Toczenie koła pasowego z odlewu

Proces technologiczny koła pasowego

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
markos2101
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 06 sie 2018, 07:39

Toczenie koła pasowego z odlewu

#1

Post napisał: markos2101 » 11 sie 2018, 15:29

Witam,
Ponieważ nigdy nie zajmowałem się obróbką skrawaniem i mam nikłą wiedzę na ten temat, zwracam się z prośbą - jak należy rozpocząć obróbkę koła pasowego z odlewu? Czy najpierw zamocowanie na średnicy zewnętrznej i wykonanie otworu? Obrazek



Awatar użytkownika

oskaeg
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 270
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Toczenie koła pasowego z odlewu

#2

Post napisał: oskaeg » 11 sie 2018, 16:04

To wszystko zależy od tego, jak dokładnie został wykonany odlew. Jeżeli odlew jest bardzo dokładny, to można go zamontować w uchwycie tokarskim i toczyć bezpośrednio. Koło które zamieściłeś, jest dosyć małe, zwykle odlewa się elementy o dużych gabarytach rzędu fi 200, fi500 itp.
rys2.GIF
Jednak jeżeli odlew, jest bardzo niedokładny, krzywy, ucieka ze szczęk itp. To trzeba go najpierw przygotować wstępnie na frezarce.

Można to np. zrobić w ten sposób:
rys.GIF
Rysunek bardzo prymitywny, jednak chyba mimo wszystko czytelny? kolorem zielonym, zaznaczyłem stół frezarki a kolorem czerwonym lasie. Otwór i zewnętrzną średnicę można wykonać rożnymi technikami, jednak ja bym sobie to wszystko przeleciał na frezarce CNC, frezem.

Z Toczeniem, to nie ma żartów. Odlew może mieć kształt jajka i szczęki mogą go za słabo trzymać. Taki odlew może zostać wyrwany z uchwytu uderzyć w człowieka i go zabić. Poza tym, noże podczas obrabiania surowego odlewu mogą się złamać, płytka może się oderwać i uderzyć człowiekowi w oko, dlatego podczas obróbki odlewów należy zachować diabelnie straszną ostrożność...

Tak jak jeszcze raz mówię, wszystko zależy od dokładności odlewu, są odlewy aluminiowe z form wtryskowych które są bardzo dokładne, a są odlewy żeliwne z form piaskowych...


Autor tematu
markos2101
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 06 sie 2018, 07:39

Re: Toczenie koła pasowego z odlewu

#3

Post napisał: markos2101 » 11 sie 2018, 16:56

Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź. Odlew mogę dobrać dowolny bo tematem jest modelowanie i program obróbkowy.
O frezowaniu nie pomyślałem wcześniej - wiąże się to z użyciem dwóch maszyn ale to chyba będzie najlepsze rozwiązanie.

Awatar użytkownika

rc36
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1428
Rejestracja: 11 kwie 2014, 00:25
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Toczenie koła pasowego z odlewu

#4

Post napisał: rc36 » 11 sie 2018, 18:21

Moim zdaniem frezarka nie jest potrzebna do wytoczenia tego kółka. Ja bym to zrobił tak, złapać odlew w szczęki tokarki w miejscu zaznaczonym na czerwono, zabielić miejsce zaznaczone na zielono, obrócić odlew o 180st. zamocować tą zabieloną częścią w uchwyt tokarki. Toczyć rowek pod pasek klinowy i stopniowane otwory z jednego mocowania, tym sposobem rowek pod pasek klinowy i otwór pod wał będą idealnie w osi, a to jest bardzo ważny szczegół.


Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika

oskaeg
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 270
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Toczenie koła pasowego z odlewu

#5

Post napisał: oskaeg » 12 sie 2018, 12:16

Miałem kiedyś takie koło wykonane z żeliwa, które było bardzo delikatne. Wydawało mi się, ze autor tematu dostał po prostu zadanie na pracę, a takie zadania są bardzo podchwytliwe :)

Dokładność jest oczywiście bardzo ważna, ale trzeba również zwrócić uwagę na inne parametry, takie jak np siła nacisku szczęk i przenoszenie naprężeń. Przecież można tak mocno złapać przedmiot w uchwycie tokarskim, ze aż po prostu pęknie... A zwłaszcza kiedy jest wykonany z żeliwa... (A w najlepszym wypadku się odkształci, kiedy jest zrobiony z aluminium.) Trzeba pamiętać o tym, ze uchwyt trójszczękowy działa jak prasa śrubowa...

