Tolerancja H7

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

Autor tematu
jacek01
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 17 wrz 2011, 18:50
Lokalizacja: katowice

Tolerancja H7

#1

Post napisał: jacek01 » 17 wrz 2011, 19:25

Witam

Pewnie dla większości to pytanie wyda się głupie ale chciałbym się dowiedzieć co w branży CNC znaczy tolerancja i co to takiego te h7. Cały dzień szukam w necie i nigdzie nie jest napisane prostymi słowami o co chodzi.

Z góry dziękuje za jakieś pomocne posty albo linki do stron.



Tags:


jarek023
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 1
Posty: 23
Rejestracja: 16 gru 2007, 15:26
Lokalizacja: lubelszczyzna

#2

Post napisał: jarek023 » 17 wrz 2011, 19:46

http://home.agh.edu.pl/~kmtmipa/dydakty ... owania.pdf

tutaj jest w miarę przejrzyście wytłumaczone

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3814
Rejestracja: 04 lip 2004, 15:03
Lokalizacja: Gliwice

#3

Post napisał: adam Fx » 22 wrz 2011, 08:19

najprościej - gdy część mają być ze sobą połączone /mają współpracować (lub po prostu maja być bardzo dokładne -przyrządy pomiarowe itp.) zakłada się do ich wykonania pewne tolerancje np. chcemy osadzić łożysko na wałku -i jak zapewne wiesz takie łożysko zwykle siedzi na wałku dość ciasno - i żeby tak właśnie było wałek musie mieć ściśle określony wymiar -zakładając że w łożysku jest otwór średnicy 30mm to wałek musi mieć też taką średnicę ale jest pewien przedział tolerancji wykonania tej średnicy tzn. szlifierz może ten wałek na średnice 30,000mm lub 30,01 i to będzie dobre jak wyjdzie mu za mało 29,99 lub za wiele 30,02 to już będzie za ciasno lub za luźno .....oczywiście tolerancja może wynosić np. od +1mm do +2mm jeśli np. chcemy wykonać otwór w ścianie pod kabel :mrgreen: w taki wypadku lepiej aby otwór był większy od kabla o 1mm lub nawet 2mm ale już bardziej nie bo będzie to nieestetyczne --- to tyle o tolerancji wymiaru-- są jeszcze tolerancje kształtu i położenia czyli że wykonany otwór nie może być owalny bardziej niż np. 0,01mm a tolerancja położenia to na przykład ze dwie obrobione płaszczyzny maja być do siebie równoległe z dokładnością do 0,1mm

co do h7 H7 jest pewna tabela tolerancji (coś jak normy możesz w sklepie kupić śrubę seryjną według normy DIN 253 coś tam coś tam i zwykle jak konstruujesz maszynę to dajesz śruby znormalizowane )
no to samo z tolerancjami konstruktor korzysta z tej tabeli i by ułatwić sobie życie H7 (duże H bo otwór a małe h7 to wałek) http://cdm.elesa.it/file_link/Elesa+Gan ... cap_12.jpg np od 50mm do 80mm dla otworu- możesz zrobić otwór za duży o 0,025

i tak na rysunku możesz mieć podane otwór fi 60H7 to znaczy fi 60mm z granica błędu od 0 do 0,025 czyli idealnie średnica 60mm lub większa ale nie większa niż 0,025mm
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


gond
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 2
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:13
Lokalizacja: Wrocław

#4

Post napisał: gond » 22 wrz 2011, 13:24

na pewno 0.025 a nie 0.030 ? dla >50 i <80

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3814
Rejestracja: 04 lip 2004, 15:03
Lokalizacja: Gliwice

#5

Post napisał: adam Fx » 24 wrz 2011, 08:03

aaa no tak źle zerknąłem w tą tabelkę
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”