Rozwiercanie posuwy i obroty

dobór parametrów skrawania

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
fofik2009
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 32
Rejestracja: 21 mar 2015, 19:17
Lokalizacja: NET

Rozwiercanie posuwy i obroty

#1

Post napisał: fofik2009 » 08 wrz 2019, 22:02

Jak w temacie jakie są ogólne zasady przy doborze parametrów skrawania dla rozwiertaków ?
jakie zasady stosujecie i bardzo proszę nie pisać że z katalogów, chodzi o ogólne praktyczne podejście jeśli nie mamy dostępu i czasu do katalogów a musimy rozwiercić jakiś otwór... jakieś przykłady mile widziane
dziękuję :)


ATB fofik

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 8846
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Rozwiercanie posuwy i obroty

#2

Post napisał: RomanJ4 » 08 wrz 2019, 22:59

Naddatek max 0,2mm dla wykańczających, smarowanie olejem, oprawka pływająca lub pływająco-wahliwa, małe obroty..
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

Autor tematu
fofik2009
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 32
Rejestracja: 21 mar 2015, 19:17
Lokalizacja: NET

Re: Rozwiercanie posuwy i obroty

#3

Post napisał: fofik2009 » 09 wrz 2019, 08:00

małe obroty tzn? 250-750 obr/min a co z posuwem? może jakiś przykład np dla rozwiertaka 6mm i 14mm carbide i Hss dla alluminium i dla stali tak dla zobrazowania ;)
ATB fofik


MateuszMM
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 95
Rejestracja: 04 cze 2018, 11:53

Re: Rozwiercanie posuwy i obroty

#4

Post napisał: MateuszMM » 09 wrz 2019, 08:06

Ja np jadę dla fi 8, 120 obrotów posuw 20 i jest ok. Są rożne szkoły, widziałem jak jadą fi20 100 obrotów posuw 12 i tez było ok. Posuwy w mm/min, a nie na obrót :P

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 420
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Rozwiercanie posuwy i obroty

#5

Post napisał: Butler » 09 wrz 2019, 08:11

Obroty zależnie od materiału daję z reguły Vc=5-13 m/min. Alu i tworzywa szybciej, twarda stal i nierdzewka wolniej. Zależnie od średnicy to trzeba sobie policzyć ile ma być. Po uproszczeniu Pi... 318*Vc/D. Z reguły sobie szybko podliczam na kalkulatorze.
Posuw też zależnie od wielkości, od 0,1 (do D=8mm) do 0,2mm/obr (D=20mm). Tu też dodatkowo większy/mniejszy zależnie od materiału.

Przykładowo
Nierdzewka 304. Średnica do wykonania 12H7
Otwór 11,8mm; Obroty rozwiertaka 132obr/min (Vc=5), posuw 16mm/min (0,12mm/obr)

Alu PA6, Średnica do wykonania 8H7
Otwór 7,8mm; Obroty rozwiertaka 477obr/min (Vc=12), posuw 76mm/min (0,16mm/obr)


Majster70
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1059
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

Re: Rozwiercanie posuwy i obroty

#6

Post napisał: Majster70 » 09 wrz 2019, 08:50

Tu niestety nie obejdzie się bez informacji z twojej strony na jakim sprzęcie pracujesz. I tak, sposób który ci podał np RomanJ4 o oprawce wahliwej jest dobry dla starszych, rozklekotanych obrabiarek, lub nowych, że tak ładnie to ujmę, amatorskich, dla rozwiertaków typu H7 wykonanych z HSS. Ogólnie dla stali Vc ok 5 m/min, posuw ok. 20mm/min, ale tu musisz uwzględnić liczbę zębów w rozwiertaku, a im większa średnica to przeważnie i więcej zębów. Po wykonaniu 1-szych sztuk patrzysz jak idzie i możesz zwiększać parametry. Jak masz obrabiarkę w dobrym stanie, np nową, porządną frezarkę CNC to oprawka wahliwa jest zbędna. Ale już przy tokarce CNC już bywa różnie z tą oprawką wahliwą, jak robisz krótki detal z długiego pręta majtającego się za uchwytem bywa niezbędna.

Przy nowoczesnych rozwiertakach z węglika (HM), cermetalu, itd, w zależności od pokrycia, materiału obrabianego, to Vc waha się od 20-200m/min, posuw od 60mm/min do 2m/min. Także bez katalogu dla konkretnego rozwiertaka i materiału się nie obejdzie i tyle.


wojtek10916
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 59
Rejestracja: 23 mar 2014, 22:21
Lokalizacja: East Midlands

Re: Rozwiercanie posuwy i obroty

#7

Post napisał: wojtek10916 » 09 wrz 2019, 11:47

Dla rozwiertakow z weglika

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 420
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Rozwiercanie posuwy i obroty

#8

Post napisał: Butler » 09 wrz 2019, 12:08

Jak autor pyta o ogólne zasady doboru parametrów to myślę że nie myśli o węgliku.
Ceny porządnych rozwiertaków VHM potrafią przekroczyć 1000zł, ale nie przyszło by mi do głowy dawać dla nich parametrów z czapy tylko jednak zerknąłbym do katalogu. Mam taki jeden o średnicy 10, zalecane Vc dla stali o twardości 1100N (35HRC) to 120m/min, posuw 0,6mm/obr.
Nominalnie parametry sugerowane więc przez producenta to obroty 3800obr/min a posuw ponad 2 metry na minutę (!!!) 2280mm/min, a nie są to jeszcze najszybsze narzędzia.

Obrazek


wojtek10916
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 59
Rejestracja: 23 mar 2014, 22:21
Lokalizacja: East Midlands

Re: Rozwiercanie posuwy i obroty

#9

Post napisał: wojtek10916 » 09 wrz 2019, 12:25

Butler pisze:Jak autor pyta o ogólne zasady doboru parametrów to myślę że nie myśli o węgliku.

No ale skoro jest to forum cnc można by uznac ze chodzi o wydajnościową obróbkę a nie dłubanie w garażu.
Dlatego wstawiłem tabele z sugerowanym naddatkiem i posuwami.
Watpie ze te różne "szkoły" będą lepsze od producenta narzędzi.

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 420
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Rozwiercanie posuwy i obroty

#10

Post napisał: Butler » 09 wrz 2019, 12:34

W sumie racja :)
Ciekaw jestem jednak jaki procent aktywnych użytkowników forum używała kiedykolwiek rozwiertaków VHM o tak wysokiej wydajności.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”