Rozwiertak

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Yrtox
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 3
Posty: 24
Rejestracja: 12 sie 2017, 10:15
Lokalizacja: Żychlin

Rozwiertak

#1

Post napisał: Yrtox » 19 paź 2017, 08:27

Witam, mam do zrobienia otwór 8H7, robię wcześniej nawiercenie nakiełkiem na 3mm następnie wchodzi wiertło 7,8 i rozwiertak 8H7 na parametrach 100 obrotów i 0.28 posuwu wyjeżdża na wolnym posuwie. Cały detal jest robione w stali 304. Otwór u wejścia jest okej natomiast tył otworu wychodzi ciaśniejszy, jakieś sugestie?

[ Dodano: 2017-10-19, 09:31 ]
Rozwiertak to szeciopiórowy hss i wjeżdża na 38mm.



Tagi:

Awatar użytkownika

MarLip
Stały bywalec (min. 45)
Stały bywalec (min. 45)
Posty w temacie: 1
Posty: 53
Rejestracja: 07 lis 2016, 10:39
Lokalizacja: Gdańsk

#2

Post napisał: MarLip » 19 paź 2017, 08:59

Może głębiej rozwiertakiem wjechać?


Autor tematu
Yrtox
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 3
Posty: 24
Rejestracja: 12 sie 2017, 10:15
Lokalizacja: Żychlin

#3

Post napisał: Yrtox » 19 paź 2017, 09:10

Problem polega na tym że będę musiał wywiercić otwór jeszcze głębiej i później planować z czoła np 6mm, bo zostanie kawal otworu po odcięciu detalu, więc nawiertak nie zrobi wiercenia wstępnego i zniesie wiertło.


lepi
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 100
Rejestracja: 09 lip 2012, 19:34
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: lepi » 19 paź 2017, 14:28

Obetnij rozwiertak.

Awatar użytkownika

nowycrteam
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 102
Rejestracja: 01 sty 2012, 17:55
Lokalizacja: Wodzisław
Kontakt:

#5

Post napisał: nowycrteam » 20 paź 2017, 10:04

Jaki masz rodzaj rozwiertaka ?
Nie wiem czy wiesz ale rozwiertaki są celowo wykonywane po lekkim stożku.
Maszynowe nie mają takiego problemu ponieważ mają pełną miarę od samego początku.
Jeśli masz maszynowy a problem nadal się pojawia to daj go do prze ostrzenia od czoła lub zakup nowy :)

Awatar użytkownika

marchru
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 621
Rejestracja: 22 paź 2008, 14:09
Lokalizacja: Dolina Lotnicza

#6

Post napisał: marchru » 20 paź 2017, 20:32

skąd takie niskie obroty? Przy chociażby Vc 8 masz już 318
Jakie są dokładnie te średnice na wejściu i na wyjściu?
"Technologia rozwiązuje problemy, nie politycy"


Autor tematu
Yrtox
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 3
Posty: 24
Rejestracja: 12 sie 2017, 10:15
Lokalizacja: Żychlin

#7

Post napisał: Yrtox » 21 paź 2017, 14:40

Rozwiertak to HSS firmy WNT, maszynowy. Różnica w średnicach jest około 2-3 setek zależy od sztuki. Niskie obroty, bo zacząłem kombinować parametrami, początkowo były S 250 i 0,25 posuwu. Po zmianie rozwiertak na krótszy i lekkiej poprawie chłodzenia otwór wyszedł dobrze, ale rozwiertak poszedł już do wymiany bo po 1300 sztukach miał wyszczerbienia i już się nie nadawał. Nowy na tych samych parametrach również rozbija otwór na wejsciu, ale jest dłuższy od poprzednika, więc chyba przyczyną jest długość narzedzia. Wystaje około 70mm, niestety nie mam krótszego więc pozostaje obcięcie.


wampum
Sympatyk forum poziom 1 (min. 25)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 25)
Posty w temacie: 1
Posty: 29
Rejestracja: 22 cze 2007, 13:46
Lokalizacja: Kalisz

Bicie

#8

Post napisał: wampum » 27 paź 2017, 22:20

Cześć.
Wszystko wskazuje na to że masz bicie na wrzecionie.
Ogólnie dla rozwiertaków maszynowych (w szczególności VHM) dopuszczalne bicie na ostrzach (mierzone na końcu ostrza) nie powinno przekraczać 0,02mm - im mniuej tym lepiej dla trwałości i jakości otworu.
Musisz zmierzyć bicie na końcu rozwiertaka przykładająć pupitas (czujnik zegarowy). Jeśli jest spore musisz je zmniejszyć. W tulejkach ER-kach, można póbowac obracać rozwiertak aby się ułozył, w oprawki typu Weldon się nie mocuje rozwiertaków bo śruba przeuwa na dzień dobry oś mocowania. Najlepiej i najpewniej na sztywno mocuje się w oprawkach chydraulicznych lub koszyczkach ER o zwiększonej dokładności wykonania. Sa też oprawki tzw. pływające, które ustalają się w osi wykonanego otworu, lub nastawne w których redukujemy bicie.
Najważniejsze przy udanym i powtarzalnym rozwiercaniu są dwie kwestie:
1. Jakość i centryczność wykonanego otworu pod rozwiertak.
2. Minimalne bicie rozwiertaka w oprawce (nie mówię tutaj o rozwiercaniu przy pomocy tulejki prowadzacej bo to inna bajka).

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”