Detal się powinno ustawić w taki sposób, aby szczęki ściskały go w możliwie jak najgrubszym miejscu.
szczeki.GIF
Ludzie robią różne rzeczy, jak pracowałem kiedyś na obróbce, parę lat temu, to facet złapał sobie uchwyt 4 szczękowy w uchwyt tokarski trój szczękowy i tak toczył... Jakoś mu to szło, jednak jak wiadomo, takich cudów nie wolno robić, bo to jest igranie ze śmiercią...

Wszystko powinno być zrobione, zgodnie z pewnymi procedurami, wtedy zmniejsza się ryzyko wystąpienia wypadku.

Nawet ludzie którzy pracują przy CNC bardzo długo, nie rozumieją jednej rzeczy, ze celem montażu przedmiotu w uchwycie czy w imadle maszynowym jest skasowanie luzu, tak zbyt przedmiot dolegał i przenosił obciążenia dalej...

To samo tyczy się śrub, celem jest tylko kasacja luzu. Pracownicy walili młotkiem w imadła maszynowe, aby z całej siły dociągnąć tą śrubę uszkadzając ją, to samo było z lasiami i śrubami mocującymi. Nie wolno nakrętki przykręcać na chama, bo działa ona później jak prasa i deformuje gwint i tak w istocie było, śruby miały powyrabiane gwinty...


Dlatego nie bez powodu stosuje się imadła hydrauliczne z manometrami pokazujące silę nacisku i hydrauliczne uchwyty tokarskie...

Pamiętajcie ze dokładność, to również poprawny bez odkształceń materiału montaż detalu...


Autor tematu
markos2101
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 06 sie 2018, 07:39

Re: Toczenie koła pasowego z odlewu

#6

Post napisał: markos2101 » 12 sie 2018, 17:53

oskaeg pisze:autor tematu dostał po prostu zadanie na pracę

Dokładnie tak - a ponieważ miałem długą przerwę w edukacji a nigdy nie pracowałem w tym zawodzie mam mały problem z realizacją.
Nie muszę fizycznie wykonywać części.
oskaeg pisze:Miałem kiedyś takie koło wykonane z żeliwa

Rozumiem że odlew półfabrykatu wykonuje się również z otworami wewnętrznymi i później tylko się je obrabia na gotowo?

Awatar użytkownika

oskaeg
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 270
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Toczenie koła pasowego z odlewu

#7

Post napisał: oskaeg » 12 sie 2018, 21:12

markos2101 pisze:Rozumiem że odlew półfabrykatu wykonuje się również z otworami wewnętrznymi i później tylko się je obrabia na gotowo?

Nie do końca musiało by tak być... Metal, z resztą jak inne materiały przetwarzane cieplnie kurczy się po wystudzeniu, a to znaczy ze zaciska się on na wałku. To może mieć duże znaczenie w przypadku form do metalu.

Najwygodniej robić elementy, bez otworów wewnętrznych, zarówno w technologii wytrysku metali, jak również w przypadku form piaskowych.

W tej chwili małe koła robi się na frezarkach CNC, ze stali i nikt tam się nie bawi w żadne odlewy... Odlewy mają sens w przypadku dużych średnic, aby zaoszczędzić na materiale...
Koła-pasowe-o-średnicy-30cm-wykonane-w-odlewni-żeliwa-650x488.jpg


Źródło: http://caban-odlewnia.pl/zeliwne-kolo-p ... nicy-30cm/


Autor tematu
markos2101
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 06 sie 2018, 07:39

Re: Toczenie koła pasowego z odlewu

#8

Post napisał: markos2101 » 12 sie 2018, 21:23

W ogóle chciałem robić to z pręta, niestety promotor zalecił mi użycie odlewu

Awatar użytkownika

oskaeg
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 270
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Toczenie koła pasowego z odlewu

#9

Post napisał: oskaeg » 13 sie 2018, 11:09

markos2101 pisze:W ogóle chciałem robić to z pręta, niestety promotor zalecił mi użycie odlewu


Bo cel jest taki, abyś się jak najwięcej nauczył...


Autor tematu
markos2101
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 06 sie 2018, 07:39

Re: Toczenie koła pasowego z odlewu

#10

Post napisał: markos2101 » 15 sie 2018, 12:09

oskaeg pisze:Odlew może mieć kształt jajka

Pytanie nowicjusza - jak w takim razie ustawić odlew na stole frezarskim aby obróbka była symetryczna?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”