Spawanie Tig stal czarna

Problemy " bąblowanie gotowanie sie "

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
balcerseb88
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 17
Rejestracja: 25 mar 2015, 18:58
Lokalizacja: Sierpc

Spawanie Tig stal czarna

#1

Post napisał: balcerseb88 » 01 gru 2018, 20:16

Witam kolegów jaka jest przyczyna "bomblowania" "gotowania sie" podczas spawania czarnej stali metodą Tig

Rurka fi 100 ścianka 3 ukosowana stal czysta drut 1264 Esab 2mm prąd 90A podczas spawania powstają bąble powietrza tak jak by wrzało albo sie gotowało co może być nie tak ??




pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 310
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Spawanie Tig stal czarna

#2

Post napisał: pavyan » 01 gru 2018, 22:11

Podłączę się pod Twój temat, bo sprawa także bardzo mnie interesuje.
Zdarza mi się to samo, czasem nawet przy zwykłej (czystej) stali typu St3 i cuda już wymyślałem, z jakiego powodu. Nie mówię oczywiście o materiale brudnym, zaolejonym, popękanym itp.
Szczególnie ma to miejsce we wnękach, zagłębieniach - ale niekoniecznie. Ale że zależy to często od geometrii detalu, zauważyłem. Jednak niekoniecznie, czasem "bąblowanie" na występuje na wypukłych powierzchniach, doskonale dostępnych, odkrytych.
Jedną z moich teorii (i jakby częściowo pokrywała się z praktyką) jest zbyt duży wydatek argonu.
Hmm... nie masz ruchu powietrza, przeciągu? W lecie, jak chodził wentylator - miałem taki numer :wink:

Jak już taki bąbel się zagnieździ, to zlikwidować dziada bardzo ciężko; oprócz wyszlifowania/wycięcia go wykombinowałem np. obtapianie krawędzi małym prądem, aż się wygładzi i wypełnienie spoiwem dołka.
Od razu dodam, że nie jestem zawodowym spawaczem, tylko samoukiem-amatorem na czarnej i kwasówce - więc jeśli napiszę jakieś bzdury, nie obśmiewajcie mnie zbyt głośno :D

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4552
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Spawanie Tig stal czarna

#3

Post napisał: adam Fx » 02 gru 2018, 15:43

To będzie coś z Argonem w sensie błędna osłona (no chyba ze gaz byle jaki) https://i2.wp.com/spawara.pl/wp-content ... .jpg?w=580
warto poczytać
http://spawara.pl/parametry-spawania-tig/
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 8729
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Spawanie Tig stal czarna

#4

Post napisał: RomanJ4 » 02 gru 2018, 18:56

Soczewka gazowa w palniku załatwi większość problemów z wypływem argonu i osłoną łuku, zwłaszcza mało doświadczonym w spawaniu TiG znacznie poprawi efekt pracy i... często uchroni przed szybkim zniechęceniem do tej metody.. Obrazek
pozdrawiam,
Roman


pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 310
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Spawanie Tig stal czarna

#5

Post napisał: pavyan » 02 gru 2018, 19:23

Ooo, do TIG-a nic mnie nie zniechęci.
Ja to widzę tak: metoda TIG jest jak chirurgia plastyczna - przy niej MMA/MIG to krwawa rzeźnia :mrgreen:
A już spawanie kwasówki TIG-iem to bajka.
Choć... na początku było naprawdę źle, zaciąłem jednak zęby i i idzie teraz możliwie.
Praktyka tu najważniejsza, teraz blaszki 0,5mm i cieńsze daje się pospawać.

Argonu używam 4.5, więc do stali jest "zbyt czysty" (żartuję oczywiście).
U mnie może ma wpływ mały wymiar dyszy palnika - używam najczęściej dyszy 4L, w związku z tym ustawiam wydatek gazu na 4-5l/min żeby prędkość wypływu przez tak wąską dyszę nie była zbyt duża.
Nie wiem, czy do takich wąskich dysz są soczewki - zresztą w długiej dyszy L równomierność/jednorodność strugi gazu powinna być dobra.
Myślałem o imitacji soczewki i "napchaniu" głęboko do dyszy waty stalowej :D - ale wkładanie elektrody byłoby katorgą, chyba żeby włożyć tam jako prowadzenie jakąś cienkościenną dopasowaną rurkę.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 8729
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Spawanie Tig stal czarna

#6

Post napisał: RomanJ4 » 02 gru 2018, 23:52

Obawiam się, że wata pewnie niewiele by zmieniła (choć powstało wiele "modyfikacji" https://honda-tech.com/forums/welding-f ... 052/page2/), bo tu chodzi raczej o wiele równoległych strużek wydobywających się przez otworki siatki. Dlatego niektóre soczewki są bardzo proste w konstrukcji, jak na przykład do "szklanek" (foto)
Obrazek ObrazekObrazekObrazekhttps://a.allegroimg.com/original/0cf2b ... 78bf04b2ea[/img] Ja przy soczewce z elektroda 1,6 i typowej ceramicznej osłonce(numeru nie pamiętam) mam wypływ w granicach 6-5l/min i to wystarcza w zupełności.

