdarzało się nam ciąć i blachy malowane,
choć to cokolwiek niezdrowe.
Jeśli będę budował następne plazmy,
to będzie to wariant 1 lub 2-automat.
Działa poprawnie, wyłącznik służy mi jako pomocniczy limit dla "Z",
jeśli palnik zanurkuje w blachę. Niestety masa głowicy może powodować
uginanie cienkich blach i fałszowanie pomiaru.
(program uwzględnia histerezę na wyłącznikach, co trochę pomaga)
2. Pręcik może mieć krótkie życie po spotkaniu z wypalonym,
przekrzywionym, metalowym "maleństwem".
Gdzieś widziałem taki czujnik wysuwany automatycznie,
ale to już trochę zabawy z budową.
3. Zerowanie nic nie da, gdy blacha jest pofałdowana.
Palnik za każdym razem musi "znaleźć" blachę
i odpowiednio się ustawić.
4. Metody zwarciowe/oporowe mogą być niepewne
w przypadku brudnych, zardzewiałych blach.
A zdarzało się nam ciąć i blachy malowane,
choć to cokolwiek niezdrowe.
Jeśli będę budował następne plazmy,
to będzie to wariant 1 lub 2-automat.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 394
- Rejestracja: 27 cze 2015, 16:36
- Lokalizacja: kłodzko
Witam,
Ja mam pływającą głowicę. Detekcja na Home Z, a kolizja na Probe. Detekcję przerobiłem na wszystkie sposoby- stykówka, nie zawsze zaskoczy... nawet na czystym materiale, wykrycie łuku- jak odpali z wysoka na cienkiej blasze- "oko cyklopa", pływająca głowica- najpewniejsza ale wgniata blachę- można zmniejszyć ciężar palnika sprężyną.
G-kod do tej kombinacji z Home Z.
G90.1
G0 Z30
G0 X201.252 Y24.985
G28.1 Z5
G92 Z0
G0 Z1.5
M3
G4 P0.5
G0 Z1
G1 F600
G1 X201.252 Y28.135
M5
G0 Z30
Z THC Compact SD- racja... Mach wariuje. Jak pofalowana blacha- wali przebicia z wysokości jaka mu się podoba. Wiem bo... walczę z tym problemem od dwóch lat. Compact THC SD "prokopcia" jest super ale bez samodzielnej Z-ki. Mach ma przydatne funkcje- THC nie powinno ich odcinać.
Ja mam pływającą głowicę. Detekcja na Home Z, a kolizja na Probe. Detekcję przerobiłem na wszystkie sposoby- stykówka, nie zawsze zaskoczy... nawet na czystym materiale, wykrycie łuku- jak odpali z wysoka na cienkiej blasze- "oko cyklopa", pływająca głowica- najpewniejsza ale wgniata blachę- można zmniejszyć ciężar palnika sprężyną.
G-kod do tej kombinacji z Home Z.
G90.1
G0 Z30
G0 X201.252 Y24.985
G28.1 Z5
G92 Z0
G0 Z1.5
M3
G4 P0.5
G0 Z1
G1 F600
G1 X201.252 Y28.135
M5
G0 Z30
Z THC Compact SD- racja... Mach wariuje. Jak pofalowana blacha- wali przebicia z wysokości jaka mu się podoba. Wiem bo... walczę z tym problemem od dwóch lat. Compact THC SD "prokopcia" jest super ale bez samodzielnej Z-ki. Mach ma przydatne funkcje- THC nie powinno ich odcinać.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 28
- Rejestracja: 27 cze 2015, 20:55
- Lokalizacja: ZG
@karpik74
Trochę chyba przekombinowałeś z osią Z. Ja dopiero zaczynam, ale wydaje mi się, że kolizję lepiej dać do krańcówek limit, a detekcję na probe (nie mieszasz sobie home). Mi został ostatni etap budowy, czyli montaż palnika. Kolizję zrobię na magnesach z krańcówką. Detekcję na pływającym palniku.
Powiedzcie mi jeszcze jedno, jak zrozumieć sygnały z plazmy i po co one są ?(jeszcze ich nie sprawdzałem w maszynie, na razie przeglądam tylko serwisówkę) TD Cutmaster 40mm:
- Active low to enable OK_TO_MOVE (CNC) - to jest to samo co ARC ok? i zezwala na odpalenie palnika?
- Active low = START is active -Torch switch, CNC - logiczny niski odpala palnik?
