Rozwinięcie blachy

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
morton20
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 15
Rejestracja: 25 paź 2013, 19:45
Lokalizacja: łódź

Rozwinięcie blachy

#1

Post napisał: morton20 » 12 lut 2020, 10:23

Witam, czy może mi ktoś przedstawić wzór bądź jakąś metodę żeby obliczyć plus minus rozwinięcie takiego elementu jak w załączniku? Chodzi głównie o problem z kątami innymi niż 90 stopni
Załączniki
ROZWINIĘCIE.pdf
(6.2 KiB) Pobrany 33 razy




piromarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 749
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: Rozwinięcie blachy

#2

Post napisał: piromarek » 12 lut 2020, 11:16

Dodane 31 minuty 12 sekundy:
na przykład tak
Załączniki
Rowinięcie 3d - flat pattern.zip
(1.43 KiB) Pobrany 10 razy
ROZWINIĘCIE 3d.pdf
(143.47 KiB) Pobrany 18 razy


Autor tematu
morton20
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 15
Rejestracja: 25 paź 2013, 19:45
Lokalizacja: łódź

Re: Rozwinięcie blachy

#3

Post napisał: morton20 » 14 lut 2020, 18:43

Piromarek widzę że używasz jakiegoś programu CAD który przelicza tobie z modelu 3d na rozwinięcie. Możesz coś więcej powiedzieć w tym temacie? niestety ja mam tylko autocada lt i jedyne co mam to polilinie i niestety z niej nie zgadza mi się z rozwinięciem jakie później muszę dociąć na prasę no i niestety nie umiem w niej określić jaki jest rzeczywisty promień wypadkowy przy jakimś zagięciu :)


jasiekk7
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 3
Rejestracja: 31 lip 2011, 15:03
Lokalizacja: Żywiec

Re: Rozwinięcie blachy

#4

Post napisał: jasiekk7 » 14 lut 2020, 22:32

może z funkcji trygonometrycznych?
wysokość przyprostokątnej 83mm przy kącie 80st daje długość przeciwprostokątnej:
c = 83/sin80st = 83/0,985 = 84,26mm


piromarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 749
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: Rozwinięcie blachy

#5

Post napisał: piromarek » 15 lut 2020, 01:23

sorry zapomniałem
To jest zrobione w Fusion360.
Ciekawe co za mądrala wycięła część poprzedniego postu ? hę ?


Autor tematu
morton20
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 15
Rejestracja: 25 paź 2013, 19:45
Lokalizacja: łódź

Re: Rozwinięcie blachy

#6

Post napisał: morton20 » 15 lut 2020, 23:54

jasiekk7 z tego co napisałeś nie rozumiem jak w pełni obliczyć pełne rozwinięcie. Dla rozwinięć do 90 stopni liczę sobie że wymiar zewnętrzny długość plus wysokości minus 2x grubość blachy plus 1 i na zaginarce wychodzi bez mała na zero, choć materiał i maszyna sobie nie są zawsze równe no ale przy dokładności którą muszę otrzymać takie liczenie w zupełności wystarcza natomiast przy kącie innym niż 90 stopni nie mam już pojęcia jak sobie policzyć to na piechotę więc może jakoś łopatologicznie/ graficznie kolega by mi podpowiedział jak tego dokonać?:)


piromarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 749
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: Rozwinięcie blachy

#7

Post napisał: piromarek » 16 lut 2020, 05:43

Jeśli robisz to autocadem to musisz dla polilinii zrobić łuk na narożniku, bo tak gniesz w realu. Nie ma tam zagięć r=0. Dodatkowo r wewnętrzne jest mniejsze od zew. o grubość blachy.
Ps
Nie chcialo by mi sie tego liczyc na piechote dla calosci detalu. Nie mam doswiadzczenia i nie wiem jak materiak sie poddaje plastycznie , ale na chlopski rozum linia idzie środkiem grubości blachy a naroznik zewnetrzny sie rozciaga palstycznie i wewnetrzny zagniata na dlugości.
Zaznaczam ze nie pracuje przy tym i nigdy nie testowalem jak sie zmieniaja wymiary i polozenia puntwo kontrolnych po gieciu blach.

Narysuj w autocadzie tak zeby sie wymiary koncowe zgadzaly jak mierzysz rysunek i zobacz długość polilinii środkowej blachy. Powinno być ok.

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3242
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Rozwinięcie blachy

#8

Post napisał: Zienek » 16 lut 2020, 10:10

piromarek pisze:
16 lut 2020, 05:43
Nie chcialo by mi sie tego liczyc na piechote dla calosci detalu. Nie mam doswiadzczenia i nie wiem jak materiak sie poddaje plastycznie , ale na chlopski rozum linia idzie środkiem grubości blachy a naroznik zewnetrzny sie rozciaga palstycznie i wewnetrzny zagniata na dlugości.
Zaznaczam ze nie pracuje przy tym i nigdy nie testowalem jak sie zmieniaja wymiary i polozenia puntwo kontrolnych po gieciu blach.
Jest taka zmienna k. Normalna, czy parametr normalny. Zwykle oscyluje około 0.4 To jest jak wysoko w grubości materiału znajduje się linia, której długość się nie wydłuży, ani nie skróci po gięciu.

Różne rodzaje materiałów mają różny ten współczynnik.

Dodatkowo każdy zestaw stempli i matryc powoduje powstanie innego promienia na konkretnym gatunku materiału i jego konkretnej grubości.

Programy do modelowania rozwinięć mają dwie możliwości obliczania:
1. wpisujesz promień i współczynnik k - rozwiązanie systemowe - zwykle działa dobrze;
2. rozwiązanie ultradokładne - tworzysz tabelę gięć:

Jeśli chcesz mieć do projektowania i produkcji dane w oprogramowaniu do modelowania blach dokładne do 0.1mm - musisz dla każdego materiału, dla każdego zestawu narzędzi do obróbki danej grubości i dla każdej grubości wyciąć parę próbek o stałej długości przed gięciem. (np 100).
Zagiąć do 90' w połowie i sprawdzić, jakie mają długości i jaki wychodzi promień.
Wpisać do tabeli.

Przy kolejnych projektach CAD będzie to projektował tak, że rozwinięcia będą dokładne do dziesiątych części milimetra.

https://solidmania.com/parametry-rozwin ... olidworks/
Tu znalazłem dość obrazowo to przedstawione.


piromarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 749
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: Rozwinięcie blachy

#9

Post napisał: piromarek » 16 lut 2020, 11:28

A dzięki.
Widzisz, nigdy nie zadałem sobie trudu, żeby sprawdzić co znaczy wartość współczynnika "k", który mogę modyfikować we fusion na przykład.

Ale tak jak mówiłem, jeżeli mam dostęp teraz co modułu blach we fusion ( przypominam dla kolegi - darmowa opcja ) nie widzę po co miałbym to robić na piechotę. Tym bardziej, że przy skomplikowanych gięciach łatwo się pomylić.


Marcos
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 17 lut 2020, 21:48

Re: Rozwinięcie blachy

#10

Post napisał: Marcos » 17 lut 2020, 22:04

Witam,
Potrzebuję zrobić z "nierdzewki" o grubości 2,5mm na prasie krawędziowej ceowniki 51x51x51 (wymiar zewnętrzny)... a więc muszę wykonać dwa gięcia na 90 °. Jakie będę potrzebował rozwinięcie, aby uzyskać finalnie taki wymiar? Podpowie mi ktoś jakiś prosty wzór na obliczenie...
Czy dobrze liczę, że będzie to 153-7,5 = 145,5 mm

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”