Ale gdy potrzeba spawania w wąskich miejscach to wcale nie trzeba rezygnować z soczewki - można założyć wąską soczewkę i osłonkę "z długim ryjkiem" (także 4L, a nawet 4XXL),
ObrazekObrazekObrazek
https://www.arweld.net/1564,dysza-ceram ... -63mm.html
bo długie przewężenie "ryjka" praktycznie nie zakłóca laminarnego przepływu gazu, wysuwa się tylko (podobnie jak w tradycyjnych) dalej elektrodę,
https://algro.pl/dysza-gazowa-soczewka- ... 02096.html
Obrazek
ObrazekObrazek
https://www.lincolnelectric.com/pl-pl/e ... c_EU_Base)
(https://www.lincolnelectric.com/pl-pl/e ... ables.aspx)
https://sklep.metalzbyt.com.pl/13902-dy ... -std-.html
https://technika-czeladz.pl/o-nas/socze ... -26-fi-24/
Obrazek

Są również mikropalniki
http://metalfabsupplies.co.uk/gb/Micro_ ... T45H_.aspx
ObrazekObrazek
pozdrawiam,
Roman


pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 310
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Spawanie Tig stal czarna

#7

Post napisał: pavyan » 03 gru 2018, 00:36

Dzięki wielkie, przyglądnę się z uwagą tym specjałom :D


thornet
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 15
Rejestracja: 05 paź 2014, 20:35
Lokalizacja: Kraków

Re: Spawanie Tig stal czarna

#8

Post napisał: thornet » 27 gru 2018, 21:14

balcerseb88 pisze:
01 gru 2018, 20:16
Witam kolegów jaka jest przyczyna "bomblowania" "gotowania sie" podczas spawania czarnej stali metodą Tig

Rurka fi 100 ścianka 3 ukosowana stal czysta drut 1264 Esab 2mm prąd 90A podczas spawania powstają bąble powietrza tak jak by wrzało albo sie gotowało co może być nie tak ??
Miałem podobnie z tym że spawałem profile 20x20x2 czarne drut też ESAB i prąd 70A.
Stal oszlifowana a i tak gotowało w dodatku pojawiały się ślady jakby "cieczy - szlaki płynnej".

Okazało się że profile w środku były zakurzone przez budowlańców pyłem z gładzi i z tynków i prawdopodobnie to psuło całą robotę.
Po dokładnym przepłukaniu profili problem zniknął.

Awatar użytkownika

Petroholic
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1738
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Spawanie Tig stal czarna

#9

Post napisał: Petroholic » 28 gru 2018, 01:01

thornet pisze:Stal oszlifowana a i tak gotowało w dodatku pojawiały się ślady jakby "cieczy - szlaki płynnej"
A właśnie miałem napisać, że stal czarną trzeba nie tylko oszlifować ale i przemyć przed spawaniem...
Dodatkowo zendrę najlepiej zmyć silną chemią, a nie szlifować. Szlifowanie w mikrorysach zostawia ślady zendry i potrafi zabulgotać ni z tego ni z owego...


pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 310
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Spawanie Tig stal czarna

#10

Post napisał: pavyan » 29 gru 2018, 23:14

Czystość gazu, materiału spawanego i spoiwa to podstawa, wiadomo - i masz rację, czasem się "wtrącą" zupełnie >nieprzewidywalne< brudy na materiale, o których istnieniu się nie pomyśli/domyśli.
Silna chemia to - kwas siarkowy?
Mało przyjazny drań... może na zendrę starczy ocet? Potrafi ją usunąć, choć dłużej to trwa.

A ja sobie "zaszalałem" przed końcem roku, bo ceny w styczniu mają podobno wzrosnąć - mimo rozmowy ze znajomym doskonałym fachowcem, zawodowym spawaczem który mi powiedział, że wpływ soczewki gazowej przy spawaniu TIG-iem czarnej stali jest znikomy (ale za to widoczny przy aluminium) - zamówiłem trochę soczewek z osprzętem, dysz, elektrod, spoiwa i ekonomizer gazu, a także nowy uchwyt "siedemnastkę" do 150A DC (co prawda taniego chińczyka, ekonomizer także "żółty").
Jak już powymieniam wszystkie końcówki el-gaz, i znajdę czas na zabawy - przetestuję zakupy i coś napiszę o wrażeniach.
Pewnie okaże się, że... "na zachodzie bez zmian" i dalej bąbluje :D

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”