Co to za tokarka zagadka dla konesera!

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
wiesmak
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 18
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:48
Lokalizacja: brusnik

Co to za tokarka zagadka dla konesera!

#1

Post napisał: wiesmak » 23 wrz 2009, 23:30

Witam kolegów! Z przepastnej piwnicy wydobyłem antyczną tokarkę o której nic nie wiem oprócz tego, że przeleżała tam ponad 30 lat. Odczyściłem z leciwego konserwującego kurzu i rdzy i przedstawiam na zdjęciach. Brak silnika. Nie wiem jakie powinien mieć obroty może ktoś pomoże. Również może ktoś rozpozna typ bo chciałbym się dowiedzieć coś więcej o tej maszynie. proszę na forum lub GG 7777916 lub [email protected]
W pięknej starej walizce mam 3 uchwyty do gwintowania, podtrzymkę i parę innych szpejów. mogę również zamieścić zdjęcia.
Myślę, że w dobie -jak czytam- maszyn ze sterowaniem elektronicznym bądź chińskiej podróbki technicznej warto powrócić do korzeni - ponieważ zawsze to starsza tokarka robi nowszą. Może ta zrobiła również Twoją?
Zapraszam do wypowiedzi.

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

Obrazek

Obrazek Obrazek

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2009, 10:24 przez wiesmak, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:


mrozanski
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 807
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:05
Lokalizacja: wlkp.

#2

Post napisał: mrozanski » 24 wrz 2009, 09:42

moim zdaniem nie jest to nic fabrycznego. bycmoze jakas praca dyplomowa? ciezko powiedziec. a jesli chodzi o silnik to wszystko zlezy od tego co chcesz toczyc i jakie kola na przekladni zastosujesz(dorobionej bo te kola co masz to za malo). przewaznie w tokarkach sa silniki 1400obr/min


Mariusz-frezer
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 7
Rejestracja: 23 wrz 2009, 09:22
Lokalizacja: oblęgorek

#3

Post napisał: Mariusz-frezer » 24 wrz 2009, 10:32

Wykonałeś misterną pracę przy czyszczeniu - gratulacje, co do typu maszyny to nie wiem,ale obroty to pokombinuj żeby były od-200 do 600 i używaj tylko noży SW. Powodzenia.


Autor tematu
wiesmak
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 18
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:48
Lokalizacja: brusnik

#4

Post napisał: wiesmak » 24 wrz 2009, 11:08

Na trzecim i czwartym zdjęciu jest przesuwne podwójne koło zębate, które po zwolnieniu sprzęgiełka łączącego napęd z paska i zębatkę redukuje obroty na głowicę. Napęd jest przekazywany nie bezpośrednio z paska tylko przez te koła. Do czego to ma być wykorzystywane? Są to elementy mało zużyte.
Koła przy przekładni przekazują obroty na śrubę pociągową - jest tam nawrotnik P L i to działa /są dodatkowe koła/ . Zębatki cienkie, materiał żółty /jakiś stop ?/.
Ciekawy jest układ załączający - sprzęgło.
Spróbuję na początek silnik 380V 1.1 kW, 1080obr.
Dziękuję za opinie.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#5

Post napisał: Andrzej 40 » 19 paź 2009, 03:50

Przekładnia (te podwójne koła zębate) na oko 1:4 ( 2x1:2. policz zęby) sądząc z wyposażenia służyła do redukcji obrotów przy gwintowaniu (i nie tylko).
Tokarka pięknie odnowiona! Gratulacje.
Pozdrawiam
Andrzej


galon
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 328
Rejestracja: 06 kwie 2007, 17:17
Lokalizacja: kieleckie

#6

Post napisał: galon » 19 paź 2009, 17:12

witam jest to fabryczna maszyna mam taką tylko chyba starszą bo ma napęd na pasy transmisyjne bardzo fajna maszynka obrobisz stal bez problemu robiłem gwinty nożem nawet M50--a w mojej jest wyjmowany mostek poszukam tabliczki tylko że jest strasznie zawalona i nie wiem czy się do niej dokopię do napędu mam silnik 1,2kw 1430obr
ale przez 4 stopniową skrzynię biegów chyba od opla ale nie wiem bo w moje ręce trafiła z taką przekładnią.
Gratuluję renowacji klasa i podziwiam cierpliwość


Autor tematu
wiesmak
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 18
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:48
Lokalizacja: brusnik

#7

Post napisał: wiesmak » 19 paź 2009, 23:47

witam ponownie, dorobiłem stolik, regulację naprężenia paska od sprzęgiełka, napęd z silnika na sprzęgło, spasowałem silnik i mała klapa! silnik okazał się być na 1800 obr a to stanowczo za dużo, muszę dorobić nowe koła pasowe i poszukać wolniejszego silnika. Naprawdę pomocna jest książka Dudika Poradnik Tokarza. Z tym odnawianiem trochę było ale co za satysfakcja... musi być sprzęt i talent, bez tego ani rusz. Zdjęcia z postępujących prac zamieszczę już wkrótce. Noże ze dwa już kupione a nie ma na czym robić :( Dziękuję za zainteresowanie i czekam na wypowiedzi.


galon
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 328
Rejestracja: 06 kwie 2007, 17:17
Lokalizacja: kieleckie

#8

Post napisał: galon » 25 paź 2009, 15:18

witam popatrz dobrze na wrzecionie gdzieś w kole pasowym lub zębatym powinna być zapadka trzeba ją pociągnąć i obrucić o 180 stopni co powinno skutkować rozłączeniem przeniesienia napędu z kół pasowych na wrzeciono wtedy przekładasz dźwignię od tego wałka z zębatkami równoległego do wrzeciona i masz przełożenie 1do5 powodzenia a i jeszcze jedno te1800 to nie tak strasznie wiele tylko problem z panewkami na wrzecionie ja przy takich obrotach zakładałem aparaty od kroplówek medycznych i było ok

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”