L297 - L298 grzanie

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
mag32
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 391
Rejestracja: 31 paź 2004, 13:34
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

L297 - L298 grzanie

#1

Post napisał: mag32 » 22 lis 2005, 09:16

Witam.
Problem mam następujący.
Podłączyłem wg. aplikacji producenta układy L297 i L298 steruje je za pomocą ATMega128. Podaje na wejście L297 poszczegulne stany sterujące a na wyjściach uzyskuje odpowiednie przebiegi.
Jednak, silnik podłączony do L298 nie obraca się tylko stoi w miejścu ale płynie przez niego prąd oraz scalak L298 niesamowicie się grzeje. Odłączyłem cały obwód wyjściowy z diodami włącznie i nadal L298 po załączeniu zasilania 33V grzeje się strasznie, płynie przez niego około 2 A. Dopiero gdy odłączyłem od obwodu wszystkie wyjścia, również rezystory 0R68 wtedy przestał płnąć prąd i przestał się grzać układ.

Podpowiedzcie co może być źle i co sprawdzić ? naprawdę nie wiem gdzie szukać dziury.

Aha, na Vref L297 mam zakres regulacji od 0 do 0,9 V. Jednak ustawienie tej wartości nie ma wpływu na grzasnie się L298.



Tagi:

Awatar użytkownika

mumin
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 577
Rejestracja: 01 gru 2004, 14:44
Lokalizacja: śląsk

#2

Post napisał: mumin » 22 lis 2005, 14:58

Skoro wszystkie przebiegi są OK prąd płynie a silniki się nie kręcą to stawiam na źle podłączone silniki lub uszkodzone, zwarte. Osobiście stawiałbym na pierwszą opcję.


Autor tematu
mag32
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 391
Rejestracja: 31 paź 2004, 13:34
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

#3

Post napisał: mag32 » 22 lis 2005, 20:31

Skoro wszystkie przebiegi są OK prąd płynie a silniki się nie kręcą to stawiam na źle podłączone silniki lub uszkodzone, zwarte. Osobiście stawiałbym na pierwszą opcję.
Wszystkie przebiegi są OK, silnik ma 4 druty i raczej się ich nie da źle podłączyć. obwody są 2. Problem polega na tym, że nawet po odłączeniu silnika, scalak nadal się grzeje, gdyż prąd płynie w obwodzie rezystoów. Ciągle nie mam pojęcia dlaczego.


bogdan_p
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 44
Rejestracja: 16 wrz 2004, 21:55
Lokalizacja: Pszczyna

#4

Post napisał: bogdan_p » 22 lis 2005, 23:19

może zrób tak podłącz rezystory i podaj sygnał L na oba wejścia EN , jeżeli nadal będzie płynął prąd to masz uszkodzony L298
zobacz dokumentacje :
http://elenota.iele.polsl.gliwice.pl/pd ... s/1773.pdf

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#5

Post napisał: markcomp77 » 22 lis 2005, 23:34

najlepiej byłoby sprawdzić silnik na działającym sterowniku...
a sterownik z działającym silnikiem ;)

jeśli TO nie jest możliwe... to można silnik sprawdzić statycznie
tj. sprawdzić każdą z cewek osobno przy prądzie znamionowym... sprawdzić moment za pomocą jakiejś dźwigni - czy mocno trzyma.. to już jakiś test
przełączając po koleji do zasilnia 1 i 2 cewkę można wymusić krok

a sterownik.. cóż - warto się zastanowić jak działa
nota aplikacyjna do przeglądnięcia

oto typowe połączenie l297 z l298
Obrazek
mag32 pisze:Wszystkie przebiegi są OK, silnik ma 4 druty i raczej się ich nie da źle podłączyć. obwody są 2. Problem polega na tym, że nawet po odłączeniu silnika, scalak nadal się grzeje, gdyż prąd płynie w obwodzie rezystoów. Ciągle nie mam pojęcia dlaczego.
prąd w obwodzie rezystorów nie powinien płynąć przy braku obciążenia... zwłaszcza po odłączeniu wysokiego zasilania ;)
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Awatar użytkownika

