szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

kawałki stali odrywają się od szczęk z rur albo z rur na szczęki

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
kazuya997
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 27
Rejestracja: 18 sty 2008, 12:50
Lokalizacja: Rzeszow

szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#1

Post napisał: kazuya997 » 27 wrz 2022, 14:51

Cześć,
mam pilny temat do rozkminienia, bo do nowego produktu (rury fi146,8 o grubości 14 mm, bezszwowe honowane w 0,05mm, prawie lustrzane wykończenie) zakupiliśmy szczęki specjalne miękkie. Przy obróbce, gdzie przy mocowaniu nie ma żadnych wiórów (na szczękach, na rurze) widzimy ślady oderwanego materiału (najczęściej ze szczęk widoczne na rurze, czasem odwrotnie). Ustaliliśmy przez wykonawcę szczęk, że ich twardość wynosi około 20 HRC. Materiał rury to prawdopodobnie E355+SR (chyba St52 BK) i pytanie do mądrych głów jak się zabezpieczyć żeby materiał nie odbijał się między stalą (szczęki - materiał obrabiany).
Dodam jeszcze raz, że przy mocowaniu nie mamy żadnych wiórów, a mocujemy suwnicą i rury podpierane są podtrzymką. Mamy też dociśnięcie koniem, otwarcie podtrzymki, otwarcie szczęk w celu ułożenia do czoła, zamknięcie szczęk, zaciśnięcie podtrzymki i wycofanie konia. Plan jest aby ulepszyć cieplnie szczęki na wskroś do twardości 40-45 HRc, drugie co mamy pod wymiar chcemy hartować powierzchniowo. Pytanie czy to rozwiązałoby problem i czy nie wygnie na ząbkach? Długość szczęk to 180x75x155 (155 toczony na 100mm trzymania). Proszę o jakieś trafne podpowiedzi.
Załączniki
foto 2.jpg
foto 1.jpg




bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1124
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#2

Post napisał: bear » 27 wrz 2022, 14:57

Najlepiej jak by obydwa materiały miały podobną twardość ale mi to nie wygląda na typowe odgniecenia szczęk. Nie jest tak czasami że wstępnie łapana jest rura a później podtrzymką albo koniem jest "prostowana" na szczękach? Możesz wrzucić zdjęcie całych szczek?

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7751
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#3

Post napisał: WZÓR » 27 wrz 2022, 15:25

Szczęki miękkie z aluminium byłyby jakimś rozwiązaniem ?

Mariusz.
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki


rc666
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1171
Rejestracja: 27 cze 2011, 14:48
Lokalizacja: Paryż

Re: szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#4

Post napisał: rc666 » 27 wrz 2022, 17:34

To nie jest odcisniecie materialu. Mozesz odcisnac wior ale jezeli jest czysto to....
To wyglada na to ze material sie rusza w szczekach po zacisnieciu.
Sprawd to. Tylko ze tego moze nie byc widac golym okiem.
Jeszcz jedno: szczeki musisz odpowiednio przetoczyc, uwzgledniajac skos na szczekach.
Jeden gostek z HAAS na youtube tlumaczy to dosc jasno i wyraznie.
Nie ma głupich pytań, są tylko głupcy którzy ich nie zadają...


Autor tematu
kazuya997
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 27
Rejestracja: 18 sty 2008, 12:50
Lokalizacja: Rzeszow

