Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

Potrzebuje pomocy, wskazówek przy zaprojektowaniu detalu

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
Jakub95
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 09 kwie 2020, 20:08

Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#1

Post napisał: Jakub95 » 15 lis 2021, 21:33

Zastanawiam się nad sposobem wykonania detalu - chodzi o tuleję z obrazka z dwoma rowkami wpustowymi.

Potrzebuje z wału A odebrać moment obrotowy na tuleję B. Tuleja B dodatkowo musi posiadać możliwość przesuwania się wsdłuż osi wału A.
Moment obrotowy max 100 Nm , potrzebuje około 200 mm przesuwu więc zakładam długość tulei B około 350 może 400 mm .
Na jaką długość możliwe jest wykonywanie takich rowków wpustowych ? Może wielowypust DIN 5482 - tylko znowu pytanie na jaką długość mogę wykonać taki wielowypust i jakim narzędziem ?

Naszła mnie teraz jeszcze myśl żeby wykonać na części długości tulei B jakiś rodzaj wielowypustu i później przejść na delikatnie większą średnicę żeby umożliwoć swobodne przesuwanie.

Obrazek




orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#2

Post napisał: orion32 » 15 lis 2021, 21:43

A czemu zakładasz wersję trudniejszą, że wpust musi być osadzony w wałku. Przecież może być w tulei na stałe, a w wałku przesównie, jak w wałku pociągowym tokarki manualnej.
Takie rowki można wykonać dłutownicą, przepychaczem, przeciągaczem, drutówką.
.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4160
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#3

Post napisał: Steryd » 15 lis 2021, 21:54

Wielowypust można wykonać nawet w kilkumetrowej tulei.
Dla tych 400 to jest sporo opcji- przeciąganie, dlutowanie, wycinanie drutem, drążenie wgłębne. Można oczywiście dodać wytoczenie w srodku, żeby zmniejszyć długość do obrobki, ale to niewiele zmieni.
Jak chcesz gotowca, to zobacz rury do wałków WOM, w sklepach rolniczych. Np taki cuś:
https://allegr o.pl/oferta/rura-profilowana-profilowa-walka-wom-29-0x4-0-p3-10479392024
Są różne do przenoszenia różnych momentów.
Kupujesz kawałek zewnetrznej, kawałek wewnętrznej i za 100 złych masz gotowca. Nikt Ci tak tanio nie zrobi.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
Jakub95
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 09 kwie 2020, 20:08

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#4

Post napisał: Jakub95 » 15 lis 2021, 21:54

orion32 pisze:
15 lis 2021, 21:43
A czemu zakładasz wersję trudniejszą, że wpust musi być osadzony w wałku. Przecież może być w tulei na stałe, a w wałku przesównie, jak w wałku pociągowym tokarki manualnej.
Takie rowki można wykonać dłutownicą, przepychaczem, przeciągaczem, drutówką.
.

Masz na myśli takie samo rozwiązanie jak na obrazku tylko wpust montowany w tulei ? Dlaczego miałaby być to łatiwejsza wersja ?


orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#5

Post napisał: orion32 » 15 lis 2021, 21:57

Krótszy kanałek, w tulei.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.


Autor tematu
Jakub95
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 09 kwie 2020, 20:08

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#6

Post napisał: Jakub95 » 15 lis 2021, 22:01

Steryd pisze:
15 lis 2021, 21:54
Wielowypust można wykonać nawet w kilkumetrowej tulei.
Dla tych 400 to jest sporo opcji- przeciąganie, dlutowanie, wycinanie drutem, drążenie wgłębne. Można oczywiście dodać wytoczenie w srodku, żeby zmniejszyć długość do obrobki, ale to niewiele zmieni.
Jak chcesz gotowca, to zobacz rury do wałków WOM, w sklepach rolniczych. Np taki cuś:
https://allegr o.pl/oferta/rura-profilowana-profilowa-walka-wom-29-0x4-0-p3-10479392024
Są różne do przenoszenia różnych momentów.
Kupujesz kawałek zewnetrznej, kawałek wewnętrznej i za 100 złych masz gotowca. Nikt Ci tak tanio nie zrobi.
Ciekawa podpowiedz. Musiałbym to w czymś obsadzić żeby dało się to jakoś ułozyskować
Obrazek


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4160
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#7

Post napisał: Steryd » 15 lis 2021, 22:08

Są rozne koncoweki dostępne mozna dokupić i przetoczyć.
Można to dospawaćdo wałka, albo przewiercić prostopadle i dać kołki rozprężne, czy choćby śruby. Takie rozwiązania są stosowane do napędzania różnych maszyn i jest dużo gotowych klocków do poskładania.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
Jakub95
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 09 kwie 2020, 20:08

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#8

Post napisał: Jakub95 » 15 lis 2021, 22:19

Mógłbyś ewentualnie polecić jakąś literaturę odnośnie wykonywania takich długich wielopypustów oraz firmy zajmujące się taką obróbką ?


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4160
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#9

Post napisał: Steryd » 15 lis 2021, 22:49

Długie wielowypusty to w zasadzie tylko przeciąganiem. W każdej książce o skrawaniu trochę o tym jest.

Jeśli chodzi o te rury wom, to są to po prostu rury ciągnione z metra. Obróbka plastyczna zwana często ekstrudowaniem, często wykorzystywana w przetwórstwie tworzyw sztucznych i stopów aluminium. Wszystkie profile meblowe i kształtowniki ze stopów aluminium są w ten sposób wykonywane. Również w wielu książkach o obrobce plastycznej jest sporo o tym.
Co do firm zajmujących się tym to niestety nic mi nie przychodzi do głowy.
Można?
Morzna!!!


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1240
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Tchnologia wykonania elementu przeniesienia napędu - długa tuleja z wielopypustem

#10

Post napisał: bear » 15 lis 2021, 23:09

Dokładnie, tylko przeciągacze. Ogranicza nas wtedy tylko długośc przeciągacza i maszyny. Dłutownice te średniej wielkości nie mają większego skoku jak 200mm. Palenie tego drutówką zajmie wieki i wyniesie krocie o ile weszło by na maszynę. Przy 400mm ogarnął by to średniej wielkości strugarką z możliwością dłutowania.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”