Ski Man
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 23
Rejestracja: 01 gru 2004, 22:35
Lokalizacja: Małopolska

L298+297

#6

Post napisał: Ski Man » 22 lis 2005, 23:56

Może diody są uszkodzone (zwarte) lub odwrotnie wlutowane.


senior
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 181
Rejestracja: 14 wrz 2004, 22:55
Lokalizacja: Poznan

#7

Post napisał: senior » 23 lis 2005, 00:02

Dobrym zabezpieczeniem układu L298 jest odpowiednia kolejność załączenia
zasilania.
Najpierw winno załączyć się zasilanie obwodów logiki L297/298 a dopiero potem
obwodu silnika.

Pozdrawiam.
Senior.


Autor tematu
mag32
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 391
Rejestracja: 31 paź 2004, 13:34
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

#8

Post napisał: mag32 » 23 lis 2005, 08:12

najlepiej byłoby sprawdzić silnik na działającym sterowniku...
a sterownik z działającym silnikiem Wink

jeśli TO nie jest możliwe... to można silnik sprawdzić statycznie
tj. sprawdzić każdą z cewek osobno przy prądzie znamionowym... sprawdzić moment za pomocą jakiejś dźwigni - czy mocno trzyma.. to już jakiś test
przełączając po koleji do zasilnia 1 i 2 cewkę można wymusić krok
działa, sprawdziłem, trzyma i to dosyć pożądnie.
a sterownik.. cóż - warto się zastanowić jak działa
nota aplikacyjna do przeglądnięcia

oto typowe połączenie l297 z l298
dokładnie tak jest zmontowane, czyli wg. tej noty.
prąd w obwodzie rezystorów nie powinien płynąć przy braku obciążenia... zwłaszcza po odłączeniu wysokiego zasilania
no i nie płynie, L298 grzeje się tylko po załączeniu 33V, ale również gdy nie ma silnika i diód w obwodzie, czyli wyjścia wiszą w powietrzu A-D & Inch.
Dobrym zabezpieczeniem układu L298 jest odpowiednia kolejność załączenia
zasilania.
Najpierw winno załączyć się zasilanie obwodów logiki L297/298 a dopiero potem
obwodu silnika.
Tak właśnie robię, 33V załącza się dopiero po ustabilizowaniu się pracy całości, co sprawdza procek po uruchomieniu i załącza PK.
może zrób tak podłącz rezystory i podaj sygnał L na oba wejścia EN , jeżeli nadal będzie płynął prąd to masz uszkodzony L298
Zaraz to sprawdzę.

Awatar użytkownika

mumin
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 577
Rejestracja: 01 gru 2004, 14:44
Lokalizacja: śląsk

#9

Post napisał: mumin » 23 lis 2005, 08:23

Jeżeli prąd płynie przy odpiętym silniku to - sprawdz diody d1-d4 (poprawność podłączenia, czy nie mają zwarcia) jeżeli są dobre to masz walnięty układ niestety.
Silnik cztero przewodowy można podłączyć żle, jedno z uzwojeń odwrotnie i już silnik stoi.

Pozdrawiam


Autor tematu
mag32
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 391
Rejestracja: 31 paź 2004, 13:34
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

#10

Post napisał: mag32 » 23 lis 2005, 10:36

Więc, podsumowując.
Podłączyłem wejścia L298 ABCD Inh1 Inh2 pod Mase, Silnik wraz z Diodami jest całkowicie odpięty od Wyjść tegoż układu, po podaniu na układ 33V - około bo to niestabilizowane, Prąd nadal płynie między Zasilaniem a rezystorami czyli od 4 nogi do 1 i 15.

Można zatem wnioskować, że układ L298 jest uszkodzony.

Zatem, moje pytanie, co mogło spowodować uszkodzenie ?
Jak następnym razem się przed nim zabezpieczyć ?
W jaki sposób i w jakiej kolejności uruchamiać poszczegulne układy aby nie doszło do przypadkowego uszkodzenia ?
Mierz co mierzalne,
a niemierzalne uczyń także mierzalnym"
(Galileo Galilei)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”