Termoformowanie domowym sposobem - robił ktoś?

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce tworzyw sztucznych ręcznej jak i za pomocą CNC

diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#21

Post napisał: diodas1 » 17 lut 2015, 14:59

Sivy pisze: Musze przejść na plexi 1mm bo ta 2mm mięknie ale nie spływa. Po podkręceniu temp robią się bąbelki i tez nie spływa. Co znaczy że jest za gruba i tyle.
Nie koniecznie. Po prostu oczekujesz niemożliwego. Przede wszystkim pleksi nie ma spływać, ma jedynie zwiotczeć bo dalsze podnoszenie temperatury powoduje powierzchniowe wrzenie tworzywa i jego termiczny rozkład. Zafiksowałeś się na termoformowanie z podciśnieniem. To da się zrobić ale przy użyciu pompy próżniowej która jest w stanie w szybkim czasie wytworzyć głębsze podciśnienie niż odkurzacz. Nadal jednak jest spory problem z dociśnięciem tworzywa w zakamarkach i narożnikach. Pleksi zachowuje się trochę jak guma, dopóki nie stwardnieje. Zaproponuję Ci więc inną metodę którą sam z powodzeniem wykorzystywałem a która sprawdzi się przy kształcie i gabarytach wypraski jaką chcesz uzyskać. Jest to metoda mechanicznego tłoczenia rozgrzanego do elastyczności kawałka pleksi w dwuczęściowej formie . Formę można zbudować z drewna, mdf itp. Między stemplem i matrycą (dwie części formy) trzeba zachować szczelinę o grubości używanego tworzywa. To chyba oczywiste. Ponadto żeby uchronić tworzywo przed rozerwaniem, należy zaoblić lekko wszystkie ostre krawędzie w obu częściach formy.
Tworzywo podgrzewa się równomiernie w jakimś rodzaju piekarnika, kładzie na matrycy i szybko dociska stemplem. Nie potrzeba specjalnej prasy. Możesz to robić na podłodze i po złożeniu "kanapki" stanąć na niej po prostu. Pleksi ma ciekawą własność którą jest pamięć kształtu. Jeżeli nie będziesz zadowolony z rezultatu formowania a tworzywo nie ulegnie jakiemuś uszkodzeniu mechanicznemu to wadliwą wypraskę wystarczy ponownie rozgrzać w piekarniku a po chwili znowu zobaczysz pierwotny kształt tafli pleksi. Przy dobrze dobranej (doświadczalnie) temperaturze i sprawnym operowaniu wypraska będzie gładka i błyszcząca. Czasem pomaga też lekkie podgrzanie formy. Tworzywo nie twardnieje tak szybko co jest istotne, zanim nabierze się wprawy.



Tagi:


ewemarkam
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 29 cze 2020, 17:07

Re: Termoformowanie domowym sposobem - robił ktoś?

#22

Post napisał: ewemarkam » 29 cze 2020, 17:12

Cześć.
Odświeżę trochę temat. Mam problem, chce wykonać klosz do reflektora. Mam wszystko, kopyto, ramkę dociskająca na boki, skrzynkę z odkurzaczem. Klosz wyszedł ładny ale jest problem bo są bąbelki powietrza. Materiał to plexi 3mm. Temperatura do jakiej była rozgrzana to 150 stopni. Jak się tych bąbelków pozbyć. Trzeba ją wygrzać wcześniej w 100 stopniach przez np godzinę? Czy te 150 stopni to już za dużo dla niej i musi być nie więcej jak 140. Przy rozgrzaniu do 140 nie chciała się formować.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka tworzyw sztucznych”