Mam też sygnały OK_TO_MOVE i START (remote pedant) - dostęp do tych istnieje, bo złącze jest wolne, więc wykorzystam te.
Trochę chyba przekombinowałeś z osią Z. Ja dopiero zaczynam, ale wydaje mi się, że kolizję lepiej dać do krańcówek limit, a detekcję na probe (nie mieszasz sobie home). Mi został ostatni etap budowy, czyli montaż palnika. Kolizję zrobię na magnesach z krańcówką. Detekcję na pływającym palniku.
Powiedzcie mi jeszcze jedno, jak zrozumieć sygnały z plazmy i po co one są ?(jeszcze ich nie sprawdzałem w maszynie, na razie przeglądam tylko serwisówkę) TD Cutmaster 40mm:
- Active low to enable OK_TO_MOVE (CNC) - to jest to samo co ARC ok? i zezwala na odpalenie palnika?
- Active low = START is active -Torch switch, CNC - logiczny niski odpala palnik?
Mam też sygnały OK_TO_MOVE i START (remote pedant) - dostęp do tych istnieje, bo złącze jest wolne, więc wykorzystam te.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 394
- Rejestracja: 27 cze 2015, 16:36
- Lokalizacja: kłodzko
arczi... tak naprawdę to znam się na tym jak wilk na gwiazdach
Wspomniany czujnik kolizyjny na Probe jeździ u mnie z Z-ką tak jak Home Z do detekcji. Jeżeli palnik ciśnie w materiał to się cofa i załącza kolizyjny PROBE. Wydaje mi się, że jak zrobisz to na LIMICIE (umieszczony na korpusie Z-ki) to palnik będzie cisnął do LIMITU aż go złamie... tak mi się wydaje?

Wspomniany czujnik kolizyjny na Probe jeździ u mnie z Z-ką tak jak Home Z do detekcji. Jeżeli palnik ciśnie w materiał to się cofa i załącza kolizyjny PROBE. Wydaje mi się, że jak zrobisz to na LIMICIE (umieszczony na korpusie Z-ki) to palnik będzie cisnął do LIMITU aż go złamie... tak mi się wydaje?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 28
- Rejestracja: 27 cze 2015, 20:55
- Lokalizacja: ZG
Krapik74 coś się chyba nie zrozumieliśmy 
Kolizja na limicie spowoduje, że jak palnik oderwie się z zawieszenia (z magnesów) to włączy się limit i maszyna się zatrzyma.
Detekcja będzie na probe, jeśli palnik dotknie do blachy i zwolni mikrostyk to będzie sygnał, że trzeba wrócić do góry te kilka milimetrów i można zacząć palić.

Kolizja na limicie spowoduje, że jak palnik oderwie się z zawieszenia (z magnesów) to włączy się limit i maszyna się zatrzyma.
Detekcja będzie na probe, jeśli palnik dotknie do blachy i zwolni mikrostyk to będzie sygnał, że trzeba wrócić do góry te kilka milimetrów i można zacząć palić.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 340
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 10:34
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Witam,
Może ja się podepnę pod temat:
Mianowicie używam Mach 3 i Sheetcam i teraz moje pytanie - domontowałem czujnik pod palnikiem (po zetknięciu z materiałem daje sygnał PROBE) i działa z tym że który w Sheetcam postprocesor wybrać? Jest kilka dostępnych i np na Mach 3 with THC and G31 i działa z tym że pomiar wykonuje tylko jeden raz przed pierwszym waleniem a potem już z wartości przyjmuje stałą wysokość... Gdzie i co zmienić żeby pomiar był za każdym razem (nie mam zamontowanego THC ale tylko z taką opcją widzę postprocesor w SheetCam dlatego na nim próbowałem).
Proszę o poradę
Może ja się podepnę pod temat:
Mianowicie używam Mach 3 i Sheetcam i teraz moje pytanie - domontowałem czujnik pod palnikiem (po zetknięciu z materiałem daje sygnał PROBE) i działa z tym że który w Sheetcam postprocesor wybrać? Jest kilka dostępnych i np na Mach 3 with THC and G31 i działa z tym że pomiar wykonuje tylko jeden raz przed pierwszym waleniem a potem już z wartości przyjmuje stałą wysokość... Gdzie i co zmienić żeby pomiar był za każdym razem (nie mam zamontowanego THC ale tylko z taką opcją widzę postprocesor w SheetCam dlatego na nim próbowałem).
Proszę o poradę