L297 - L298 grzanie
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 391
- Rejestracja: 31 paź 2004, 13:34
- Lokalizacja: Bytom
- Kontakt:
L297 - L298 grzanie
Witam.
Problem mam następujący.
Podłączyłem wg. aplikacji producenta układy L297 i L298 steruje je za pomocą ATMega128. Podaje na wejście L297 poszczegulne stany sterujące a na wyjściach uzyskuje odpowiednie przebiegi.
Jednak, silnik podłączony do L298 nie obraca się tylko stoi w miejścu ale płynie przez niego prąd oraz scalak L298 niesamowicie się grzeje. Odłączyłem cały obwód wyjściowy z diodami włącznie i nadal L298 po załączeniu zasilania 33V grzeje się strasznie, płynie przez niego około 2 A. Dopiero gdy odłączyłem od obwodu wszystkie wyjścia, również rezystory 0R68 wtedy przestał płnąć prąd i przestał się grzać układ.
Podpowiedzcie co może być źle i co sprawdzić ? naprawdę nie wiem gdzie szukać dziury.
Aha, na Vref L297 mam zakres regulacji od 0 do 0,9 V. Jednak ustawienie tej wartości nie ma wpływu na grzasnie się L298.
Problem mam następujący.
Podłączyłem wg. aplikacji producenta układy L297 i L298 steruje je za pomocą ATMega128. Podaje na wejście L297 poszczegulne stany sterujące a na wyjściach uzyskuje odpowiednie przebiegi.
Jednak, silnik podłączony do L298 nie obraca się tylko stoi w miejścu ale płynie przez niego prąd oraz scalak L298 niesamowicie się grzeje. Odłączyłem cały obwód wyjściowy z diodami włącznie i nadal L298 po załączeniu zasilania 33V grzeje się strasznie, płynie przez niego około 2 A. Dopiero gdy odłączyłem od obwodu wszystkie wyjścia, również rezystory 0R68 wtedy przestał płnąć prąd i przestał się grzać układ.
Podpowiedzcie co może być źle i co sprawdzić ? naprawdę nie wiem gdzie szukać dziury.
Aha, na Vref L297 mam zakres regulacji od 0 do 0,9 V. Jednak ustawienie tej wartości nie ma wpływu na grzasnie się L298.
Tagi:
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 391
- Rejestracja: 31 paź 2004, 13:34
- Lokalizacja: Bytom
- Kontakt:
Wszystkie przebiegi są OK, silnik ma 4 druty i raczej się ich nie da źle podłączyć. obwody są 2. Problem polega na tym, że nawet po odłączeniu silnika, scalak nadal się grzeje, gdyż prąd płynie w obwodzie rezystoów. Ciągle nie mam pojęcia dlaczego.Skoro wszystkie przebiegi są OK prąd płynie a silniki się nie kręcą to stawiam na źle podłączone silniki lub uszkodzone, zwarte. Osobiście stawiałbym na pierwszą opcję.
-
- Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 44
- Rejestracja: 16 wrz 2004, 21:55
- Lokalizacja: Pszczyna
może zrób tak podłącz rezystory i podaj sygnał L na oba wejścia EN , jeżeli nadal będzie płynął prąd to masz uszkodzony L298
zobacz dokumentacje :
http://elenota.iele.polsl.gliwice.pl/pd ... s/1773.pdf
zobacz dokumentacje :
http://elenota.iele.polsl.gliwice.pl/pd ... s/1773.pdf
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
najlepiej byłoby sprawdzić silnik na działającym sterowniku...
a sterownik z działającym silnikiem
jeśli TO nie jest możliwe... to można silnik sprawdzić statycznie
tj. sprawdzić każdą z cewek osobno przy prądzie znamionowym... sprawdzić moment za pomocą jakiejś dźwigni - czy mocno trzyma.. to już jakiś test
przełączając po koleji do zasilnia 1 i 2 cewkę można wymusić krok
a sterownik.. cóż - warto się zastanowić jak działa
nota aplikacyjna do przeglądnięcia
oto typowe połączenie l297 z l298


