Sprzęgło kłowe - dobranie

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
mkk2244
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 11 cze 2018, 15:00

Sprzęgło kłowe - dobranie

#1

Post napisał: mkk2244 » 11 cze 2018, 15:55

Witam! Potrzebuje lekkiej pomocy przy doborze sprzęgła, ponieważ nigdy jeszcze tego nie robiłem, a wszystko jest przez internet więc wolałbym uniknąć kwestii związanych z odsyłaniem źle zamówionego sprzęgła, też zależy mi na czasie. Poza tym chętnie wysłucham propozycji bardziej doświadczonych osób ponieważ samemu mogę się mylić.

Więc tak sprawa wygląda tak, że potrzebuję sprzężyc silnik elektryczny z alternatorem. Myślałem nad sprzęgłem kłowym.

Wymiary od strony silnika wyglądają tak:
Długość wałka do montażu 30mm
Średnica wałka 14mm
Wpust, który wystaje ma 3mm(?) dla pewności wrzucam jeszcze zdjęcia katalogu aby to zweryfikować.
Obrazek
Obrazek

Od strony alternatora:
Koło pasowe, które nakłada się na wałek ma średnicę wewnętrzną 17mm, więc taką przyjmujmiemy dla wałka.
Długość wałka który wystaje wynosi 28mm.
Na zdjęciu zaznaczam jeszcze takie zwężenie o średnicy 35mm (może będzie miało to wpływ na wielkość sprzęgła)
Obrazek
Obrazek

Zacząłem szukać sprzęgła na własną rękę, zacząłem od allegro, lecz tam się już okazało że takie sprzęgło potrzebuje dalszej obróbki. Trzeba samemu nawiercać otwór o średnicy wałka. Może istnieje "gotowa" już opcja. Do tego jest pełno wymiarów sprzęgieł. Więc proszę o podsyłanie jakiś propozycji.
Też jest taka kwestia, że od strony silnika jest ten wpust, a od strony alternatora chyba będzie trzeba jakoś zablokować to sprzęgło. Może ktoś miał doczynienia ze sprzężaniem takiego wałka. Z gory dzieki!




Steryd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 918
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Sprzęgło kłowe - dobranie

#2

Post napisał: Steryd » 11 cze 2018, 17:56

Takiego sprzęgła jak do alternatora gotowego nie kupisz. Te koła się blokuje ciernie przez docisk nakrętką. Musisz mieć sprzęgiełko z takim kołnierzykiem jak w tym kole pasowym, bo Ci będzie haczyć o obudowę altka, ewentualnie nagwintować otwór i wtedy rozwiązujesz dwa problemy na raz. Tak czy inaczej musisz kupić sprzęgło z mniejszym otworem i przerabiać.
Czemu nie zastosujesz przekładni pasowej? -musiałbyś kupić tylko kółko multiV i jakiś krótki pasek.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
mkk2244
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 11 cze 2018, 15:00

Re: Sprzęgło kłowe - dobranie

#3

Post napisał: mkk2244 » 11 cze 2018, 18:47

Robię taki projekt i niestety nie mogę użyć przekładni pasowej tylko muszę to sprzężyc na sztywno.

Wydaję mi się, że dobrym rozwiązaniem będzie nagwintować otwór i przykręcić sprzęgło do wałka, będzie mniej problemów.
Poleciłby ktoś jakiś dokładny model sprzęgła/sklep? Przydałoby się zakupić jedną połowę sprzęgła ze znanymi wymiarami do silnika, a drugą do obróbki? Bo chyba tak można ?


cube000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 173
Rejestracja: 18 gru 2010, 00:31
Lokalizacja: okolice wwa

Re: Sprzęgło kłowe - dobranie

#4

Post napisał: cube000 » 18 cze 2018, 11:32

Podałeś wartości geometryczne ale brak informacji o mocy jaką ma przenieść sprzęgło i prędkości obrotowej silnika. Jest taki wzór do wyliczenia momentu:
M[N] = (9550*P[kW]) / n(obr/min) więc dla silnika 1kW i 2800obr/min daje ok 3,5Nm momentu obrotowego. Silniki w gabarycie 71 są chyba jednak do mniejszej mocy produkowane.
Przykładowo z sprzęgło z firmy Rotex z materiału Al-D, wykonanie 001, rozmiar 14. Maksymalny przenoszony moment obrotowy zależy od łącznika i wynosi od 7,5 do 16Nm, więc zapas jest ogromny względem zapotrzebowania.

Z jednej strony gotowy otwór pasowany na silnik (otwór z kanałkiem na wpust), z drugiej możesz wziąć z możliwie najmniejszym otworem i roztoczyć oraz nagwintować gwintem takim samym jak w alternatorze (godzina roboty tokarza). Zakładam że skoro napędzasz alternator to kierunek obrotów nie ma znaczenia oraz nie występują zmiany kierunku. Dobierając odpowiedni kierunek obrotów sprzęgło będzie się cały czas "dokręcało" więc nie potrzeba żadnych wpustów czy dodatkowych zacisków.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”