Sworzeń wału korbowego

Pasowanie luźne

Szukasz informacji o silniku, scalaku czy innym elemencie to podaj symbol, i inne oznaczenia a moze ktos coś ci znajdzie

Autor tematu
tomrom2879
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 11 lut 2020, 02:10

Sworzeń wału korbowego

#1

Post napisał: tomrom2879 » 01 mar 2022, 00:00

Witam wszystkich. Mam pytanie odnośnie pasowania.
W niedzielonej stopie korbowodu jest otwór którego średnica to 41,92mm. W tym otworze pracuje koszyk z łożyskami igiełkowymi. Jedno łożysko ma średnice 3,95mm (górne + dolne łożysko igiełkowe to 7,90mm). Jaką średnice powinien mieć sworzeń który bedzie pracować w koszyku?
Dodam ze korbowód jest od jednocylindrowej yamahy xt 600 z 1986r (44KM, 600cm3, 50Nm - max)

Moje wyliczenia to: 41,92 - 7,90 = 34,02
Z racji tego ze jest to pasowanie luźne to odejmuje 2 setki czyli sworzeń powinien mieć średnice równa 34,00 mm. Czy dobrze myśle? Proszę o wszelkie rady i wasze wyliczenia. Dziękuje




andrejch2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 494
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Sworzeń wału korbowego

#2

Post napisał: andrejch2 » 01 mar 2022, 07:04

a czy nie uwzględniasz temperatury współpracujących elementów? Gdy się nagrzeje to wymiary się zmienia. ja bym dal 33,98 mm ale napsialem te wartość z nikąd, warto uwzględnić jeszcze zmiany temperaturowe materiałów.


Autor tematu
tomrom2879
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 11 lut 2020, 02:10

Re: Sworzeń wału korbowego

#3

Post napisał: tomrom2879 » 01 mar 2022, 16:02

Dzieki za odpowiedz. A czy orientujesz się jaki jest to typ pasowania? Z tego co mi się wydaje to jest to H7p6. Dobrze myśle?


Dawid92
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 163
Rejestracja: 27 kwie 2011, 00:13
Lokalizacja: Śląsk

Re: Sworzeń wału korbowego

#4

Post napisał: Dawid92 » 01 mar 2022, 17:09

Wymieniasz rolki w używanym korbowodzie i chcesz do tego dorobić sworzeń? Czy jakaś inna kombinacja?
Na tej stronie masz opisane na przykładzie Junaka pasowania i całą resztę
http://junakriders.pl/wal.htm
http://junakriders.pl/wall2.htm
Będziesz musiał się zaopatrzyć w dokładniejszą pomiarówkę aby te mikrony łapać ;)


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: Sworzeń wału korbowego

#5

Post napisał: szopenn » 01 mar 2022, 17:31

To łożysko typowe ta igiełka czy katalogowe z yamahy? Jeśli katalogowe to nie kombinuj tylko przejrzyj wytyczne producenta łożysk masz podane pasowania często do sworzni i zrób tak jak piszą. Jeśli to łozysko z yamahy to po prostu zmierz stary sworzeń tam gdzie nie jest zużyty i zrób taki sam.

PS. po co chcesz ryzykować dorabiać sworzeń, przecież do tego motocykla sworzeń to groszowe sprawy w serwisie.


Dawid92
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 163
Rejestracja: 27 kwie 2011, 00:13
Lokalizacja: Śląsk

Re: Sworzeń wału korbowego

#6

Post napisał: Dawid92 » 01 mar 2022, 17:44

Kolega podał rocznik 84, takie coś jest na aukcji korby od nowszego rocznika
"UWAGA!!!
Ze względu na wiek pojazdów i bardzo często nie do końca znaną przeszłość serwisową, należy się upewnić do do zastosowanego korbowodu. Modele sprzed 86r. posiadały korbowód z dolnym sworzniem o średnicy 34mm, nowsze 35mm. Jednak kilkukrotnie zdarzyły nam się rocznikowo młodsze modele z zastosowanym wałem ze starego modelu, czyli "zlep" wszystkiego.
"
34mm z tego co widzę niema na sprzedaż. Jeżeli długość korby od nowszego modelu jest taka sama to "najprościej" jest ze-stopniować sworzeń 35mm o te 0,5mm na stronę w miejscu w którym wchodzi w przeciwwagę i założyć korbę która jest dostępna od ręki... (oczywiście trzeba zachować przy tym precyzję bo inaczej wału się nie będzie dało potem wycentrować ...) Zakładam że korba stara się już zużyła skoro sworzeń musisz wymieniać...



Obrazek

Obrazek


Autor tematu
tomrom2879
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 11 lut 2020, 02:10

Re: Sworzeń wału korbowego

#7

Post napisał: tomrom2879 » 01 mar 2022, 18:58

Kupiłem nowy, oryginalny korbowód oraz mam nowe łożyska. Problem jest w tym wszystkim taki ze yamaha wycofała z produkcji ten sworzeń i jestem zmuszony zlecić jego wytoczenie i zahartowanie. Stary sworzeń został zle wyciśnięty i powierzenia na której pracowały lozyska została uszkodzona wiec pomiar starego sworznia mi nic nie daje. Czy orientuje się ktoś z Panstwa jaki jest to typ pasowania? To rozwiąże mój problem 🙂


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: Sworzeń wału korbowego

#8

Post napisał: szopenn » 01 mar 2022, 19:37

a kto to teraz będzie wiedział jaki yamaha sobie tam luz wymyśliła. Może jak wyprasujesz czop to go zmierz w przeciwwadze jeśli ma taką samą średnice co w części pracującej na łozysku?


Autor tematu
tomrom2879
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 11 lut 2020, 02:10

Re: Sworzeń wału korbowego

#9

Post napisał: tomrom2879 » 02 mar 2022, 22:45

Nic nie da zmierzenie starego czopa ponieważ został on zle wyciśnięty. Czop został wyciśnięty po całej jego długości i na całej długości mogło się zebrać trochę materiału


Dawid92
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 163
Rejestracja: 27 kwie 2011, 00:13
Lokalizacja: Śląsk

Re: Sworzeń wału korbowego

#10

Post napisał: Dawid92 » 02 mar 2022, 23:37

Rób na 34.00 +0,001 -0,002 i powinno być dobre.... Przy jakimś nieumiejętnym montażu to zazwyczaj czop uszkadza przeciwwagi bo ma 60+hrc a przeciwwagi sporo mniej.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Informacji na temat...”