a sterownik z działającym silnikiem

jeśli TO nie jest możliwe... to można silnik sprawdzić statycznie
tj. sprawdzić każdą z cewek osobno przy prądzie znamionowym... sprawdzić moment za pomocą jakiejś dźwigni - czy mocno trzyma.. to już jakiś test
przełączając po koleji do zasilnia 1 i 2 cewkę można wymusić krok
a sterownik.. cóż - warto się zastanowić jak działa
nota aplikacyjna do przeglądnięcia
oto typowe połączenie l297 z l298

prąd w obwodzie rezystorów nie powinien płynąć przy braku obciążenia... zwłaszcza po odłączeniu wysokiego zasilaniamag32 pisze:Wszystkie przebiegi są OK, silnik ma 4 druty i raczej się ich nie da źle podłączyć. obwody są 2. Problem polega na tym, że nawet po odłączeniu silnika, scalak nadal się grzeje, gdyż prąd płynie w obwodzie rezystoów. Ciągle nie mam pojęcia dlaczego.

SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 391
- Rejestracja: 31 paź 2004, 13:34
- Lokalizacja: Bytom
- Kontakt:
działa, sprawdziłem, trzyma i to dosyć pożądnie.najlepiej byłoby sprawdzić silnik na działającym sterowniku...
a sterownik z działającym silnikiem Wink
jeśli TO nie jest możliwe... to można silnik sprawdzić statycznie
tj. sprawdzić każdą z cewek osobno przy prądzie znamionowym... sprawdzić moment za pomocą jakiejś dźwigni - czy mocno trzyma.. to już jakiś test
przełączając po koleji do zasilnia 1 i 2 cewkę można wymusić krok
dokładnie tak jest zmontowane, czyli wg. tej noty.a sterownik.. cóż - warto się zastanowić jak działa
nota aplikacyjna do przeglądnięcia
oto typowe połączenie l297 z l298
no i nie płynie, L298 grzeje się tylko po załączeniu 33V, ale również gdy nie ma silnika i diód w obwodzie, czyli wyjścia wiszą w powietrzu A-D & Inch.prąd w obwodzie rezystorów nie powinien płynąć przy braku obciążenia... zwłaszcza po odłączeniu wysokiego zasilania
Tak właśnie robię, 33V załącza się dopiero po ustabilizowaniu się pracy całości, co sprawdza procek po uruchomieniu i załącza PK.Dobrym zabezpieczeniem układu L298 jest odpowiednia kolejność załączenia
zasilania.
Najpierw winno załączyć się zasilanie obwodów logiki L297/298 a dopiero potem
obwodu silnika.
Zaraz to sprawdzę.może zrób tak podłącz rezystory i podaj sygnał L na oba wejścia EN , jeżeli nadal będzie płynął prąd to masz uszkodzony L298
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 391
- Rejestracja: 31 paź 2004, 13:34
- Lokalizacja: Bytom
- Kontakt:
Więc, podsumowując.
Podłączyłem wejścia L298 ABCD Inh1 Inh2 pod Mase, Silnik wraz z Diodami jest całkowicie odpięty od Wyjść tegoż układu, po podaniu na układ 33V - około bo to niestabilizowane, Prąd nadal płynie między Zasilaniem a rezystorami czyli od 4 nogi do 1 i 15.
Można zatem wnioskować, że układ L298 jest uszkodzony.
Zatem, moje pytanie, co mogło spowodować uszkodzenie ?
Jak następnym razem się przed nim zabezpieczyć ?
W jaki sposób i w jakiej kolejności uruchamiać poszczegulne układy aby nie doszło do przypadkowego uszkodzenia ?
Podłączyłem wejścia L298 ABCD Inh1 Inh2 pod Mase, Silnik wraz z Diodami jest całkowicie odpięty od Wyjść tegoż układu, po podaniu na układ 33V - około bo to niestabilizowane, Prąd nadal płynie między Zasilaniem a rezystorami czyli od 4 nogi do 1 i 15.
Można zatem wnioskować, że układ L298 jest uszkodzony.
Zatem, moje pytanie, co mogło spowodować uszkodzenie ?
Jak następnym razem się przed nim zabezpieczyć ?
W jaki sposób i w jakiej kolejności uruchamiać poszczegulne układy aby nie doszło do przypadkowego uszkodzenia ?
Mierz co mierzalne,
a niemierzalne uczyń także mierzalnym"
(Galileo Galilei)
a niemierzalne uczyń także mierzalnym"
(Galileo Galilei)