Skrzynka suportowa TUE 35

Smarowanie

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
dudik56
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 14 sty 2017, 20:40
Lokalizacja: Swiebodzice

Skrzynka suportowa TUE 35

#1

Post napisał: dudik56 » 03 gru 2018, 11:14

Witam, jest to mój pierwszy post ;).

Jako, że jestem amatorem uważnie prześledziłem forum zwłaszcza część dotyczącą zwykłych tokarek. Ostatnio zabrałem się za odnowienie staruszki TUE35, wygoniłem pająki, odnowiłem, pokasowałem luzy (na wrzecionie nawet uzyskałem fabryczny 0,01mm) i natknąłem na mały problem. W DTR dość lakonicznie informują o smarowaniu. Pod wieloma warstwami farby na skrzynce suportowej znalazłem dwa korki jeden z napisem olej (na zdjęciu oznaczony „1” ) i drugi bez napisu (na zdjęciu oznaczony „2” ). Moje pytania do doświadczonych kolegów:

Korek nr 1 jest pewnie do napełniania skrzynki olejem, nie wiem ile wlać oleju? Do jakiego poziomu czy ile w litrach 0,5l – 0,8l ? bo w podobnych tokarkach były takie informacje.

Korek nr 2, nic o nim nie wiem czy lać olej? Pewnie tak, ale ile?

W DTR nic na ten temat nie ma. Nie chcę lać oleju na czuja bo może ktoś coś na ten temat wie.


Obrazek




tokarzmaly
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 134
Rejestracja: 22 gru 2014, 22:19
Lokalizacja: Radomsko

Re: Skrzynka suportowa TUE 35

#2

Post napisał: tokarzmaly » 03 gru 2018, 13:13

Gdybyś zdjął tą pokrywę to pod korkami (dwoma) znajdują się małe "korytka" i rurki z knotami (takie jak pod pokrywą wrzeciennika) tędy smarujemy m.in. tryby skrzynki, tuleje łożyskowe, nakrętkę dwudzielną, ślimak napędu od wałka pociągowego.

Moim zdaniem smarować "mało, ale często". Na dole skrzynki, ale z jej boku powinien być "korek". Olej zbierający się na dnie smaruje "przez zamaczanie" zęby przekładni.

Niestety nie mam zdjęć.


Autor tematu
dudik56
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 14 sty 2017, 20:40
Lokalizacja: Swiebodzice

Re: Skrzynka suportowa TUE 35

#3

Post napisał: dudik56 » 03 gru 2018, 13:38

Dzięki za pomoc. Faktycznie, pogrzebałem tam cienkim śrubokrętem i wyczuwam półeczkę i knoty do oleju. Sądząc po ilości warstw farby jaką korki były zamalowane to dawno nikt tam nie zaglądał. Na szczęście skrzynka była pełna dość czystego oleju z dawnych czasów i tryby są naoliwione. :)


tokarzmaly
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 134
Rejestracja: 22 gru 2014, 22:19
Lokalizacja: Radomsko

Re: Skrzynka suportowa TUE 35

#4

Post napisał: tokarzmaly » 03 gru 2018, 16:36

Taaaa. Ta skrzynka u mnie była magazynem oleju, wiórów, wszystkiego. Pewnie naleciało obok śruby posuwu poprzecznego - u Ciebie jest to przykryte blachą.
Dość newralgicznym miejscem w tej okolicy jest "miska" pod ślimakiem. Na wałku pociągowym jest ślimak. Druga część tej przekładni należy do skrzynki suportowej a pod nią właśnie "miska". Problem polega na tym, że wystaje poza obrys skrzynki i może tam lecieć wszystko, również to co zgarnia ślimak z wałka.


Autor tematu
dudik56
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 14 sty 2017, 20:40
Lokalizacja: Swiebodzice

Re: Skrzynka suportowa TUE 35

#5

Post napisał: dudik56 » 03 gru 2018, 16:58

No właśnie. W tym wykonaniu tokarki ktoś pomyślał i zrobił spust na samym dole, właśnie w tym ślimakowym zagłębieniu. Na początku wyleciało trochę syfu ale później olej był klarowny. Ale za to brak u mnie korka spustowego ze skrzyni biegów i chyba będę musiał jakoś olej wydoić przez oczko wziernika.


tokarzmaly
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 134
Rejestracja: 22 gru 2014, 22:19
Lokalizacja: Radomsko

Re: Skrzynka suportowa TUE 35

#6

Post napisał: tokarzmaly » 03 gru 2018, 17:24

Wiercić otwór z boku skrzynki, tak by wyszedł przy dnie. Gwintować np. M10, wkręcić śrubę, pod łeb można delikatnie podwinąć teflon. Koniec problemu.


Autor tematu
dudik56
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 14 sty 2017, 20:40
Lokalizacja: Swiebodzice

Re: Skrzynka suportowa TUE 35

#7

Post napisał: dudik56 » 03 gru 2018, 19:57

Słusznie, tak zrobię. Dzięki :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”