Re: szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#5

Post napisał: kazuya997 » 27 wrz 2022, 20:07

Rura jest trzymana na suwnicy, zaciskane szczeki, a pozniej podtrzymka. Prostuje ona nieco material, ale powinny byc jakies odciski. W tym wypadku nie ma, tylko nastepuje jakas dyfuzja materialu. Szczeki sa raczej podobnej twardosci jak material obrabiany (miekkie), wiec probujemy ulepszyc je cieplnie. Na czwartek powinny byc, to zobaczymy. Ma ktos doswiadczenie w mocowaniu dlugich czesci suwnica z podtrzymka? Moze ktos podpowie jak to robi na codzien.
Dodam ponownie ze wiory sa wymyte z tuby a szczeki dokladnie przedmuchane, pisalem o tym. Jak podejdzie wior to widac inne odbicie, a nie wyrwanie. Szczeki aluminiowe tez odpadaja jesli nie sa pewnym rozwiazaniem, bo te kosztowaly 20k PL. Moim zdaniem sie nie sprawdzą, a to duzy wydatek i dlugi czas wykonania zeby tylko sprawdzic czy aluminiowe beda lepsze. Takie szczeki to rzadkosc i w pewnych warunkach bym je zastosowal zeby nie deformowac miekkiego materialu, ale bardziej na frezarce.
Gdyby komus przyszlo cos jeszcze na mysl to piszcie. My jeszcze sprawdzimy inaczej jak mocowac (podparcie klem do czola szczek, zacisniecie szczek, podtrzymka, odjazd koniem).
Dzieki za zainteresowanie tematem 👍

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 10974
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#6

Post napisał: RomanJ4 » 27 wrz 2022, 20:10

Obrazek Obrazek
Czy to nie wygląda jak ślady po iskrzeniu?
(np przebicie między obrabiarką a suwnicą w czasie zaciskania w szczękach?)
pozdrawiam,
Roman


lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1142
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#7

Post napisał: lepi » 27 wrz 2022, 20:35

Tak wygląda


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1124
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#8

Post napisał: bear » 27 wrz 2022, 20:43

RomanJ4 pisze:Czy to nie wygląda jak ślady po iskrzeniu?

To na pewno ślady po iskrzeniu, wygląda tak jak by suwnica zamykała obwód przez rurę i tokarkę.

Pierwsze zdjęcię mi wygląda jak "prostowanie" rury w cześciowo zacisniętych szczękach.


Autor tematu
kazuya997
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 27
Rejestracja: 18 sty 2008, 12:50
Lokalizacja: Rzeszow

Re: szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#9

Post napisał: kazuya997 » 27 wrz 2022, 22:20

Nie ma szans na zadne iskrzenie suwnicy. Tam jest tylko wciagnik, pozniej hak na linie, na tym pas i na pasie magnes ktory lapie rure na srodku. Dlugosc materialu to ponad 1300 mm, ja lapie hak reka, dotykam magnesu. Szczeki lapia 100 mm na koncach. Najpredzej odkejony jest material po tym jak podtrzymka lapie rure, bo ja deczko uklada. Nie powinno jednak wyrywac materialu zeby powstawaly kratery. Co jeszcze o tym myslicie?

Dodane 9 minuty 2 sekundy:
Nie mam zdjec ale widac ze szczeki przylegaja w calosci. Jutro moze jeszcze zrobie tuszowanie. Cisnienie to okolo 250 PSI, moze zwieksze bo widac po tym pasku jakby cos obracalo rure, ale wazy ona z 60-70kg. Moze podtrzymka stawia opor, ale na krotkich sztukach bez podtrzymki tez raczej cos takiego bylo (musze sprawdzic ponownie). Najblizszy trop ze to przez prostowanie rury po lapaniu podtrzymka, ale dlaczego sa kratery?
Załączniki
IMG_20220922_100728.jpg

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 6472
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: szczęki miękkie kleją się do materiału obrabianego

#10

Post napisał: tuxcnc » 27 wrz 2022, 22:51

kazuya997 pisze:
27 wrz 2022, 22:20
Nie ma szans na zadne iskrzenie suwnicy.
Weź miernik i sprawdź czy nie ma napięcia pomiędzy magnesem a tokarką.
Różne cuda się zdarzają, nawet uziemienia w dwóch różnych miejscach i na różnym potencjale.
A jeśli uważasz że wiesz lepiej bez sprawdzania, to o nic więcej nie pytaj...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”