Regeneracja łożysk igiełkowych (przegub krzyżakowy)

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Teigrek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 36
Rejestracja: 23 gru 2012, 16:44
Lokalizacja: Wałbrzych

Regeneracja łożysk igiełkowych (przegub krzyżakowy)

#1

Post napisał: Teigrek » 16 sie 2018, 14:44

Naprawiam moją Alfa Romeo i pojawił się problem ze zużytymi półosiami. A dokładniej ze zniszczonymi bieżniami łożysk igiełkowych w przegubach krzyżakowych. Część igiełek była popękana, być może pracowały na sucho i po blisko 70-ciu latach są efekty takie, jak na zdjęciach. Nominalnie są tam igiełki 2,5 x 11,8 mm. Są normalnie dostępne w handlu. Można też kupić igiełki nadwymiarowe o średnicach 3 oraz 3,5 mm.
Myślę o tym aby przetoczyć obie bieżnie pod większe igiełki. Krzyżaki w szczękach miękkich, a oprawki w uchwycie ze szczękami niezależnymi. Nigdy nie regenerowałem łożysk, więc prosiłbym o Was o wszelkie uwagi i sugestie. Niechałbym uszkodzić tych części, a nowe są praktycznie nieosiągalne.
Nasuwa mi się kilka pytań, np to, że to utwardzany materiał (pilnik nie chce tego brać) i czy to w ogóle da się toczyć w stanie zahartowanym?
Druga sprawa - nie wiem, czy materiał jest zahartowany w całej masie, czy tylko powierzchniowo. I czy jeśli zbiorę załóżmy 0.25 mm, to nie odsłonię miękkiego metalu?
Obrazek
Obrazek
Obrazek




orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Regeneracja łożysk igiełkowych (przegub krzyżakowy)

#2

Post napisał: orion32 » 16 sie 2018, 15:14

Najprawdopodobniej jest nawęglany.
Ja widziałbym to tak.Zabielić zużycie na szlifierce.Roztoczyć bieżnie zewnętrzne.Wcisnąć hartowane twarde tuleje przeszlifowane dla wałeczków fi 2.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.


rdarek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2135
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

Re: Regeneracja łożysk igiełkowych (przegub krzyżakowy)

#3

Post napisał: rdarek » 16 sie 2018, 15:17

Teigrek pisze:
16 sie 2018, 14:44
Nasuwa mi się kilka pytań, np to, że to utwardzany materiał (pilnik nie chce tego brać) i czy to w ogóle da się toczyć w stanie zahartowanym?
Druga sprawa - nie wiem, czy materiał jest zahartowany w całej masie, czy tylko powierzchniowo. I czy jeśli zbiorę załóżmy 0.25 mm, to nie odsłonię miękkiego metalu?
Teoretycznie tak. Dla zabawy węglikiem toczyłem drążek reakcyjny a płytki borazonowe radzą sobie z bieżnią łożysk.
Jednak takie rzeczy to raczej powinno się szlifować

Grubość warstwy utwardzonej tutaj nie chcę się wypowiadać. Jednak do niektórych łożysk igiełkowych można dostać oddzielnie same bieżnie
https://www.google.pl/search?biw=1254&b ... 7yFqHTKKMM Może da się coś dobrać?


Autor tematu
Teigrek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 36
Rejestracja: 23 gru 2012, 16:44
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Regeneracja łożysk igiełkowych (przegub krzyżakowy)

#4

Post napisał: Teigrek » 16 sie 2018, 16:09

Dzięki za podpowiedzi.
Dodam jeszcze, że trzpienie krzyżaka maja średnicę 18,5 mm, bieżnie w oprawkach mają 23,5 mm średnicy, a głębokość łożyska to 12 mm .

Przeglądam katalogi łożysk igiełkowych i są np łożyska o bieżni wewnętrznej i zewnętrznej o wymiarach D=24, d=12 i głębokości 13 mm. Ale w takim przypadku trzeba by zbyt radykalnie stoczyć trzpienie krzyżaka (z 18,5 mm na 12 mm), to by go mocno osłabiło.

Bardziej obiecująco wyglądają gotowe łożyska posiadające tylko bieżnię zewnętrzną, np D=24, d=18 i głębokość 12. Tutaj wystraszy zebrać z trzpienia tylko 0,25 mm na promieniu. Ale nadal pozostaje kwestia wykończenia powierzchni roboczej. Jedynie ją szlifować, czy nawęglać i hartować? - to by już komplikowało sprawę.


orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Regeneracja łożysk igiełkowych (przegub krzyżakowy)

#5

Post napisał: orion32 » 16 sie 2018, 16:55

0.25 to może być jeszcze twarde,ale nie musi.W produkcji wielkoseryjnej,ogranicza się naddatki ,aby nawęglać jak najmniej.Każda 0.1mm w głąb materialu ,to ok 1 godz w piecu.Bezpieczniej byloby nawęglić na 0.6-0.7,zahartować i dopiero szlifować na wymiar.Jak zeszlifujesz na 18 i okaże się miękkie,to nawęglenie i obróbka cieplna się uda ,ale nie będzie naddatku na szlifowanie.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 984
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Regeneracja łożysk igiełkowych (przegub krzyżakowy)

#6

Post napisał: kolec7 » 16 sie 2018, 21:35

orion32 pisze:
16 sie 2018, 16:55
...i okaże się miękkie, to nawęglenie i obróbka cieplna się uda....
Rozumiem, że jesteś tego absolutnie pewny?
Zarówno od strony technologicznej, jak i metalograficznej?
"W życiu piękne są tylko chwile...."


Autor tematu
Teigrek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 36
Rejestracja: 23 gru 2012, 16:44
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Regeneracja łożysk igiełkowych (przegub krzyżakowy)

#7

Post napisał: Teigrek » 16 sie 2018, 23:49

kolec7 pisze:
16 sie 2018, 21:35
orion32 pisze:
16 sie 2018, 16:55
...i okaże się miękkie, to nawęglenie i obróbka cieplna się uda....
Rozumiem, że jesteś tego absolutnie pewny?
Zarówno od strony technologicznej, jak i metalograficznej?
Technologicznie mam warunki do nawęglania i obróbki cieplnej. Niestety nie znam gatunku stali oraz stopnia, ani głębokości nawęglenia. Więc to by była obróbka na czuja... Nie mam drugiego zestawu półosi do eksperymentowania.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”