tolerowane otwory na frezarce

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1567
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

tolerowane otwory na frezarce

#1

Post napisał: blasterpl » 13 paź 2018, 07:58

Jak koledzy radzą sobie z wykonywaniem tolerowanych otworów na frezarce CNC :?: Da się z freza czy jednak poprawiać wytaczadłem :?:




abcdef
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 78
Rejestracja: 11 mar 2018, 10:39

Re: tolerowane otwory na frezarce

#2

Post napisał: abcdef » 13 paź 2018, 08:52



jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2855
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: tolerowane otwory na frezarce

#3

Post napisał: jasiu... » 13 paź 2018, 09:11

Dziękujemy za tabelkę, tak to wygląda w podręcznikach. Pomijam, że tabelka nie odpowiada na pytanie.

Oczywiście, że się da z freza, ale mimo wszystko każdy stara się użyć wytaczadła. Po pierwsze dlatego, że podczas frezowania masz odpychanie freza, a boczna powierzchnia frezowanego elementu odpowiada ostrzu freza. Niewielkie różnice w naostrzeniu (czasem frez był wcześniej używany i na fragmencie jest podtępiony) przekładają się na różnicę w powierzchni, czyli gdzieś będzie "brzuch", gdzieś może wciąć. Do tego luzy nawrotne, teoretycznie kompensowane przez sterowanie, w praktyce kompensacja nie działa aż tak wspaniale i wyfrezowany otwór jest mniej, lub bardziej owalny, czy kwadratowaty. Średnicówka, w zależności jak ją włożysz, pokazuje niewielkie, ale jednak różnice.

Co się wiąże z tym, że jeśli nawet te różnice leżą w polu tolerancji, to czasem mogą przeszkadzać. Ot łożysko w jakiejś płaszczyźnie będzie dociskane mocniej, niż w innej. Tulejka będzie trzymana nierówno itp. Poza tym tolerancja otworu wiąże się często z tolerancją rozstawów i dlatego lepiej wyfrezowany otwór wykończyć wytaczakiem. Przynajmniej ja, jeśli to jest otwór istotny, tolerowany, zawsze staram się wykańczać nożem.

Tak, znam "fachowców", którzy robią otwory z konturu, tak opisanego (z czterech, czy nawet ośmiu promieni), że udaje im się osiągnąć całkowitą eliminację błędów, wynikających z luzów nawrotnych, czy sztywności maszyny, różnej czasem w różnych osiach. Można, tylko czy trzeba? Czasem tak.


Steryd
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1136
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: tolerowane otwory na frezarce

#4

Post napisał: Steryd » 13 paź 2018, 09:46

Jak feezarka ma luzy, to już nie ma co kombinować, ale jak jest w porządnej kondycji, I dobry frez, to nie ma najmniejszego problemu, żeby zrobić H7.
Można?
Morzna!!!


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2855
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: tolerowane otwory na frezarce

#5

Post napisał: jasiu... » 13 paź 2018, 11:00

Tak? np. otwór 18H7 na głębokość 40 mm?

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 6088
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: tolerowane otwory na frezarce

#6

Post napisał: WZÓR » 13 paź 2018, 11:57

jasiu... pisze:
13 paź 2018, 11:00
Tak? np. otwór 18H7 na głębokość 40 mm?
Ma się na stanie , te przedłużane.
Część chwytową (jak trzeba) z lekka się przetacza , aby zejść niżej i gitara ...... , otwór jaki opisałeś idzie zrobić.

http://www.imc-companies.com/taegutec/t ... 3&GFSTYP=M

P.s.
Frezy też używam , ale przy takich robotach zwykle zakładam nowe.

Mariusz.
Kiedyś traktowałem ludzi dobrze... , teraz z wzajemnością!


vipdominik
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 7
Rejestracja: 27 mar 2013, 19:11
Lokalizacja: Wojnicz

Re: tolerowane otwory na frezarce

#7

Post napisał: vipdominik » 19 paź 2018, 21:21

Rozwiertak i w przypadku 18h7 zrob otwor 17,2-17,5 pozniej rozwiertak maszynowy i zrobione


yoshimitsu
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 4
Rejestracja: 08 lis 2016, 13:55
Lokalizacja: Olkusz

Re: tolerowane otwory na frezarce

#8

Post napisał: yoshimitsu » 21 paź 2018, 13:08

Pod rozwiertak otwór jakieś 0,3 mniejszy. frezem też można spokojnie zrobić jeśli maszyna i narzędzie nie jest wybite. Jeszcze zależy od systemu, być może będziesz musiał zastosować komendę na płynne przejścia żeby maszyna się nie zatrzymywała jeśli będziesz frezował interpolacją kołową śrubową.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”